Co zmienić w podatkach

Powszechnie wiadomo, że polski system podatkowy jest bardzo skomplikowany i nastręcza wielu trudności interpretacyjnych, nie tylko podatnikom, ale i urzędnikom administracji państwowej. Dużo się również mówi o tym, że podatki powinny być niższe. Jednak czy rzeczywiście możemy jeszcze obniżać podatki, skoro nasze stawki podatku dochodowego i tak są jednymi z najniższych w Europie?

Podatki w Polsce najbardziej obciążają koszty pracy. Blisko połowę wynagrodzenia pochłaniają różne podatki, składki i opłaty. Do tego dochodzą jeszcze obciążenia pracodawcy oraz koszty związane z obsługą tych świadczeń.

Wśród przedsiębiorców panuje powszechne przekonanie, że ustawa o podatku od towarów i usług to jeden z najbardziej niejasnych i nieprecyzyjnych aktów prawnych. Sprawia on wiele problemów w praktyce działalności gospodarczej. Widoczne to jest w licznych sporach z organami skarbowymi, kończących się w sądzie administracyjnym i to w wielu wypadkach II instancji. Niejasność przepisów i ewidentne błędy ustawy powodują, że przedsiębiorcy mają duże problemy z interpretacją właściwej normy prawnej. Już sama definicja podatnika utrudnia rozróżnianie podatników VAT od innych osób wykonujących działalność zawodową.

Reklama

Za optymalny dla rozwoju ekonomicznego, przedsiębiorcy zrzeszeni w Konfederacji Pracodawców Polskich, uważają taki system, w którym dominująca rola przypada podatkom pośrednim, a podatki dochodowe są usytuowane na niskim poziomie. Bardzo ważnym jest, zdaniem przedsiębiorców, aby taki system był jasny, spójny i stabilny. Warto również zwrócić uwagę na fakt, iż niskie podatki dochodowe zachęcają do oszczędności, które to przyczyniają się w końcowym efekcie do wzrostu inwestycji.

Co należy zmienić w podatkach według ekspertów KPP?

1.Przy wprowadzaniu zmian podatkowych należy mieć na uwadze to, aby system podatkowy nie zachęcał do ucieczki w "szarą strefę". Wysoki poziom płaconych podatków powoduje, że często przedsiębiorcy podejmują ryzyko ukrywania dochodów.

2.Obniżka i uproszczenie podatków będzie zachęcać do wychodzenia z "szarej strefy". Szacuje się, że gdyby opodatkować choć połowę "szarej strefy", budżet zyskałby rocznie około 13 mld zł.

3.Wbrew obiegowym przekonaniom, może się okazać, że w konkretnych uwarunkowaniach polskiej gospodarki, obniżenie podatków przyniesie większe dochody budżetowe. Wskazuje na to teoria Laffera oraz praktyka wielu krajów. Dlatego należy obniżać podatki do takiego poziomu, przy którym kolejna obniżka spowoduje zmniejszenie wpływów do budżetu. Efekty wynikający z teorii Laffera obserwowaliśmy przy obniżeniu podatku dochodowego od osób prawnych, która spowodowała wzrost dochodów budżetowych.

4.Należy pozostawić mikro-przedsiębiorcom możliwość opodatkowania w formie ryczałtu. Pozwoli im to na utrzymanie minimum biurokracji, co z kolei będzie miało pozytywny wpływ na rozwój tzw. małej przedsiębiorczości.

5.Należy umożliwić rozliczanie memoriałowo faktur od kontrahentów rozliczających VAT kasowo. Dzięki temu rozwiązaniu przedsiębiorcy nie będą unikać transakcji z podatnikami płacącymi VAT kasowo. Nie będą unikać transakcji z "Małym Podatnikiem", gdyż nie będzie dla nich różnicy między współpracą z nim a normalnym kontrahentem.

6.Należy stworzyć ustawową definicję należności nieściągalnych, co ułatwi przedsiębiorcom odliczanie podatku od tych należności.

7.Trzeba umożliwić przedsiębiorcom odliczanie podatku VAT od działalności charytatywnej. Wielu z nich chciałoby przekazywać taką pomoc, jednak system podatkowy to utrudnia i tym samym ich do tego zniechęca.

8.Podatnicy CIT powinni mieć możliwość rozliczania strat do wysokości 100 proc. przez okres pięciu lat w przód i jednego roku wstecz.

9.Przedsiębiorcy chcą pełnego zaliczania wydatków na reklamę niepubliczną w koszty uzyskania przychodów. Podział na reklamę publiczną i niepubliczną jest sztuczny i nastręcza przedsiębiorcom wielu problemów interpretacyjnych - trudno zdecydować, czy pewne działania są reklamą publiczną, czy nie. Ponadto przepis ten nie sprzyja rozwojowi przedsiębiorstw firmy, które mają przejściowe kłopoty i generują mały zysk, są dodatkowo karane poprzez ograniczenie możliwości zaliczania w koszty wydatków na reklamę.

10.Należy powrócić do rozliczania kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne metodą memoriałową, czyli w momencie powstania tych kosztów, a nie w momencie wypłaty wynagrodzeń. Wiele przedsiębiorstw nalicza wynagrodzenia na podstawie efektywności pracy. Wówczas wypłata wynagrodzenia następuje w miesiącu następnym, co powoduje, że koszty firmy nie są skorelowane z przychodami.

11.Trzeba skrócić okres oczekiwania na zwrot VAT do 60 dni. Przedsiębiorcy nie powinni kredytować Skarbu Państwa.

12.Należy ograniczyć wymagania związane z formowaniem grupy podatkowej. Obowiązujące przepisy powodują, że niewielu przedsiębiorców jest w stanie skorzystać z tego narzędzia.

13.Istnieje potrzeba stworzenia zbioru przepisów dotyczących kontaktów podatników z organami skarbowymi, czyli swego rodzaju kodeksu dobrych obyczajów. W ten sposób zmieniłyby się relacje między nimi. Urzędnicy powinny służyć pomocą i poradą, a nie jedynie koncentrować się na kontrolowaniu i karaniu podatników.

14.Należy zawsze zezwalać na korektę błędów w trakcie kontroli skarbowej oraz wydłużyć czas, w którym podatnik może dostarczać dodatkowych informacji. Przyznanie większego kredytu zaufania dla przedsiębiorcy z pewnością poprawi otoczenie prowadzenia biznesu w Polsce.

15.Potrzebne jest pełne wdrożenie e-podatków. Dziś powszechnie korzysta się z poczty elektronicznej, serwisów internetowych i z bankowości internetowej. Z danych GUS wynika, że aż 93% proc. przedsiębiorców posiada komputery, a 87 proc. posiada dostęp do Internetu.

Przedsiębiorcy chętnie wykorzystują komputery i Internet w swojej działalności. Aż 17 proc. przedsiębiorców dokonuje zamówień i robi zakupy on-line. Wielu dokonuje operacji finansowych za pomocą bankowości elektronicznej. Te wielkości stale rosną. Coraz bardziej powszechne wykorzystanie Internetu przez przedsiębiorców daje duże szanse, że wprowadzenie e-podatków spotka się z dużym zainteresowaniem oczywiście pod warunkiem, że system będzie działał sprawnie i będzie "przyjazny" dla użytkowników. Polska jest jednym z ostatnich krajów UE, gdzie wciąż praktycznie nie ma możliwości rozliczania się z fiskusem przy wykorzystaniu Internetu. Chociaż możliwość składania deklaracji w formie elektronicznej istnieje w Polsce od 2004 roku, to brak odpowiednich systemów informatycznych i niekompatybilność oprogramowania powoduje, że nie jest ona wykorzystywana. Dlatego pilnie należy stworzyć spójny system tzw. e-podatków.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: podatki | przedsiębiorcy | VAT | zarobki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »