Agent mile widziany

W Polsce działa 346 systemów sieciowych, w tym 309 franczyzowych i 37 agencyjnych. W tych liczbach zawierają się również systemy sieciowe banków i pośredników finansowych.

Sieci franczyzowe występują w handlu i usługach, przy czym w handlu najpopularniejsza jest branża odzieżowa, a w usługach - gastronomia. Wśród systemów agencyjnych w handlu najwięcej jest mniejszych sklepów spożywczo-przemysłowych (np. Kolporter i Żabka), a w usługach pośredników finansowych (np. placówki partnerskie Banku BPH, agencje PKO BP czy partnerzy Expandera).

Na rozwój przez franczyzę zdecydowały się między innymi Vision Express, BZ WBK, ING Nationale-Nederlanden oraz Wedel. Jak grzyby po deszczu powstają wedlowskie Pijalnie Czekolady. Pojawienie się placówek partnerskich banków (np. ING Bank Śląski, Polbank EFG) było bezpośrednio związane z dobrą koniunkturą na sprzedaż kredytów hipotecznych, kart kredytowych, kredytów gotówkowych i innych produktów bankowych. Pojawienie się nowych franczyzowych sieci sklepów z artykułami dla domu i ogrodu (np. Dobre Dla Domu - sklepy z podłogami, panelami ściennymi i drzwiami) odzwierciedla boom w budownictwie mieszkaniowym.

Reklama

Z "Raportu o frenchisingu i systemach agencyjnych w Polsce 2006/2007" przygotowanego przez firmę konsultingową Profit System wynika, że przychody ze sprzedaży franczyzobiorców i agentów wyniosły w ubiegłym roku blisko 50 mld złotych, czyli 4,8 proc. PKB. Jednocześnie autorzy raportu wskazują na kolejny aspekt rozwoju systemów franczyzowych. Właściciele wszystkich placówek agencyjnych i franczyzowych zatrudniali w ubiegłym roku aż 175 tys. osób.

SIECI NA FALI

Liczby ukazujące rozwój rynku franczyzy i sieci agencyjnych skłaniają kolejne banki do tworzenia programów rozwoju poprzez sieci zewnętrzne. Takie sieci buduje już ING Bank Śląski, Polbank EFG, czy MultiBank, a już wkrótce przygodę z franczyzą rozpocznie Bank Zachodni WBK, który w marcu otworzy w Warszawie pierwszą placówkę franczyzową.

Prym na rynku usług finansowych wiodą placówki agencyjne PKO BP (2277 punktów agencyjnych, stan na 31 grudnia 2006 r.), Expander i BPH (420 placówek partnerskich).

W ubiegłym roku 28 systemów franczyzowych (zarówno handlowych jak usługowych) zakończyło rozwój poprzez franczyzę. Powody takich decyzji były różne - od przejęcia przez konkurencję (Bank BISE przejął punkty kasowe Skarbonka), poprzez niewłaściwy model biznesowy (Pan American Pizza, Agro.Gps.pl), po brak zainteresowania potencjalnych franczyzobiorców (Video24, Tele Catering). Rok 2006 to również spektakularne wydarzenia na rynku sieci agencyjnych. Właściciela zmieni sieć 420 placówek partnerskich Banku BPH, które zostaną włączone do nowego, połączonego Banku Pekao i BPH oraz sieć 120 placówek partnerskich Dominet Banku, ponieważ ten został kupiony przez Fortis Bank. Oba banki przejmujące sieć potwierdzają zachowanie placówek partnerskich.

SIEĆ W BUDOWIE

Bank Zachodni WBK założył, że jeszcze w tym roku rozpocznie powiększanie sieci własnych placówek. W przeciągu 3 lat powstanie ich 100. Zgodnie z planem, po roku działalności nowa placówka musi już zarabiać na swoją bieżącą działalność, a po trzech latach uzyskać pełną rentowność. Koszt utworzenia jednej placówki to kilkaset tysięcy złotych.

Jednocześnie bank zacznie rozwijać zewnętrzną sieć działającą na zasadzie franczyzy. Placówki franczyzowe będą nosić nazwę minibank, a ich mottem ma być "tanio, szybko, prosto".

- Marka minibank nie będzie kojarzona z Bankiem Zachodnim WBK - powiedział Jacek Kseń, prezes BZ WBK. - W tym roku zamierzamy uruchomić 100 placówek franczyzowych. Traktujemy to jako akcję pilotażową. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, sieć minibanku będzie znacznie większa.

Placówki minibanku będą prowadziły obsługę gotówkową, realizowały przelewy i oferowały proste produkty bankowe, jak rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, lokaty, karty kredytowe czy kredyty gotówkowe. Sprzedaż jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych na razie nie będzie możliwa w placówkach minibanku. Sieć franczyzowa Banku Zachodniego WBK będzie obsługiwała - przynajmniej na początku - wyłącznie klientów indywidualnych.

Najważniejsze wymagania wobec osób, które chcą prowadzić oddziały minibanku to wpłata 8 tys. złotych opłaty za know-how (może być w dwóch ratach), lokal o odpowiednim standardzie (ok. 30 m kwadratowych) i własna działalność gospodarcza.

Małgorzata Alicja Dudek

Gazeta Bankowa
Dowiedz się więcej na temat: bank | mil | Widziałam | placówki | widzenie | Widzę | handel | Milow | ing
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »