Będzie można zawiesić prowadzoną działalność!
Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników będzie mógł zawiesić wykonywanie prowadzonej działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. Natomiast w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej, zawieszenie działalności będzie skuteczne pod warunkiem dokonania tej czynności przez wszystkich wspólników.
Tak wynika z nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przyjętej przez Sejm po rozpatrzeniu poprawek Senatu.
W okresie zawieszenia przedsiębiorca nie będzie mógł osiągać bieżących dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W tym okresie będzie miał jednak prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie, uczestniczyć w postępowaniach sądowych, a także przyjmować należności powstałe przed datą zawieszenia.
Zawieszenie będzie następowało na pisemny wniosek przedsiębiorcy, który trzeba będzie złożyć do właściwego organu ewidencyjnego, a w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego - właściwemu sądowi rejestrowemu. Okres zawieszenia działalności rozpocznie się od dnia złożenia wniosku i trwać będzie do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności.
W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie będzie płacił zaliczek na podatek dochodowy oraz składał deklaracji VAT. Ponadto nie będzie także musiał opłacać składek na ubezpieczenie rentowe i emerytalne.
Ustawa nowelizująca wejdzie w życie po upływie 45 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Na dzień oddania do druku niniejszego numeru gazety ustawa nie została jeszcze podpisana przez Prezydenta RP.
Kinga Romas
Gazeta Podatkowa Nr 473 z dnia 2008-07-21