200 tys. nowych przedsiębiorstw rocznie

W Polsce w ostatnich latach powstaje rocznie ok. 200 tys. nowych przedsiębiorstw. Jednak po roku od wejścia na rynek średnio jedna trzecia nowych firm jest zmuszona do zaprzestania działalności - podał Główny Urząd Statystyczny.

W Polsce w ostatnich latach powstaje rocznie  ok. 200 tys. nowych przedsiębiorstw. Jednak po roku od wejścia na  rynek średnio jedna trzecia nowych firm jest zmuszona do  zaprzestania działalności - podał Główny Urząd  Statystyczny.

Według GUS, niemal wszystkie z nowo tworzonych firm to małe podmioty, w których pracuje mniej niż 49 osób.

W 2005 r. zarejestrowano ok. 211 tys. nowych firm, z czego 99 proc. stanowiły tzw. mikro-przedsiębiorstwa, zatrudniające do 9 osób. Trzy czwarte firm nie zatrudniało pracowników najemnych.

Z danych GUS wynika, że działalność gospodarczą podejmują przede wszystkim ludzie młodzi, mający średnie wykształcenie. Osoby zakładające firmę najczęściej wybierają działalność handlową, a w dalszej kolejności - związaną z obsługą nieruchomości i firm, budowlaną i przemysłową.

Reklama

"Spośród nowo tworzonych przedsiębiorstw, po pierwszym roku od wejścia na rynek przeciętnie jedna trzecia firm jest zmuszona do zaprzestania działalności" - wyliczył GUS.

Według GUS, wśród firm powstałych w 2005 r., najwyższy "wskaźnik przeżycia" miały podmioty prowadzące działalność z zakresu ochrony zdrowia i edukacji, a najniższy - hotele i restauracje.

GUS przedstawił też wyniki 5-letnich badań przedsiębiorstw powstałych w 2001 r. Z utworzonych wówczas 209 tys. mikro- przedsiębiorstw 5 lat później na rynku pozostawało zaledwie 59 tys., czyli 28 proc. Jedynie w przemyśle, transporcie oraz obsłudze nieruchomości i firm "wskaźnik przeżycia" między 2001 r. a 2006 r. przekroczył 30 proc. Najtrudniej było utrzymać się na rynku właścicielom hoteli i restauracji.

Na decyzję o zakończeniu działalności wpływają głównie niedostateczne środki finansowe przedsiębiorców oraz zbyt duża konkurencja w wybranym przez nich segmencie rynku. Przy niewielkich zyskach lub ponoszonych stratach przedsiębiorcy nie są w stanie modernizować i rozwijać środków produkcji, wypromować produktu oraz zwiększać skali produkcji i zatrudnienia.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: trzecia | GUS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »