Awaria systemu CEIDG. Były kłopoty z wyrejestrowaniem firmy
Początek roku przyniósł problemy w funkcjonowaniu systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W urzędach miast i gmin pojawiły się trudności ze złożeniem wniosku o wyrejestrowanie działalności gospodarczej. Powodem były kłopoty techniczne z systemem teleinformatycznym.
Z nastaniem nowego roku część przedsiębiorców postanowiła zrezygnować z prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami przedsiębiorca, który chce zamknąć jednoosobową firmę musi w terminie siedmiu dni od faktycznego zaprzestania działalności złożyć do CEIDG wniosek o jej wykreślenie. Można to zrobić online, podpisując wniosek profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym albo osobiście w urzędzie miasta lub gminy. 3 i 4 stycznia pojawiły się jednak problemy techniczne z systemem CEIDG.
- 3 stycznia 2022 r. w aplikacji ceidg.gov.pl dla zalogowanych użytkowników, w tym urzędników, którzy wprowadzają wnioski CEIDG-1 do systemu CEIDG, pojawił się komunikat o następującej treści: "W związku z ogromnym ruchem w aplikacji CEIDG system może działać wolniej. Pracujemy nad odciążeniem bazy danych. Przepraszamy za niedogodności i prosimy o cierpliwość" - komentuje dla Interii Aneta Dymarska, kierowniczka Oddziału Ewidencji Działalności Gospodarczej Wydziału Działalności Gospodarczej i Rolnictwa w Urzędzie Miasta Poznań.
- 4 stycznia 2022 r. zalogowani użytkownicy otrzymali kolejny komunikat: "Przyjmowanie wniosków w aplikacji CEIDG działa, jednak ich obsługa może potrwać dłużej, a zmiany we wniosku nie będą widoczne od razu. Pracujemy nad usprawnieniem systemu. Bardzo przepraszamy za niedogodności" - cytuje.
Jak wyjaśnia Dymarska, system biznes.gov.pl (CEIDG), który służy m.in do zakładania, zmian, zawieszeń, wznowień oraz likwidacji działalności gospodarczej, jest ogólnopolskim systemem teleinformatycznym, który nadzoruje Ministerstwo Rozwoju i Technologii. - Jeśli w danym dniu system nie działa, to organ gminy, w tym Urząd Miasta Poznania, Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa przyjmuje wnioski CEIDG-1 w formie papierowej i niezwłocznie (po usunięciu awarii przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii) wprowadza je do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Komunikaty ze strony Ministerstwa Rozwoju i Technologii nie zakłócały pracy naszych pracowników w przyjmowaniu wniosków CEIDG-1 od przedsiębiorców (wnioski były przyjmowane w wersji papierowej, a nie elektronicznej i po usunięciu awarii zostały natychmiast wprowadzone do systemu CEIDG) - wskazuje.
Z przekazanym nam informacji wynika, że między 3 i 4 stycznia br. w Wydziale Działalności Gospodarczej i Rolnictwa UMP złożono 46 wniosków CEIDG-1 o wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG, które zostały wprowadzone przez urzędników do systemu.
Wystąpienie problemów technicznych z systemem potwierdziliśmy również w Urzędzie Miasta Zamościa. - W poniedziałek i wtorek pojawiły się problemy. Wczoraj popołudniu system ruszył. To awaria systemowa związana z ogólnopolskim przeciążeniem. Takie zjawiska miały miejsce również wcześniej - mówi nam Tomasz Kossowski, dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta i Funduszy Zewnętrznych w Urzędzie Miasta Zamość. Jak wyjaśnia, przepisy wymagają obecnie, aby wprowadzić wniosek do systemu przy petencie, co jest utrudnione, kiedy system się zawiesza. Wszystkie wnioski są jednak procedowane.
Jak informuje Kossowski, obecnie system działa normalnie. Z informacji zamieszczonych wczoraj na stronie internetowej CEIDG wynikało, że 5 stycznia w godzinach 20:00-22:00 miały odbyć się prace serwisowe, których celem było przywrócenie pełnej funkcjonalności systemu.
Dominika Pietrzyk