Wyniki i strategia banku w 2001 roku

BIG Banku Gdańskiego osiągnął w 2001 roku zysk netto w wysokości 44,7 mln zł, a skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej BBG wyniósł 64,2 mln zł.

BIG Banku Gdańskiego osiągnął w 2001 roku 
zysk netto w wysokości 44,7 mln zł, a skonsolidowany zysk netto 
grupy kapitałowej BBG wyniósł 64,2 mln zł.

Zarząd BIG Banku GDAŃSKIEGO S.A. (Bank) informuje, iż w roku

obrotowym trwającym od 1 stycznia 2001 r. do 31 grudnia 2001 r.,

zysk Banku i Grupy Kapitałowej BBG wyniósł:

- SKONSOLIDOWANY ZYSK NETTO ZA ROK 2001 GRUPY KAPITAŁOWEJ BBG

WYNIÓSŁ 64,2 MLN ZŁ (18,2 MLN EUR) PO ROKU GŁĘBOKIEJ I SZEROKO

ZAKROJONEJ TRANSFORMACJI BANKU,

- ZYSK NETTO BANKU ZA ROK 2001 WYNIÓSŁ 44,7 MLN ZŁ (12,7 MLN EUR1)

W okresie poprzednich 12 miesięcy skonsolidowany zysk netto Grupy

Kapitałowej BBG wyniósł 45,1 mln (czyli 12/15 wyniku w wysokości

Reklama

56,4 mln zł za rok obrotowy 1999/2000 trwający 15 miesięcy).

Pełny, audytowany raport finansowy Banku dostępny będzie w 

terminie do końca lutego 2002 roku.

Połączenie Banku z BIG BANKIEM S.A., które odbyło się 5 stycznia

2001 roku, sprawia że sprawozdania Banku z lat obrotowych

1999/2000 i 2001 nie są porównywalne. Połączenie nie wpłynęło na

skonsolidowane sprawozdania Grupy Kapitałowej BBG.

Połączenie to było jednym z pierwszych istotnych kroków w 

programie, którego celem jest realizacja szeroko zakrojonej zmiany

profilu, sposobu działania i strategii rozwoju biznesowego Grupy

BBG. Program ten rozpoczął się pod koniec roku 2000, a jego

zakończenie zaplanowane zostało na rok 2002. W związku z 

realizacją tego programu wyniki Banku w roku 2001 były

determinowane były głównie przez następujące czynniki:

- Wdrożenie nowoczesnego modelu prowadzenia i rozwoju biznesu;

- Racjonalizację infrastruktury;

- Wzmocnienie bilansu

Wdrożenie nowoczesnego modelu biznesowego i rozwój działalności

Działania Banku zorganizowane zostały wokół pięciu Linii

Biznesowych, koncentrujących się na poszczególnych segmentach

klientów indywidualnych i przedsiębiorstw i oferujących im

specjalnie zaprojektowane produkty i usługi w zintegrowany i 

wyspecjalizowany sposób poprzez oddzielne sieci nowoczesnych

placówek. Bank uruchomił także nowe inicjatywy biznesowe w 

zakresie kredytów mieszkaniowych i sprzedaży krzyżowej

(crosselling).

Po połączeniu Banku z BIG BANKIEM S.A., Bank uruchomił także

zaplanowany program przekształcenia systemu sprzedaży.

Bankowość detaliczna Banku Millennium

Działalność detaliczna Banku skoncentrowana jest pod marką i w

oparciu o koncepcję bankowości detalicznej Millennium uruchomionej

przez Bank trzy lata temu. Rozwijając strukturę operacji

detalicznych Bank w roku 2001 przebudowywał sieć oddziałów

utrzymując jednocześnie dynamiczne tempo otwierania nowych

placówek Millennium. Liczba oddziałów detalicznych Banku

Millennium wzrosła z 268 w roku 2000 do 294 w 2001 roku (wzrost o 

26 placówek, czyli o 10%). W tym ilość oddziałów Millennium

zwiększyła się z 168 do 226 (wzrost o 58 oddziałów,czyli o 35%).

Do końca roku 2001 dokonano przeniesienia 52% łącznej kwoty

depozytów i 17% klientów z tych oddziałów detalicznych Banku, w 

których po zapoznaniu się z nowymi możliwościami klienci

zaakceptowali zaproponowany im standard operacji detalicznych

opartych o rozwiązania Millennium.

Celem realizowanego programu przekształceń jest budowa silnej

struktury bankowości detalicznej, będącej w stanie pozyskać nowych

i utrzymywać obecnych klientów, zapewnić im efektywną obsługę

oferując wysokiej klasy usługi, a także w sposób rentowny

zwiększać rozmiary działalności i prowadzić sprzedaż krzyżową

szerokiej oferty produktowej.

Bank Millennium obsługuje obecnie 804 tysiące aktywnych klientów i 

w roku 2001 otworzył nowym klientom 123 tysiące rachunków

bieżących (depozyty a vista), co stanowi około 7% rynku nowo

otwartych rachunków. Jest to dowód na dużą zdolność sieci do

pozyskiwania nowych klientów, bowiem odsetek nowo otwartych w 

ubiegłym roku rachunków jest wyższy niż udział Banku w rynku

rachunków bieżących (szacowany na 5,5%).

Łączna kwota depozytów klientów indywidualnych (łącznie sieć

Millennium i Bank Millenium Prestige) wzrosła do 10,6 mld zł (3,8

mld EUR), co daje Bankowi 5,1 % udział w rynku. W tym samym

okresie łączna kwota kredytów udzielonych klientom indywidualnym

wzrosła do 2,1 mld zł (600 mln EUR), co daje Bankowi 3,9% udział w 

rynku.

Liczba wydanych debetowych kart płatniczych wzrosła o 18% do 520

tysięcy (co stanowi 9% udziału w rynku), na koniec 2001 roku

liczba wydanych kart kredytowych wyniosła 38 tysięcy, co stanowiło

3-krotny wzrost w porównaniu do poziomu ubiegłorocznego i dało

Bankowi 5% udział w rynku.

Millennium Prestige

W pierwszej połowie czerwca 2001 roku Bank uruchomił specjalną

sieć przeznaczoną do obsługi klientów zamożnych oferując im

zintegrowany i wszechstronny zakres usług finansowych. Do końca

roku otwarto 6 z planowanych 17 oddziałów, a sieć zarządzała

aktywami 3,600 klientów o wartości 1,9 mld zł (539 mln EUR), z 

czego depozyty stanowiły 1,2 mld zł (341 mln EUR).

Millennium Biznes

We wrześniu 2001 roku Bank uruchomił ofertę dostosowaną do

potrzeb małych przedsiębiorstw i przedsiębiorców, korzystającą z 

sieci Doradców Bankowych pracujacych w niektórych oddziałach

Millennium. Do końca roku 2001 w 83 oddziałach funkcjonowało już

93 Doradców Bankowych, którzy obsługiwali 1500 nowych klientów.

BIG Bank GDAŃSKI - bankowość dla dużych i średnich przedsiębiorstw

W ciągu ostatniego roku Bank całkowicie zmienił swoje podejście

do rynku przedsiębiorstw. Sieć Banku obsługująca ten segment

klientów ewoluuje z 117 oddziałów zlokalizowanych w całej Polsce

(niektóre z nich znajdowały się w tych samych miejscach, co

oddziały detaliczne) w kierunku oszczędnej, dwupoziomowej

struktury wykorzystującej zalety scentralizowanej i 

zautomatyzowanej platformy zaplecza. Stanowią je: sieć 21 Centrów

Współpracy z Klientem zlokalizowanych w 16 miastach wojewódzkich i 

największych ośrodkach regionalnych i 152 pracujących w nich

Opiekunów Klienta oferujących średnim przedsiębiorstwom pełen

zakres produktów i usług z całej Grupy BBG (bankowość, rynki

kapitałowe, leasing, factoring) oraz 2 jednostki centralne

(Warszawa i Gdańsk) wyspecjalizowane we współpracy z dużymi

przedsiębiorstwami, oferujące im pełen zakres produktów i usług

dostosowanych do ich specyficznych wymagań.

Na dzień 31 grudnia 2001 roku łączna kwota kredytów dla dużych

przedsiębiorstw wynosiła 2,25 mld zł (638 mln EUR) i 3,17 mld zł

(900 mln EUR) dla średnich przedsiębiorstw. Łączna kwota depozytów

dużych przedsiębiorstw wynosiła 458 mln zł (130 mln EUR) i 2,59

mld zł (735 mln EUR) średnich przedsiębiorstw. Te wielkości dają

Bankowi udział w wysokości 3,9% w rynku depozytów i 3,6% udział w 

rynku kredytów segmentu klientów korporacyjnych.

Zdalne i automatyczne kanały dystrybucji

Wysoki priorytet ma dla Banku rozwój zdolności zdalnej obsługi

klientów. Wygoda klientów i mniejsze koszty w pełni uzasadniają

rozwój tych kanałów dystrybucji, a ich efektywność rośnie wraz ze

wprowadzeniem jednolitej dla całego Banku platformy informatycznej.

Klienci Banku Millennium mają dostęp do 869 bankomatów (wzrost w 

ciągu roku o 7%). W ubiegłym roku ilość transakcji realizowanych w 

bankomatach wzrosła o 16%, a poprzez Bankolinię - o 23%. W roku

2001 57% transakcji klientów Millennium realizowanych było przy

wykorzystaniu bankomatów lub Bankolinii.

Według stanu na koniec roku 2001 2,500 przedsiębiorstw korzystało

z systemu ESOBIG - rozwiązania bankowości bezpośredniej oferowane

przez BBG klientom korporacyjnym. Oznacza to 3,5- krotny wzrost w 

porównaniu z rokiem 2000. W sumie 47% transakcji z bankiem

klientów korporacyjnych realizowanych było drogą elektroniczną.

Inne inicjatywy

W drugiej połowie roku 2001 Bank uruchomił także trzy niezwykle

ważne inicjatywy: rozpoczął aktywną sprzedaż kredytów

mieszkaniowych po utworzeniu specjalnej jednostki zajmującej się

tym obszarem działalności. Po pięciu miesiącach działalności (od

sierpnia do grudnia 2001 roku) Bank osiągnął 2-procentowy udział w 

rynku nowych kredytów. We wrześniu ubiegłego roku Bank uruchomił

sprzedaż krzyżową produktów ubezpieczeniowych PZU, sprzedając 3000

nowych polis oraz utworzył Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych

Millennium zarządzające rodziną funduszy inwestycyjnych.

Racjonalizacja infrastruktury

Integracja wszelkich czynności w oparciu o jednolitą dla całego

Banku platformę informatyczną, centralizacja funkcji wsparcia i 

wdrożenie nowych technologii zmierzają do poprawy efektywności

oraz uzyskania oszczędności.

W obszarze informatyki Bank unowocześnił system centralny,

wprowadzając najnowszą wersję ICBS (systemu wybranego jako

scentralizowana i zintegrowana platforma informatyczna) oraz

aktywnie działał w kierunku przygotowania przeniesienia aktywności

biznesowej oraz czynności nadal obsługiwanych w systemach ZORBA i 

IBIS na nową platformę operacyjną.

Realizując program racjonalizacji infrastruktury Bank zastąpił

szereg zdecentralizowanych funkcji operacyjnych nową

scentralizowaną strukturą zarządzającą funkcjami operacyjnymi

(back-office). Funkcje takie, jak zarządzanie gotówką, zarządzanie

kartotekami informacyjnymi klienta, produkcja kart bankowych,

zespoły rozliczeniowe, operacje zagraniczne, administracja

kredytów, administracja rachunków oraz kontrola jednostek

operacyjnych są koncentrowane w oparciu o nowe, bardziej

efektywne procedury.

Kolejnym poważnym zadaniem była centralizacja procesu podejmowania

decyzji kredytowych. W Warszawie i Gdańsku utworzono Ośrodki

Decyzji Kredytowych, specjalizujące się w obsłudze Klientów

detalicznych i działające w oparciu o nowo-opracowany model

scoringu kredytowego dla wszystkich klientów. Ten sam proces

dotyczy klientów linii małych przedsiębiorstw, w stosunku do

których zastosowany został nowy sposób scoringu Klientów w oparciu

o sprawdzony model ekspercki a także klientów korporacyjnych, w 

stosunku do których stosuje się system wsparcia decyzyjnego,

oparty na aplikacji workflow oraz nowej bazie sprawozdań

finansowych.

W obszarze zakupów i zaopatrzenia, Bank scentralizował proces

zakupów i negocjacji umów, dążąc do wykorzystania wszelkich

dostępnych synergii, wynikających z wielkości i siły przetargowej

Banku.

Wszystkie działania związane z reorganizacją, centralizacją i 

automatyzacją pozwoliły Bankowi na rozpoczęcie programów, które w 

oparciu o podpisane ze związkami zawodowymi porozumienie,

pozwalają na racjonalizację zatrudnienia.

Wzmocnienie bilansu

Podwyższenie kapitału własnego oraz uzupełniającego Banku oraz

utworzenie Funduszu Rozwoju i Ryzyka w celu wsparcia procesu

przekształceń Banku i wzmocnienia rezerw na ryzyka kredytowe w 

trudnych warunkach ekonomicznych.

W ciągu roku 2001 Bank opracował i wdrożył program wzmocnienia

struktury finansowej bilansu w oparciu o cztery zasadnicze filary.

W ostatnim kwartale 2001 roku Bank przeprowadził udaną emisję z 

prawem poboru 424,4 tys. nowych akcji w cenie 1,80 zł (0,51 EUR),

podwajając w jej efekcie kapitał akcyjny do wysokości 849 mln. zł

(241 mln. EUR). W wyniku tej operacji Bank pozyskał nowe środki w 

kwocie 764 mln. zł (217 mln. EUR). W dniu 31 grudnia 2001 roku

akcje Banku były notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w 

Warszawie w cenie 2,80 zł (0,80 EUR), co daje kapitalizację

rynkową Banku na poziomie 2.38 mld zł (675 mln EUR).

Drugim filarem było pozyskanie w ostatnim kwartale 2001 roku

pożyczki podporządkowanej w kwocie 80 mln EUR.

Trzecim filarem było przeznaczenie w czerwcu 2001 roku środków

Funduszu Ogólnego Ryzyka Bankowego na utworzenie dodatkowych

rezerw na ryzyka kredytowe w wysokości 291 mln zł ( 83 mln EUR) w 

efekcie wprowadzenia bardziej ostrożnej polityki tworzenia rezerw

w związku z pogarszającą się sytuacją makroekonomiczną.

Czwartą inicjatywą było utworzenie przez Walne Zgromadzenie

Akcjonariuszy Banku Funduszu Rozwoju i Ryzyka w kwocie 740 mln.

zł (210 mln. EUR) i przeznaczenie go na finansowanie projektu

przekształceń Banku w kwocie 310 mln. zł (88 mln. EUR) oraz

podwyższenia rezerw na ryzyka kredytowe w wysokości 430 mln. zł

(122 mln. EUR), w następstwie przeprowadzenia dogłębnej analizy

portfela kredytowego oraz wyceny zabezpieczeń.

W wyniku tych działań na dzień 31 grudnia 2001 roku współczynnik

pokrycia rezerwami kredytów w sytuacji nieregularnej wyniósł 78,3%

w porównaniu do 72,6% na koniec roku 2000.

Współczynnik wypłacalności Banku wyniósł 9,8% na koniec roku 2001.

Perspektywy na rok 2002

Perspektywy makroekonomiczne na rok 2002 nie są optymistyczne.

Fakt ten będzie miał istotny wpływ na działalność Banku w tym roku.

Dla Banku rok 2002 będzie poważnym wyzwaniem - w tym roku bowiem

Bank zamierza zakończyć realizację planu transformacji, co wiąże

się z istotnymi zmianami związanymi z rozpoczęciem współpracy z 

klientami w oparciu o nowa platformę operacyjną oraz prowadzoną w 

tym samym czasie racjonalizacją procesów operacyjnych.

Pomimo tych wyzwań, Bank jest przekonany, że będzie w stanie

skoncentrować się na rozwoju działalności we wszystkich liniach

biznesowych oraz, że prowadzone programy restrukturyzacyjne

przyniosą wymierne efekty w postaci pozyskania nowych klientów,

wzrostu ich zadowolenia z poziomu usług Banku, rozwoju sprzedaży

krzyżowej i poprawy zyskowności operacji bankowych. Bank jest też

przekonany, iż rok 2002 przyniesie pozytywne efekty programu

racjonalizacji funkcji wsparcia, co powinno przynieść pozytywne

efekty kosztowe przyczyniając się do wzrostu rentowności i 

wartości, które są głównymi celami programu transformacji Banku.

Bank podtrzymuje założone cele średnioterminowe (2004): zwrotu z 

kapitału (ROE) 18 do 20% wskaźnika koszty do dochodów poniżej 60%.

----------------------------

1 EUR = 3,5219 PLN ( kurs na dzień 31.12.01)

Emitent
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »