Wyniki i strategia banku w 2001 roku
BIG Banku Gdańskiego osiągnął w 2001 roku zysk netto w wysokości 44,7 mln zł, a skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej BBG wyniósł 64,2 mln zł.
Zarząd BIG Banku GDAŃSKIEGO S.A. (Bank) informuje, iż w roku
obrotowym trwającym od 1 stycznia 2001 r. do 31 grudnia 2001 r.,
zysk Banku i Grupy Kapitałowej BBG wyniósł:
- SKONSOLIDOWANY ZYSK NETTO ZA ROK 2001 GRUPY KAPITAŁOWEJ BBG
WYNIÓSŁ 64,2 MLN ZŁ (18,2 MLN EUR) PO ROKU GŁĘBOKIEJ I SZEROKO
ZAKROJONEJ TRANSFORMACJI BANKU,
- ZYSK NETTO BANKU ZA ROK 2001 WYNIÓSŁ 44,7 MLN ZŁ (12,7 MLN EUR1)
W okresie poprzednich 12 miesięcy skonsolidowany zysk netto Grupy
Kapitałowej BBG wyniósł 45,1 mln (czyli 12/15 wyniku w wysokości
56,4 mln zł za rok obrotowy 1999/2000 trwający 15 miesięcy).
Pełny, audytowany raport finansowy Banku dostępny będzie w
terminie do końca lutego 2002 roku.
Połączenie Banku z BIG BANKIEM S.A., które odbyło się 5 stycznia
2001 roku, sprawia że sprawozdania Banku z lat obrotowych
1999/2000 i 2001 nie są porównywalne. Połączenie nie wpłynęło na
skonsolidowane sprawozdania Grupy Kapitałowej BBG.
Połączenie to było jednym z pierwszych istotnych kroków w
programie, którego celem jest realizacja szeroko zakrojonej zmiany
profilu, sposobu działania i strategii rozwoju biznesowego Grupy
BBG. Program ten rozpoczął się pod koniec roku 2000, a jego
zakończenie zaplanowane zostało na rok 2002. W związku z
realizacją tego programu wyniki Banku w roku 2001 były
determinowane były głównie przez następujące czynniki:
- Wdrożenie nowoczesnego modelu prowadzenia i rozwoju biznesu;
- Racjonalizację infrastruktury;
- Wzmocnienie bilansu
Wdrożenie nowoczesnego modelu biznesowego i rozwój działalności
Działania Banku zorganizowane zostały wokół pięciu Linii
Biznesowych, koncentrujących się na poszczególnych segmentach
klientów indywidualnych i przedsiębiorstw i oferujących im
specjalnie zaprojektowane produkty i usługi w zintegrowany i
wyspecjalizowany sposób poprzez oddzielne sieci nowoczesnych
placówek. Bank uruchomił także nowe inicjatywy biznesowe w
zakresie kredytów mieszkaniowych i sprzedaży krzyżowej
(crosselling).
Po połączeniu Banku z BIG BANKIEM S.A., Bank uruchomił także
zaplanowany program przekształcenia systemu sprzedaży.
Bankowość detaliczna Banku Millennium
Działalność detaliczna Banku skoncentrowana jest pod marką i w
oparciu o koncepcję bankowości detalicznej Millennium uruchomionej
przez Bank trzy lata temu. Rozwijając strukturę operacji
detalicznych Bank w roku 2001 przebudowywał sieć oddziałów
utrzymując jednocześnie dynamiczne tempo otwierania nowych
placówek Millennium. Liczba oddziałów detalicznych Banku
Millennium wzrosła z 268 w roku 2000 do 294 w 2001 roku (wzrost o
26 placówek, czyli o 10%). W tym ilość oddziałów Millennium
zwiększyła się z 168 do 226 (wzrost o 58 oddziałów,czyli o 35%).
Do końca roku 2001 dokonano przeniesienia 52% łącznej kwoty
depozytów i 17% klientów z tych oddziałów detalicznych Banku, w
których po zapoznaniu się z nowymi możliwościami klienci
zaakceptowali zaproponowany im standard operacji detalicznych
opartych o rozwiązania Millennium.
Celem realizowanego programu przekształceń jest budowa silnej
struktury bankowości detalicznej, będącej w stanie pozyskać nowych
i utrzymywać obecnych klientów, zapewnić im efektywną obsługę
oferując wysokiej klasy usługi, a także w sposób rentowny
zwiększać rozmiary działalności i prowadzić sprzedaż krzyżową
szerokiej oferty produktowej.
Bank Millennium obsługuje obecnie 804 tysiące aktywnych klientów i
w roku 2001 otworzył nowym klientom 123 tysiące rachunków
bieżących (depozyty a vista), co stanowi około 7% rynku nowo
otwartych rachunków. Jest to dowód na dużą zdolność sieci do
pozyskiwania nowych klientów, bowiem odsetek nowo otwartych w
ubiegłym roku rachunków jest wyższy niż udział Banku w rynku
rachunków bieżących (szacowany na 5,5%).
Łączna kwota depozytów klientów indywidualnych (łącznie sieć
Millennium i Bank Millenium Prestige) wzrosła do 10,6 mld zł (3,8
mld EUR), co daje Bankowi 5,1 % udział w rynku. W tym samym
okresie łączna kwota kredytów udzielonych klientom indywidualnym
wzrosła do 2,1 mld zł (600 mln EUR), co daje Bankowi 3,9% udział w
rynku.
Liczba wydanych debetowych kart płatniczych wzrosła o 18% do 520
tysięcy (co stanowi 9% udziału w rynku), na koniec 2001 roku
liczba wydanych kart kredytowych wyniosła 38 tysięcy, co stanowiło
3-krotny wzrost w porównaniu do poziomu ubiegłorocznego i dało
Bankowi 5% udział w rynku.
Millennium Prestige
W pierwszej połowie czerwca 2001 roku Bank uruchomił specjalną
sieć przeznaczoną do obsługi klientów zamożnych oferując im
zintegrowany i wszechstronny zakres usług finansowych. Do końca
roku otwarto 6 z planowanych 17 oddziałów, a sieć zarządzała
aktywami 3,600 klientów o wartości 1,9 mld zł (539 mln EUR), z
czego depozyty stanowiły 1,2 mld zł (341 mln EUR).
Millennium Biznes
We wrześniu 2001 roku Bank uruchomił ofertę dostosowaną do
potrzeb małych przedsiębiorstw i przedsiębiorców, korzystającą z
sieci Doradców Bankowych pracujacych w niektórych oddziałach
Millennium. Do końca roku 2001 w 83 oddziałach funkcjonowało już
93 Doradców Bankowych, którzy obsługiwali 1500 nowych klientów.
BIG Bank GDAŃSKI - bankowość dla dużych i średnich przedsiębiorstw
W ciągu ostatniego roku Bank całkowicie zmienił swoje podejście
do rynku przedsiębiorstw. Sieć Banku obsługująca ten segment
klientów ewoluuje z 117 oddziałów zlokalizowanych w całej Polsce
(niektóre z nich znajdowały się w tych samych miejscach, co
oddziały detaliczne) w kierunku oszczędnej, dwupoziomowej
struktury wykorzystującej zalety scentralizowanej i
zautomatyzowanej platformy zaplecza. Stanowią je: sieć 21 Centrów
Współpracy z Klientem zlokalizowanych w 16 miastach wojewódzkich i
największych ośrodkach regionalnych i 152 pracujących w nich
Opiekunów Klienta oferujących średnim przedsiębiorstwom pełen
zakres produktów i usług z całej Grupy BBG (bankowość, rynki
kapitałowe, leasing, factoring) oraz 2 jednostki centralne
(Warszawa i Gdańsk) wyspecjalizowane we współpracy z dużymi
przedsiębiorstwami, oferujące im pełen zakres produktów i usług
dostosowanych do ich specyficznych wymagań.
Na dzień 31 grudnia 2001 roku łączna kwota kredytów dla dużych
przedsiębiorstw wynosiła 2,25 mld zł (638 mln EUR) i 3,17 mld zł
(900 mln EUR) dla średnich przedsiębiorstw. Łączna kwota depozytów
dużych przedsiębiorstw wynosiła 458 mln zł (130 mln EUR) i 2,59
mld zł (735 mln EUR) średnich przedsiębiorstw. Te wielkości dają
Bankowi udział w wysokości 3,9% w rynku depozytów i 3,6% udział w
rynku kredytów segmentu klientów korporacyjnych.
Zdalne i automatyczne kanały dystrybucji
Wysoki priorytet ma dla Banku rozwój zdolności zdalnej obsługi
klientów. Wygoda klientów i mniejsze koszty w pełni uzasadniają
rozwój tych kanałów dystrybucji, a ich efektywność rośnie wraz ze
wprowadzeniem jednolitej dla całego Banku platformy informatycznej.
Klienci Banku Millennium mają dostęp do 869 bankomatów (wzrost w
ciągu roku o 7%). W ubiegłym roku ilość transakcji realizowanych w
bankomatach wzrosła o 16%, a poprzez Bankolinię - o 23%. W roku
2001 57% transakcji klientów Millennium realizowanych było przy
wykorzystaniu bankomatów lub Bankolinii.
Według stanu na koniec roku 2001 2,500 przedsiębiorstw korzystało
z systemu ESOBIG - rozwiązania bankowości bezpośredniej oferowane
przez BBG klientom korporacyjnym. Oznacza to 3,5- krotny wzrost w
porównaniu z rokiem 2000. W sumie 47% transakcji z bankiem
klientów korporacyjnych realizowanych było drogą elektroniczną.
Inne inicjatywy
W drugiej połowie roku 2001 Bank uruchomił także trzy niezwykle
ważne inicjatywy: rozpoczął aktywną sprzedaż kredytów
mieszkaniowych po utworzeniu specjalnej jednostki zajmującej się
tym obszarem działalności. Po pięciu miesiącach działalności (od
sierpnia do grudnia 2001 roku) Bank osiągnął 2-procentowy udział w
rynku nowych kredytów. We wrześniu ubiegłego roku Bank uruchomił
sprzedaż krzyżową produktów ubezpieczeniowych PZU, sprzedając 3000
nowych polis oraz utworzył Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych
Millennium zarządzające rodziną funduszy inwestycyjnych.
Racjonalizacja infrastruktury
Integracja wszelkich czynności w oparciu o jednolitą dla całego
Banku platformę informatyczną, centralizacja funkcji wsparcia i
wdrożenie nowych technologii zmierzają do poprawy efektywności
oraz uzyskania oszczędności.
W obszarze informatyki Bank unowocześnił system centralny,
wprowadzając najnowszą wersję ICBS (systemu wybranego jako
scentralizowana i zintegrowana platforma informatyczna) oraz
aktywnie działał w kierunku przygotowania przeniesienia aktywności
biznesowej oraz czynności nadal obsługiwanych w systemach ZORBA i
IBIS na nową platformę operacyjną.
Realizując program racjonalizacji infrastruktury Bank zastąpił
szereg zdecentralizowanych funkcji operacyjnych nową
scentralizowaną strukturą zarządzającą funkcjami operacyjnymi
(back-office). Funkcje takie, jak zarządzanie gotówką, zarządzanie
kartotekami informacyjnymi klienta, produkcja kart bankowych,
zespoły rozliczeniowe, operacje zagraniczne, administracja
kredytów, administracja rachunków oraz kontrola jednostek
operacyjnych są koncentrowane w oparciu o nowe, bardziej
efektywne procedury.
Kolejnym poważnym zadaniem była centralizacja procesu podejmowania
decyzji kredytowych. W Warszawie i Gdańsku utworzono Ośrodki
Decyzji Kredytowych, specjalizujące się w obsłudze Klientów
detalicznych i działające w oparciu o nowo-opracowany model
scoringu kredytowego dla wszystkich klientów. Ten sam proces
dotyczy klientów linii małych przedsiębiorstw, w stosunku do
których zastosowany został nowy sposób scoringu Klientów w oparciu
o sprawdzony model ekspercki a także klientów korporacyjnych, w
stosunku do których stosuje się system wsparcia decyzyjnego,
oparty na aplikacji workflow oraz nowej bazie sprawozdań
finansowych.
W obszarze zakupów i zaopatrzenia, Bank scentralizował proces
zakupów i negocjacji umów, dążąc do wykorzystania wszelkich
dostępnych synergii, wynikających z wielkości i siły przetargowej
Banku.
Wszystkie działania związane z reorganizacją, centralizacją i
automatyzacją pozwoliły Bankowi na rozpoczęcie programów, które w
oparciu o podpisane ze związkami zawodowymi porozumienie,
pozwalają na racjonalizację zatrudnienia.
Wzmocnienie bilansu
Podwyższenie kapitału własnego oraz uzupełniającego Banku oraz
utworzenie Funduszu Rozwoju i Ryzyka w celu wsparcia procesu
przekształceń Banku i wzmocnienia rezerw na ryzyka kredytowe w
trudnych warunkach ekonomicznych.
W ciągu roku 2001 Bank opracował i wdrożył program wzmocnienia
struktury finansowej bilansu w oparciu o cztery zasadnicze filary.
W ostatnim kwartale 2001 roku Bank przeprowadził udaną emisję z
prawem poboru 424,4 tys. nowych akcji w cenie 1,80 zł (0,51 EUR),
podwajając w jej efekcie kapitał akcyjny do wysokości 849 mln. zł
(241 mln. EUR). W wyniku tej operacji Bank pozyskał nowe środki w
kwocie 764 mln. zł (217 mln. EUR). W dniu 31 grudnia 2001 roku
akcje Banku były notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w
Warszawie w cenie 2,80 zł (0,80 EUR), co daje kapitalizację
rynkową Banku na poziomie 2.38 mld zł (675 mln EUR).
Drugim filarem było pozyskanie w ostatnim kwartale 2001 roku
pożyczki podporządkowanej w kwocie 80 mln EUR.
Trzecim filarem było przeznaczenie w czerwcu 2001 roku środków
Funduszu Ogólnego Ryzyka Bankowego na utworzenie dodatkowych
rezerw na ryzyka kredytowe w wysokości 291 mln zł ( 83 mln EUR) w
efekcie wprowadzenia bardziej ostrożnej polityki tworzenia rezerw
w związku z pogarszającą się sytuacją makroekonomiczną.
Czwartą inicjatywą było utworzenie przez Walne Zgromadzenie
Akcjonariuszy Banku Funduszu Rozwoju i Ryzyka w kwocie 740 mln.
zł (210 mln. EUR) i przeznaczenie go na finansowanie projektu
przekształceń Banku w kwocie 310 mln. zł (88 mln. EUR) oraz
podwyższenia rezerw na ryzyka kredytowe w wysokości 430 mln. zł
(122 mln. EUR), w następstwie przeprowadzenia dogłębnej analizy
portfela kredytowego oraz wyceny zabezpieczeń.
W wyniku tych działań na dzień 31 grudnia 2001 roku współczynnik
pokrycia rezerwami kredytów w sytuacji nieregularnej wyniósł 78,3%
w porównaniu do 72,6% na koniec roku 2000.
Współczynnik wypłacalności Banku wyniósł 9,8% na koniec roku 2001.
Perspektywy na rok 2002
Perspektywy makroekonomiczne na rok 2002 nie są optymistyczne.
Fakt ten będzie miał istotny wpływ na działalność Banku w tym roku.
Dla Banku rok 2002 będzie poważnym wyzwaniem - w tym roku bowiem
Bank zamierza zakończyć realizację planu transformacji, co wiąże
się z istotnymi zmianami związanymi z rozpoczęciem współpracy z
klientami w oparciu o nowa platformę operacyjną oraz prowadzoną w
tym samym czasie racjonalizacją procesów operacyjnych.
Pomimo tych wyzwań, Bank jest przekonany, że będzie w stanie
skoncentrować się na rozwoju działalności we wszystkich liniach
biznesowych oraz, że prowadzone programy restrukturyzacyjne
przyniosą wymierne efekty w postaci pozyskania nowych klientów,
wzrostu ich zadowolenia z poziomu usług Banku, rozwoju sprzedaży
krzyżowej i poprawy zyskowności operacji bankowych. Bank jest też
przekonany, iż rok 2002 przyniesie pozytywne efekty programu
racjonalizacji funkcji wsparcia, co powinno przynieść pozytywne
efekty kosztowe przyczyniając się do wzrostu rentowności i
wartości, które są głównymi celami programu transformacji Banku.
Bank podtrzymuje założone cele średnioterminowe (2004): zwrotu z
kapitału (ROE) 18 do 20% wskaźnika koszty do dochodów poniżej 60%.
----------------------------
1 EUR = 3,5219 PLN ( kurs na dzień 31.12.01)