Bezpieczna inwestycja

Wzrost inwestycji spowodowany finansowaniem unijnym spowodował ożywienie na rynku gwarancji ubezpieczeniowych

Wzrost inwestycji spowodowany finansowaniem unijnym spowodował ożywienie na rynku gwarancji ubezpieczeniowych

Jak zabezpieczyć inwestycję

Jeśli chodzi o rynek gwarancji ubezpieczeniowych to można zaobserwować na nim utrzymujące się w ostatnich latach znaczne ożywienie. - Zainteresowanie gwarancjami ubezpieczeniowymi jest duże z uwagi na wzrastająca liczbę realizowanych inwestycji i kontraktów finansowanych przez Unię Europejską. Warto dodać, że w najbliższych latach liczba realizowanych projektów inwestycyjnych będzie rosła - potwierdza Małgorzata Podlasińska, zastępca dyrektora Biura Ubezpieczeń Finansowych w STU Ergo Hestia. Poniżej piszemy, co proponują wybrane towarzystwa ubezpieczeniowe. O ofercie PZU piszemy w odrębnym artykule.
Zgodnie z przyjętą przez rząd w listopadzie 2007 Strategią Rozwoju Kraju 2007-2015 łączna wielkość środków budżetowych UE przeznaczonych na realizację działań rozwojowych w Polsce w tych latach sięgnie 86 mld euro, a wraz ze środkami przeznaczonymi na współfinansowanie krajowe - około 108 mld euro. Maciej Wiszniewski, kierownik Departamentu Ubezpieczeń Finansowych TU Allianz Polska: - Ze względu dobry stan gospodarki oraz dobrą kondycję ekonomiczno-finansową polskich przedsiębiorstw gwarancje są o wiele chętniej udzielane przez towarzystwa ubezpieczeń niż to było jeszcze 3-4 lata temu. Dodatkowo zaobserwować można bardziej elastyczną politykę odnośnie treści gwarancji. Zwłaszcza w przypadku kontraktów "unijnych". W mojej ocenie największą barierą zabezpieczania gwarancjami ubezpieczeniowymi projektów inwestycyjnych jest wymagany niekiedy długi okres ich obowiązywania. Zdarza się, że jest to powyżej 7-8 lat. Tak długie gwarancje są raczej niechętnie wydawane przez ubezpieczycieli.

Ergo Hestia

Rodzaje gwarancji udzielane przez Hestię dla projektów inwestycyjnych: zapłaty wadium, zwrotu zaliczki, należytego wykonania umowy, należytego usunięcia wad i usterek. Zasady udzielania gwarancji: umowę o gwarancję ubezpieczeniową zawiera się na podstawie wniosku o udzielenie gwarancji zawierającego komplet wskazanych w nim dokumentów; wniosek można uzyskać w przedstawicielstwach korporacyjnych Hestii oraz u agentów;
czas rozpatrywania wniosku - od 3 do 5 dni; istotnymi dokumentami niezbędnymi do oceny ryzyka są aktualne dokumenty finansowe, kontrakt zawarty pomiędzy zobowiązanym a beneficjentem gwarancji, a także dokumenty potwierdzające posiadane przez wnioskodawcę techniczne możliwości i doświadczenie w realizacji podobnych kontraktów; gwarancja wydawana jest po zawarciu umowy o gwarancję ubezpieczeniową w formie polisy, opłaceniu składki w całości i skutecznym ustanowieniu zabezpieczeń; na etapie oceny ryzyka udzielenia gwarancji istnieje możliwość negocjacji treści gwarancji i wysokości składki.
Składka powinna zostać zapłacona przed wydaniem dokumentu gwarancji, jednorazowo w pełnej kwocie. Obligatoryjnie wymaganym zabezpieczeniem roszczeń Hestii z tytułu umów o gwarancje są weksle in blanco lub weksle in blanco poręczone. Dodatkowym zabezpieczeniem roszczeń Hestii z tytułu umów o gwarancje mogą być: notarialne poddanie się egzekucji, cesja praw z rachunku bankowego, gwarancja bankowa oraz przewłaszczenie na zabezpieczenie, hipoteka kaucyjna, zastaw rejestrowy lub kaucja. Istnieje możliwość podpisania z klientami umowy o współpracy w zakresie udzielania gwarancji ubezpieczeniowych w ramach przyznanego limitu gwarancyjnego.

TU Allianz Polska

Allianz posiada w swojej ofercie wszystkie typowe gwarancje kontraktowe, które najczęściej pojawiają się w przypadku budowlanych (i nie tylko) projektów inwestycyjnych, również tych współfinansowanych z funduszy UE. Są to następujące rodzaje gwarancji: wadialne (przetargowe), należytego wykonania kontraktu, właściwego usunięcia wad i usterek, zwrotu zaliczki. Często stosowaną praktyką wynikającą z wymogów kontraktowych jest udzielanie gwarancji "łącznej", tzn. połączenia gwarancji należytego wykonania kontraktu oraz właściwego usunięcia wad i usterek. Jeśli chodzi o procedurę uzyskania gwarancji ubezpieczeniowej powinno się rozróżnić dwa przypadki: kiedy nowy klient wnioskuje o pojedynczą gwarancję; kiedy klient wnioskuje o gwarancję w ramach podpisanej z TU umowy generalnej na udzielanie gwarancji w ramach limitu odnawialnego. W przypadku nowego klienta wymagane jest złożenie odpowiednich formularzy oraz załączników, którymi są: dokumenty firmowe (m.in. rejestrowe, sprawozdania finansowe), dokumenty związane z gwarancją (np. kopia kontraktu). Rozpatrzenie wniosku trwa do 7 dniu. W przypadku, gdy klient współpracuje z Allianz w zakresie gwarancji na zasadzie umowy o limit odnawialny stosuje się uproszczoną procedurę udzielenia gwarancji. Udzielenie gwarancji w takim przypadku nie przekracza 4 dni.
Ocena wniosku polega głównie na badaniu kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotu ubiegającego się o gwarancje, doświadczenia w wykonywaniu projektów podobnych do tego, którego dotyczy gwarancja, itp. W przypadku projektów współfinansowanych przez UE najczęściej narzucona jest z góry wymagana treść gwarancji lub też warunki kontraktowe określają podstawowe wymogi treści gwarancji. Opłata za gwarancje pobierana jest jednorazowa za cały okres obowiązywania gwarancji z góry. Taki sposób opłaty jest powszechnie stosowany przez towarzystwa ubezpieczeń na rynku polskim. Standardowym zabezpieczeniem pobieranym przez Allianz w przypadku udzielenia gwarancji jest weksel własny in blanco.

TUiR Warta

W przypadku inwestycji finansowych w ramach funduszy unijnych najczęściej udzielane są gwarancje kontraktowe. Ubezpieczeniowe Gwarancje Kontraktowe są adresowane do wykonawców i podwykonawców biorących udział w przetargach i realizujących kontrakty i w związku z tym zobligowanych do złożenia zabezpieczenia na rzecz swoich kontrahentów (inwestorów, generalnych wykonawców). Warta udziela różnych gwarancji związanych z realizacją kontraktów: przetargowych (wadialnych), usunięcia wad, należytego wykonania kontraktu, zwrotu zaliczki. W celu uzyskania gwarancji należy złożyć wniosek wraz z dokumentami. Informacja na temat niezbędnych dokumentów zawarta jest we wniosku. Są to dokumenty rejestrowe (KRS, wpis do ewidencji), finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie f-01), zaświadczenia z ZUS, urzędu skarbowego, opinie banków oraz dokumenty dotyczące kontraktu, który zabezpieczany będzie gwarancją. Po złożeniu wniosku oraz dokumentów dokonywana jest ocena ryzyka: badana jest kondycja finansowa przedsiębiorstwa, jak również jego zdolność techniczna do realizacji kontraktu (czy realizowane były już kontrakty o zbliżonej specyfice, jakim zapleczem technicznym dysponuje wnioskodawca, czy posiada zespół ludzki, który będzie w stanie realizować kontrakt itp.). Niezmiernie ważnym w procesie oceny ryzyka jest analiza zapisów kontraktu. Zapisy te mają bezpośredni wpływ na treść gwarancji.
Warta ma wzory gwarancji, które są powszechnie akceptowane przez beneficjentów. Oczywiście, jeżeli wymagana jest modyfikacji treści i ocena ryzyka pozwala na dokonanie ich jesteśmy gotowi do podjęcia rozmów z beneficjentem w celu stworzenia dokumentów, który będzie dla niego akceptowalny. Cena za udzielenie gwarancji zależy od wielkości sumy gwarancyjnej oraz czasu obowiązywania gwarancji, jak również od wyniku oceny ryzyka. Dla klientów, którzy często korzystają z gwarancji proponujemy zawarcie umowy o limit. Umowa ta określa limity kwotowe dla poszczególnych rodzajów gwarancji, w jakich Warta jest gotowa udzielać gwarancji w oparciu o uproszczony wniosek, umowa określa także cenę za gwarancje. Opłata składki następuje przed wydaniem gwarancji i jest jednorazowa. W przypadku umowy o limit składka płacona jest za gwarancje, które zostaną wystawione (nie ma opłaty za limit). Warta nie pobiera także opłat za rozpatrzenie wniosku. Obligatoryjnym zabezpieczeniem jest weksel własny in blanco.

Oprac. Joanna Bosakowska

Większa wiarygodność
Małgorzata Podlasińska,
zastępca dyrektora
Biura Ubezpieczeń Finansowych w Ergo Hestia


- Korzystając z gwarancji, wykonawca nie musi blokować gotówki, aby spełnić wymogi dotyczące składania wadium i zabezpieczania należytego wykonania umowy stawiane przez prawo zamówień publicznych. Może startować w wielu przetargach i nie ma to negatywnego wpływu na jego przepływy finansowe. Uzyskanie gwarancji zwiększa także wiarygodność wykonawcy w oczach zamawiającego.

Reklama
Fundusze Europejskie
Dowiedz się więcej na temat: ożywienie | bezpiecznie | zaliczki | składki | gwarancje | gwarancja | niebezpieczeństwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »