Warta zmienia strategię

Spółka skoncentruje się na zwiększeniu przypisu składki.

Spółka skoncentruje się na zwiększeniu przypisu składki.

Po dwuletnim okresie restrukturyzacji, która pociągnęła za sobą spadek przypisy składki i stratę udziałów w rynku, towarzystwo zamierza wzmocnić sprzedaż ubezpieczeń. Agenor Gawrzyał, szef grupy Warta, stawia też na wzrost pozycji rynkowej życiowej Warty Vita. Pomóc ma w tym scalenie sieci sprzedaży obu spółek i współpraca z Kredyt Bankiem.

- Najbliższe dwa lata będą latami prawdy dla Warty i Warty Vita. Planujemy wykorzystać potencjał Warty majątkowej dla rozwoju firmy życiowej. Znaczna część działalności obu towarzystw adresowana jest bowiem do tej samej grupy klientów. Przyspieszony rozwój ubezpieczeń indywidualnych w Warcie powinien stanowić dodatkowa bazę dla życiówki - twierdzi Agenor Gawrzyał, prezes TUiR Warta i Warta Vita

Reklama

W przyszłości ma dojść do stopniowego scalania struktur sprzedaży obu towarzystw.

- Nie stanie się tak, że w ciągu miesiąca czy dwóch jedna sieć będzie sprzedawała wszystkie produkty. Sieć Warty będzie na razie oferować także ubezpieczenia życiowe, a życiowa sieć - ubezpieczenia majątkowe. Na razie jednak koncentrować się będą głównie na dotychczasowej ofercie. Scalenie jest perspektywą kilkunastu miesięcy. Obecnie najważniejsze jest zaoferowanie klientom majątkowego towarzystwa oferty życiowej i vice versa. Widzimy tutaj duże rezerw - twierdzi Agenor Gawrzyał.

Agencje majątkowego towarzystwa będą ponadto uzyskiwać uprawnienia likwidacji szkód. Warta nie zamierza zmieniać liczby etatowych pracowników.

- Opieramy się pokusie zwolnień, ale rozwój wymaga od naszych pracowników zwiększenia efektywności - twierdzi Agenor Gawrzyał.



Współpraca bez barier



Nadzieję na wzrost sprzedaży daje też współpraca z Kredyt Bankiem. Obie instytucje są częścią belgijskiej grupy finansowej KBC.

- Doświadczenia zachodnie i belgijskie wskazują, że bancassurance zwiększa głównie sprzedaż produktów życiowych, zwłaszcza powiązanych z kredytami i kartami - twierdzi prezes Warty.

Jego zdaniem, sprzedaż produktów Warty w sieci KB ruszy w czerwcu.

- Analizy finansowe są już zrobione. Trwają prace grup roboczych - mówi Agenor Gawrzyał

Umieszczenie quasi-agencji w każdym oddziale banku nie jest jednak, zdaniem prezesa Warty, wystarczające. Towarzystwo będzie też docierać do instytucjonalnych klientów Kredyt Banku.

Agenor Gawrzyał nie zgadza się z opinią, że Kredyt Bank nie jest dostatecznie nowoczesną instytucją, by sprostać wymaganiom Warty.

- Każda instytucja finansowa musi spełniać pewne standardy. KB w ostatnich latach przyspieszył transformację. Organizacja i wyposażenie techniczne nie jest barierą naszej współpracy - twierdzi prezes Warty.



Konkurencja niestraszna



Agenor Gawrzyał uważa, że zwiększenie sprzedaży jest konieczne do utrzymania pozycji towarzystwa.

- Jesteśmy zainteresowani kluczową pozycją - twierdzi Agenor Gawrzyał.

Prezes Warty odrzuca jednak opinie, że zwiększanie sprzedaży wynika z obawy o utratę pozycji na rzecz konkurencji.

- Dla Ergo i Hestii atrakcyjne jest kreowanie pogoni. Przeprowadzane przez te spółki fuzje, jeżeli chodzi o udziały w rynku, prowadzą donikąd. Dotychczas w Polsce większość fuzji powodowana była ratowaniem mających kłopoty towarzystw. Dodawanie udziałów w rynku nie zbliża więc tych spółek do naszego udziału ani nie sprawi, że będziemy czuć się zagrożeni- twierdzi Agenor Gawrzyał.



Niezły I kwartał



Zdaniem prezesa Warty, wyniki pierwszego kwartału świadczą, że realizacja strategii towarzystwa rozpoczęła się. Majątkowa spółka miała ponad 16-proc. dynamikę wzrostu przypisu składki, co oznacza około dwukrotnie lepszy wynik od średniej na rynku. W I kwartale 2001 roku towarzystwa przyniosło jednak 39 mln zł straty technicznej, podczas gdy rok temu zysk techniczny wyniósł 8,8 mln zł.

- Podstawową przyczyną zwiększonej straty w I kwartale było utworzenie rezerw na wyrównanie szkodowości - twierdzi Agenor Gawrzyał.

Warta zmniejszyła w tym czasie o 7 proc w porównaniu z I kwartałem 2000 roku udział w sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych. Stanowią one teraz 49 proc portfela. Udało się to dzięki wzrostowi sprzedaży ubezpieczeń indywidualnych i ubezpieczeń gospodarczych dla małego i średniego biznesu.

Zdaniem prezesa, ten rok zostanie zamknięty dobrym wynikiem finansowym i nic nie wskazuje na jakąkolwiek korektę planów spółki.



Wkrótce łączenie PTE



Zdaniem Agenora Gawrzyała, obecny skład akcjonariatu Wart jest stabilny .

- Mamy stabilny akcjonariat. Doświadczenia we współpracy z Kulczyk Holding i belgijską grupą KBC wskazują, że nawet jeżeli nastąpią pewne zmiany w akcjonariacie, to nic nie zmienią w sposobie naszego funkcjonowania. Strategia rozwoju spółki jest przyjęta przez obu akcjonariuszy - twierdzi Agenor Gawrzyał.

Prezes Warty zapowiada, że ostateczne decyzje w sprawie sposobu łączenia powszechnych towarzystw emerytalnych Dom i Kredyt Banku zapadną w najbliższych dniach.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: Strategie | składki | kredyt
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »