Wszystkie konta muszą mieć nowe numery

Jeszcze tylko kilkanaście dni zostało bankom, które nie zdążyły nadać swoim klientom nowych numerów bankowych (NRB). Do tej grupy należą m.in. najwięksi detaliści: PKO BP i Pekao S.A. Jednak pracownicy obu zapewniają, że do końca roku wszyscy posiadacze rachunków otrzymają informację o jego nowym numerze.

Jeszcze tylko kilkanaście dni zostało bankom, które nie zdążyły nadać swoim klientom nowych numerów bankowych (NRB). Do tej grupy należą m.in. najwięksi detaliści: PKO BP i Pekao S.A. Jednak pracownicy obu zapewniają, że do końca roku wszyscy posiadacze rachunków otrzymają informację o jego nowym numerze.

Wszyscy klienci banków, szczególnie pracownicy, powinni pamiętać, aby jak najszybciej powiadomić swoich pracodawców o zmianie numeru rachunku bankowego. W ten sposób zapewnią przekazywanie wynagrodzeń w formie przelewów bez zbędnych zakłóceń.

Ponieważ cały sektor bankowy przeprowadza operację zmiany numeracji rachunków, trzeba również pamiętać o wierzycielach, którym spłacamy zobowiązania i regulujemy rachunki za telefon, energię elektryczną, czynsz itd.

Każdy klient wybiera swoją metodę opłacania należności. Coraz większa grupa konsumentów korzysta z przelewów bankowych, ma konta internetowe bądź korzysta z usług telefonicznych. - Wszyscy klienci banków muszą posiadać prawidłowe numery, bo w przeciwnym razie dostaną zwrot wykonanych przelewów - mówi Elżbieta Oleszczuk, doradca prezesa Związku Banków Polskich.

Reklama

Niedopilnowanie aktualnych numerów rachunków może skutkować tym, że będziemy musieli zapłacić odsetki lub znajdziemy się na liście nierzetelnych dłużników.

Do 31 grudnia wszystkie banki muszą nadać nowe identyfikatory rachunków bankowych, a okres przejściowy, w którym mogą obowiązywać obydwa numery: stary i nowy, powinien być nie krótszy niż 6 miesięcy od momentu poinformowania klienta o nadaniu identyfikatora. Choć do końca czerwca przyszłego roku dopuszcza się równoległe stosowanie obu numerów - starego i nowego, to te banki, które już wcześniej nadały klientom nowe numery, mogą też wcześniej wycofać się z przyjmowania zleceń ze starymi identyfikatorami. Każdy bank wysyłając informacje do swoich klientów powinien określić datę graniczną okresu przejściowego.

- Zalecamy po 1 stycznia przyszłego roku posługiwanie się numerem NRB. W kontaktach z instytucjami i osobami, na rzecz których będziemy wykonywać płatności, powinniśmy się upewnić, czy podają nam nowe numery - radzi Elżbieta Oleszczuk.

Nowy numer NRB składa się z 26 cyfr, gdzie pierwsze cyfry stanowią liczbę kontrolną wyliczaną z dwóch następnych elementów, kolejnych osiem cyfr (czyli od trzeciej do dziesiątej cyfry w ciągu) stanowi numer rozliczeniowy jednostki organizacyjnej banku, kolejnych 16 cyfr (od jedenastej do dwudziestej szóstej cyfry w ciągu) stanowi numer porządkowy rachunku.

Korzyścią ze stosowania NRB jest automatyczna weryfikacja numeru i odrzucenie w przypadku błędów - taką możliwość daje liczba kontrolna. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której zlecenie wypisane z błędem krąży w systemie bankowym, bo klient od razu w trakcie wprowadzania numeru rachunku będzie miał informację o nieprawidłowym lub niepełnym wpisaniu numeru konta i zlecenie bez korekty nie zostanie przyjęte do realizacji.

Monika Krześniak, Gazeta Prawna

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: PKO BP SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »