Reklama

W styczniu Polacy odczuli największe podwyżki na margarynie, mące i cukrze

Jak wynika z ogólnopolskiego monitoringu, blisko 30 tys. cen ze stycznia tego i ubiegłego roku, największy wzrost odnotowały produkty sypkie – 10,4 proc. Potem były tzw. inne produkty – 7,5 proc., a za nimi znalazła się chemia gospodarcza – 6,1 proc. Natomiast liderem spadków okazało się pieczywo – 8,2 proc. Następny był nabiał – 7,2 proc. i warzywa – 7 proc. Z poszczególnych produktów najmocniej zdrożała margaryna – o 38 proc., a także mąka – o przeszło 20 proc. Dalej był cukier z wynikiem powyżej 17 proc. Z kolei najbardziej potaniły ziemniaki – o 34 proc. Ceny cebuli zmalały o ponad 28 proc, a kapusty – o 24 proc.

Z badania Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH pt. "Indeks Cen Detalicznych, styczeń 2020/21" wynika, że na 47 analizowanych kategorii produktowych najbardziej zdrożała margaryna do pieczenia - o 38 proc. Na drugim miejscu jest mąka z wynikiem 20,1 proc., a na trzecim - cukier ze wzrostem na poziomie 17,1 proc..

Reklama

- Podwyżki w przypadku mąki są efektem mniejszej produkcji w Unii Europejskiej i ograniczeń w eksporcie z Rosji. Ceny winduje też wysoki popyt na rynku światowym - mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego z Santander Bank.

Z kolei najbardziej potaniały ziemniaki - o 34 proc. Za nimi jest cebula ze spadkiem o 28,3 proc., a także kapusta - 24 proc. Jak wyjaśnia Mariusz Dziwulski, ekspert z Departamentu Analiz Ekonomicznych w PKO BP, obniżki cen tego typu produktów to zasługa wyższej tegorocznej podaży. Według danych GUS-u, w ub.r. zbiory warzyw gruntowych zwiększyły się o 4 proc. rok do roku. Produkcja ziemniaków wzrosła aż o 40 proc.

- Potaniały głównie warzywa odporne na psucie. W ich przypadku rzadko zachodzą gwałtowne podwyżki. Sieciom łatwiej jest zaplanować ich korzystny zakup - zauważa Julita Pryzmont, ekspert rynku FMCG z Hiper-Com Poland.

Z badania również wynika, że na 12 analizowanych kategorii sześć odnotowało wzrost i tyle samo zaliczyło spadki. Od dłuższego czasu w przestrzeni publicznej mówi się, że wszystko mocno drożeje. Tymczasem połowa produktów faktycznie potaniała w relacji rocznej.

- Z danych GUS-u wynika, że w ub.r. dynamika cen samej żywności systematycznie zmniejszała się. Na początku 2020 roku wzrosty przekraczały 8 proc., a w grudniu sięgały jedynie 0,7 proc. w relacji rocznej. Było to efektem obniżek cen mięsa, ziemniaków i niektórych warzyw - komentuje Dziwulski.

Analiza wykazała też, że w styczniu br. największy wzrost w relacji rocznej odnotowały produkty sypkie - o 10,4 proc. W tej kategorii, oprócz ww. mąki i cukru, zdrożały też makarony - o 12,2 proc. Na drugim miejscu znalazły się tzw. Inne produkty z podwyżką o 7,5 proc. Wśród nich poszły w górę ceny pieluch i karm dla kotów - o 12 proc. i 9,9 proc. Na trzeciej pozycji jest chemia gospodarcza, która ogólnie podrożała o 6,1 proc.. W tym płyn do mycia naczyń stał się droższy o 12,8 proc., a proszek do prania - o 9,4 proc.

- W kategorii, w której nastąpił największy wzrost, znajdziemy przede wszystkim dużo produktów zbożowych. W ostatnim roku cena pszenicy znacząco poszła w górę z powodu pandemii i swoistej paniki na rynkach. To miało duży wpływ na ostateczny wynik analizy - uważa Katarzyna Grochowska, analityk cen detalicznych z Hiper-Com Poland.

W następnej kolejności widać, że dodatki spożywcze ogólnie podrożały o 4,7 proc. W tej kategorii ketchup poszedł w górę o 7,2 proc., a musztarda zdrożała o 2,7 proc. Dalej w zestawieniu jest mięso, które zaliczyło średni wzrost o 2,6 proc. W tej grupie najbardziej zdrożała cielęcina, tj. o 13,7 proc., a za nią - wołowina o 5,4 proc. Z kolei wieprzowina i drób potaniały - odpowiednio o 20,7 proc. i 10,5 proc.  

- Mięso ogólnie odnotowało niewielki wzrost za sprawą cielęciny i wołowiny. Jednak spadki w tej kategorii są mocne. Drób potaniał, bo zmniejszył się popyt w sektorze hotelarsko-gastronomicznym z powodu pandemicznych obostrzeń. Z kolei na ceny wieprzowiny wpłynęło pojawienie się pierwszego przypadku afrykańskiego pomoru świń w Niemczech we wrześniu 2020 roku - zwraca uwagę ekspert PKO BP.

Używki ogólnie podrożały o 0,4 proc. W tym ceny kawy mielonej i rozpuszczalnej wzrosły o 1,6 proc. i 1,5 proc., a piwa i herbaty czarnej zmalały o 3,1 proc. i o 2,9 proc. Natomiast wśród Produktów tłuszczowych, które zdrożały o 3 proc., najbardziej poszła w górę ww. margaryna do pieczenia. Za to masło spadło o 9,3 proc.

- Zwyżki cen surowców spowodowały, że produkty bazujące na olejach roślinnych zdrożały w zeszłym roku. Wysokie koszty zakupów utrzymują się również na początku 2021 roku - tłumaczy Rykaczewski.

Natomiast największy spadek ze wszystkich kategorii odnotowało pieczywo - o 8,2 proc. W tym zakresie chleb potaniał o 8,7 proc. Z kolei ceny nabiału zmniejszyły się o 7,2 proc., w tym najbardziej jajek i sera białego - o 15 proc. i 11,8 proc. Dalej znalazły się warzywa z ogólnym spadkiem o 7 proc..

- Obniżki cen z kategorii pieczywa są zaskakujące, biorąc pod uwagę drożejące zboża i mąkę, ale też wzrost innych kosztów, np. energii. Powodem może być próba zwiększenia konsumpcji. Utrzymywanie jednak niższych cen w sprzedaży detalicznej może być sporym wyzwaniem dla producentów - przekonuje analityk  Santander Bank.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Do tego napoje potaniały o 3,4 proc. Wśród nich największy spadek zaliczył sok pomarańczowy - o 4,5 proc. Z kolei w przypadku owoców, których ceny ogólnie zmalały o 3,4 proc., najbardziej poszły w dół mandarynki i cytryny - o 15,5 proc. i 11,8 proc. 

Darmowy program - rozlicz PIT 2020

Badanie "INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH" pokazuje średnią wartość cenową 47 kategorii produktowych ze stycznia 2020 i 2021 roku w rozłożeniu na 12 sektorów towarowych. Porównano ze sobą prawie 1,3 tys. marek (w tym blisko 30 tys. art.), pochodzących z prawie 12 tys. gazetek handlowych i z ponad 17,7 tys. promocji sklepowych. Badaniem objęto dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash & carry w 16 województwach. Autorami raportu są eksperci z międzynarodowej agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland i platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH.

Planuj zakupy i znajdź najnowsze promocje w sklepach z ding.pl

Dowiedz się więcej na temat: handel Polska | podwyżki cen

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »