Za internet płacimy 2x więcej niż UE
Za dostęp do internetu płacimy najwięcej w Europie. Z obiecywanego spadku cen mogą cieszyć się tylko najmniej wymagający internauci, których zadowalają łącza o niewielkiej przepustowości. Reszta płaci za dostęp do sieci jak za zboże.
Dostęp do internetu staniał w Polsce tylko dla najmniej wymagających użytkowników; dla tzw. umiarkowanych użytkowników jest najdroższy w Europie. Jego cena wzrosła też dla intensywnie użytkujących internet - podaje w najnowszym raporcie Centrum im.Adama Smitha, które wspólnie z Kołem Naukowym Przedsiębiorczości i Innowacyjności Biz-On przy Wydziale Elektroniki Politechniki Warszawskiej zbadało trzy koszyki oferty dostępowej w Polsce na tle krajów OECD: Low, Medium i High.
Trzy koszyki
W koszyku Low znalazły się kanały dla danych ściąganych z internetu z prędkością 0-511 kb/s.
Koszyk Medium to łącza o przepustowości - 512-2043 kb/s.
Koszyk High obejmuje łącza o największej prędkości - 2048-999999 kb/s.
Za podstawowy koszt wchodzący w skład koszyka autorzy raportu uznali miesięczny abonament za usługę. Koszyk Low jest przeznaczony dla początkujących użytkowników, rzadko korzystających z internetu. Koszyk Medium jest przeznaczony dla użytkowników w sposób umiarkowany korzystających z internetu, zaś koszyk High - dla użytkowników intensywnie korzystających z sieci, którzy są zainteresowani treściami rozrywkowymi i edukacyjnymi. Tylko abonenci tego koszyka mogą liczyć na oglądanie przesyłanych bezpośrednio przekazów wideo o jakości telewizyjnej.
Jest to grupa jeszcze nieliczna w Polsce, ale to do niej adresowane są usługi tzw. triple play, łączące w sobie dostęp do internetu, szybki transfer danych i usługi telefonii (także internetowej) oraz przekaz obrazu.
Koszyk Low potaniał
Według raportu, ceny w koszyku Low, spadły w stosunku do innych państwach objętych raportem. W III kwartale ubiegłego roku Polska miała drugie co do wysokości ceny w tej kategorii. Czechy i Węgry zajmowały odpowiednio miejsca 4 i 5. W IV kw. zeszłego roku i I kw. 2006 roku, Polska spadła na 5. miejsce, za Szwajcarią, Portugalią, Czechami i Austrią.
Koszyk Medium najdroższy w Europie
W przeciwnym kierunku podążają ceny w koszyku Medium, z którego korzysta najwięcej internautów w Polsce (44 proc.). Według autorów raportu najwyższe w Europie. W zestawieniu według parytetu siły nabywczej cena tego koszyka w Polsce wynosiła w II kw. 2006 r. około 85 dolarów, podczas gdy na Węgrzech - ok. 55 USD, w Szwajcarii - ok. 30, zaś w Wielkiej Brytanii - poniżej 30 dolarów. U nas cena tego koszyka była dwukrotnie wyższa od średniej europejskiej.
Koszyk High, który posiada najmniejsza liczba internautów w Polsce, najdroższy w Europie nie jest, ale daje nam miejsce w ścisłej czołówce. W zestawieniu cen tego koszyka zajmowaliśmy: 3 miejsce w III kw. 2005, 5 miejsce kwartał później i 2 miejsce w I kw. 2006 roku. Ceny tego koszyka spadły w bardzo niewielkim stopniu.