Aż miliard złotych polskie firmy wydają w Google!

Na różne formy reklamy polskie firmy wydają około 10 mld złotych. Z tej sumy 3,2 mld zł trafia do portali internetowych, przy czym aż miliard do Google. W roku 2019 po raz pierwszy w historii firmy więcej wydadzą na promocję w sieci niż w telewizji.

Według raportu przygotowanego przez redakcję portalu Interaktywnie.com: "Marketing w wyszukiwarkach", firmy nie oszczędzają na promocji swoich usług i produktów. Wpływ na to ma m.in. kondycja polskiej gospodarki.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2018 roku PKB Polski urosło o 5,1 proc., a stopa bezrobocia w grudniu osiągnęła poziom 5,9 proc. Również zewnętrzne podmioty chwalą Polskę za wyniki gospodarcze. Agencja Moody's utrzymała długoterminowe i krótkoterminowe ratingi Polski na poziomie A2 z perspektywą stabilną.

Reklama

Pod względem dynamiki wzrostów, wydatki reklamowe w internecie wyprzedziły lidera, czyli reklamę telewizyjną, na którą przeznaczono w ubiegłym roku ponad 4,4 mld zł (+6,3 proc. r/r). Mniejsza była również dynamika wzrostu na reklamę w radiu, natomiast wydatki na w prasie (magazynach i dziennikach) ograniczono. Pod względem wartości, w Polsce nadal liderem jest reklama telewizyjna, tymczasem już w 2017 roku analitycy PwC szacowali, że rynek reklamy internetowej jest o około 15 mld dolarów większy od rynku reklamy telewizyjnej.

Widać, że menedżerowie coraz mocniej doceniają potęgę internetu, jako miejsca do reklamowania swoich produktów i usług oraz źródła pozyskiwania nowych klientów. Według danych Starcom udział wydatków na reklamę w internecie systematycznie rośnie.

- Jeszcze w 2012 roku stanowiły one 19 proc. wszystkich wydatków reklamowych, natomiast obecnie udział ten wynosi około 35 proc. Biorąc pod uwagę ich wartość, jeszcze 10 lat temu wydatki na reklamę online były o ponad połowę niższe - czytamy w raporcie.

W 2018 roku wartość inwestycji przekroczyła 3 mld zł, z czego marketing w wyszukiwarkach pozyskiwał 1/3 udziałów. O ponad 30 proc. zwiększyły się również średnie budżety przeznaczane na link building (pozyskiwanie zewnętrznych linków do stron), co świadczy o tym, że optymalizacja stron internetowych (SEO) ma coraz większe znaczenie w strategiach marketingowych marek. Wydatki na marketing w wyszukiwarce będą wzrastać i będzie to dyktowane takimi trendami jak mobile, wyszukiwanie głosowe czy machine learning (nazywane również nauczaniem maszynowym). Wszystkie te tendencje pozwolą dostarczać użytkownikom jeszcze trafniejszych treści.

Rynek SEO/SEM cały czas jest jednym z ważniejszych motorów napędowych reklamy online. Jego nieustanny rozwój, a co za tym idzie rozrost, wynika z dwóch tendencji. Pierwszą z nich jest przenoszenie budżetów reklamowych firm z telewizji na formy reklamy online, drugą dynamiczny rozwój branży e-commerce.

Rosnące znaczenie globalnej sprzedaży i coraz mniejsze przywiązanie Klientów do zakupów tradycyjnych wymusza na marketerach czy samych właścicielach sklepów zwiększenie nakładów na promocje w wyszukiwarkach internetowych. Rosną nie tylko budżety, ale też samo zapotrzebowanie na świadczenie tychże usług. To bardzo dobre informacje m.in. dla agencji zajmujących się prowadzeniem działań e-marketingowych, a także specjalistów, którzy odpowiadają za marketing internetowy w ramach wewnętrznych struktur firmowych.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »