Będzie można odliczyć VAT za tzw. kratkę
Dobra wiadomość dla branży motoryzacyjnej. Nadal będzie można odliczać VAT od leasingu pojazdów typu hatchback i kombi. Dzięki temu w firmach biorących pojazdy w leasing pozostanie w tym roku o blisko 1 mld zł więcej. Smutna zaś taka, że ulgi znikną 1 stycznia 2004 r.
Latem 2002 r. "PB" napisał, że Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje zmiany w przepisach dotyczących homologacji pojazdów. Od I kw. 2003 r. miały nie być uznawane za samochody ciężarowe pojazdy osobowe w wersji nadwozia hatchback (kod AB) oraz kombi (kod AC). W efekcie firmy biorące w leasing pojazdy z tzw. kratką nie mogłyby odliczać VAT, zawartego w ratach leasingowych. Branża motoryzacyjna zaczęła bić na alarm, że poważnie spadnie popyt na samochody, gdyż ich cena wzrośnie o 22 proc. (tyle wynosi VAT). Walczyła o przełożenie prac nad projektem o rok. No i udało się.
Duże pieniądze
- Nowe rozporządzenie o homologacji pojazdów nie wejdzie w życie w I kwartale tego roku, ale prawdopodobnie 1 stycznia 2004 r. Będzie to akt prawny, kompleksowo regulujący homologację, uwzględniający zmiany dyrektyw UE wprowadzone w 2002 r. - mówi Sylwia Grzegorzewska z biura prasowego resortu infrastruktury.
- Od początku przyszłego roku samochody osobowe w wersji hatchback i kombi nie będą mogły uzyskać świadectwa homologacji jako samochody ciężarowe. Uzyskają je tylko samochody o nadwoziach wielozadaniowych (kod AF) - mówi Andrzej Bogdanowicz, zastępca dyrektora departamentu transportu drogowego w resorcie infrastruktury.
Według szacunków firmy Samar, analizującej rynek motoryzacyjny, firmy biorą rocznie w leasing około 100 tys. samochodów osobowych z kratką. To 25-30 proc. całego rynku aut. Zakładając, że średnia wartość samochodu to 50 tys. zł, wartość wszystkich wyleasingowanych rocznie pojazdów z kratką wynosi około 5 mld zł. Wartość odliczonego przez firmy 22-proc. podatku VAT może więc sięgać nawet 1 mld zł. O dokładne dane poprosiliśmy Ministerstwo Finansów. Nie doczekaliśmy się.
Radość i obawy
Mimo iż przedstawiciele firm leasingowych cieszą się z przełożenia zmian w homologacji o rok, to obawiają się o przyszłość branży.
- Bardzo nas cieszy odłożenie prac nad tym projektem. Jednak wzrost kosztów leasingu samochodów z homologacjami ciężarowymi doprowadzi do zapaści w tym segmencie rynku leasingowego. Klienci zostaną zmuszeni do leasingowania droższych samochodów osobowych - mówi Jarosław Borzymowski, wiceprezes VB Leasing.
Zdaniem Piotra Kaczmarka, prezesa Europejskiego Funduszu Leasingowego, na nowych przepisach ucierpią przede wszystkim małe i średnie firmy.
- Korporacje już przestawiają się na leasing samochodów osobowych. Dla małych firm 22-proc. różnica w cenie to bardzo dużo - uważa Piotr Kaczmarek.
Ze względu na wymogi UE zaniechanie prac nad rozporządzeniem jest raczej niemożliwe. Rozwiązaniem problemu byłoby wprowadzenie zmian w przepisach podatkowych.
- Nie negujemy konieczności wprowadzenia zmian w przepisach homologacyjnych. Ministerstwo Finansów mogłoby jednak, wzorem niektórych krajów Unii Europejskiej, zliberalizować przepisy podatkowe umożliwiające odliczania podatku VAT przy zakupie samochodu osobowego przez firmę - mówi Piotr Kaczmarek.
Jego zdaniem, odroczenie prac nad rozporządzeniem homologacyjnym da czas na ewentualne przygotowanie zmian w podatkach, które uatrakcyjnią leasing samochodów osobowych.
Jarosław Królak, Radosław Omachel