Zakupy w internecie bezpieczniejsze

Instytucje finansowe zachęcają Polaków do zakupów w internecie. Upowszechniają użycie dodatkowych zabezpieczeń oraz form płatności dostępnych także dla osób nie posiadających kart płatniczych.

W minionym tygodniu Bank Zachodni WBK wprowadził dla wszystkich swoich kart z logo Visa - zarówno debetowych, jak i kredytowych - usługę Verified by Visa (VbV), która umożliwia weryfikację tożsamości zarówno posiadacza karty, jak i sklepu internetowego. To dodatkowo chroni przed ryzykiem użycia karty przez osobę nieuprawnioną.

W Polsce agenci rozliczeniowi obsługujący sklepy internetowe wdrożyli VbV kilka lat temu. Po wybraniu towaru w sklepie internetowym i wskazaniu karty jako formy płatności, dalszy ciąg płatności dokonywany jest na serwerze agenta rozliczeniowego i sklep nie ma dostępu do danych posiadacza karty.

Reklama

VbV jest udostępniana przez Visę w całej Europie. W Polsce wcześniej usługę dodatkowej weryfikacji zaoferował BRE Bank klientom korporacyjnym i private banking.

Z kolei jeden z polskich agentów rozliczeniowych - eCard - zaproponował klientom, nie posiadającym karty płatniczej czy konta bankowego, możliwość płacenia za zakupy w internecie w sposób inny, niż za pobraniem opłaty przy odbiorze przesyłki na poczcie. Usługa "wydrukuj i zapłać" polega na tym, że klient sklepu internetowego może wydrukować gotowy formularz z numerem konta sklepu, a pieniądze - na podstawie tego formularza - przesłać pocztą lub za pośrednictwem banku.

"Zapłata za pobraniem nie dość, że podnosiła koszty, to w wielu przypadkach, ze względu na specyfikę produktu lub usługi, nie była możliwa. Wszystko to zniechęcało do elektronicznych zakupów, zwłaszcza osoby starsze lub posiadające ograniczony dostęp do Internetu" - napisał eCard w komunikacie.

Także prywatny konkurent Poczty Polskiej - PAF - wprowadził usługę dla klientów sklepów internetowych, która z jednej strony ma gwarantować dostarczenie odpowiedniej zawartości zamówionej paczki, a z drugiej - szybkie przekazanie pieniędzy sklepowi.

- Sprzedaż w internecie ma przyszłość. Jest szansą zaistnienia dla niewielkich firm, które w ten sposób mogą konkurować z potentatami bez konieczności rozbudowy infrastruktury. Dużym problemem jest sposób płatności i dystrybucji. Ale ludzie żyją coraz szybciej, młodsi nie chcą chodzić po sklepach. Coraz częściej zresztą sprawdzenie oferty w internecie jest częścią podejmowania decyzji o zakupie, czasem jest też tak, że towar ogląda się w sklepie, a zamawia w internecie - podkreślił analityk Michał Macierzyński.

Z opublikowanego kilka dni temu badania firmy KPMG wynika, że 92 proc. polskich internautów robi zakupy w internecie, z czego 33 proc. - regularnie. Natomiast mniej - bo 84 proc. - przynajmniej czasem korzysta z bankowości elektronicznej. Oznacza to, że zakupami w internecie są zainteresowane także osoby, które nie kontaktują się ze swoim bankiem w formie elektronicznej.

Z wrześniowych danych Związku Banków Polskich wynika, że z około 12 mln klientów polskich banków mających dostęp do konta przez internet (klientów detalicznych i firm), niespełna połowa wykorzystuje tę możliwość przynajmniej raz w miesiącu.

Obecnie konto bankowe ma ok. 63 proc. Polaków powyżej 15 roku życia, zaś wśród polskich gospodarstw domowych 75 proc. posługuje się rachunkiem bankowym.

Z danych za 2006 r., zebranych przez portal Money.pl i eCard wynika, że 24,5 proc. polskich internautów kupowało w sklepach internetowych, a najczęściej wybierali płatność przy odbiorze towaru. Na Zachodzie transakcje bezgotówkowe przy zakupach on-line stanowią 95 proc. wszystkich transakcji. W Polsce - zaledwie 30 proc.

Zdaniem autorów raportu, Polacy mniej chętnie niż inni Europejczycy płacą on-line za pomocą karty czy przelewu, ponieważ oferta banków może być mniejsza niż w krajach rozwiniętych, ze względu na ceny, a także brak wiedzy klientów o produktach finansowych.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | bank | płatności | karty | Instytucje finansowe | konta | zakupy online
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »