Dane dłużnika usuń po 5 latach

Banki oraz biura informacji kredytowej będą musiały usuwać dane o nierzetelnych konsumentach najpóźniej po upływie 5 lat od dnia wygaśnięcia ich zobowiązań. Wynika to z rozporządzenia w sprawie zakresu przetwarzania i trybu usuwania informacji o klientach banków. Powinno ono zacząć obowiązywać w połowie października.

Banki oraz biura informacji kredytowej będą musiały usuwać dane o nierzetelnych konsumentach najpóźniej po upływie 5 lat od dnia wygaśnięcia ich zobowiązań. Wynika to z rozporządzenia w sprawie zakresu przetwarzania i trybu usuwania informacji o klientach banków. Powinno ono zacząć obowiązywać w połowie października.

Nowelizacja prawa bankowego z 16 czerwca tego roku sprecyzowała zasady przetwarzania przez banki informacji o swoich klientach. Obecnie, w myśl art. 105a ust. 3 ustawy, bez zgody konsumentów można przetwarzać informacje o osobach, które nie wykonały swoich zobowiązań wynikających z umowy zawartej z bankiem lub dopuściły się zwłoki powyżej 60 dni w spełnieniu świadczenia. Można to robić nie dłużej niż przez 5 lat, licząc od dnia wygaśnięcia zobowiązania. W ustawie nie przewidziano jednak szczegółowej procedury usuwania z baz danych informacji o klientach - dłużnikach. Tę kwestię doprecyzuje minister finansów w rozporządzeniu w sprawie zakresu przetwarzanych informacji dotyczących osób fizycznych oraz trybu usuwania tych informacji.

Reklama

Po wejściu w życie tych przepisów bank będzie zobowiązany usunąć informacje o kliencie w terminie nie dłuższym niż 5 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania. W tym celu powinien określić w stosownym komunikacie dokładną datę usunięcia informacji i wprowadzić ją do swojej bazy danych. W dniu określonym w komunikacie bank będzie miał obowiązek takie dane usunąć.

Informację o dacie usunięcia informacji na temat konsumenta bank ma obowiązek przekazać również do instytucji zajmujących się przetwarzaniem i udostępnianiem danych o klientach banków, np. do Biura Informacji Kredytowej. Te zobowiązane będą taki komunikat zamieścić w swoim systemie informatycznym, a następnie usunąć informacje o kliencie banku w dniu precyzyjnie oznaczonym w komunikacie.

Piotr Polański

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: deta | bank | usuń | 5 lat | danie | Dana
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »