Delphi chce 264 inżynierów
Amerykański koncern Delphi zatrudni w Centrum Technicznym Delphi w Krakowie kolejnych 264 inżynierów do końca 2007 r. - umowę inwestycyjną w tej sprawie podpisali w środę w Warszawie przedstawiciele polskiego rządu oraz zarządu amerykańskiego koncernu w Polsce.
Jak poinformował prezes koncernu w Polsce Marek Adamiak, nowi inżynierowie będą pracować nad udoskonaleniem systemów zawieszenia do samochodów produkowanych przez koncerny PSA, Ford, BMW, Daimler Chrysler, Opel, Volkswagen i Renault.
Centrum Techniczne Delphi w Krakowie istnieje od 2000 r., dotychczas pracuje w nim 560 osób, w większości polskich inżynierów przeszkolonych w ośrodkach firmy za granicą. Zadaniem Centrum, globalnego ośrodka w dziedzinie amortyzatorów, jest projektowanie produktów i procesów technicznych, budowa prototypów oraz badania symulacyjne układów zawieszenia.
Podpisana w środę umowa przewiduje, że Delphi uzyska od polskiego rządu 1 mln zł dotacji na ten projekt. Jak przyznał Adamiak, dotacja była warunkiem inwestycji.
W ciągu dwóch lat Delphi zainwestuje co najmniej 5 mln zł. Wpływy do budżetu państwa i jednostek samorządu z tytułu realizacji projektu przekroczą w tym czasie 4,8 mln zł.
Zarówno przedstawiciele Delphi, jak też podpisujący umowę w imieniu rządu wiceminister gospodarki Marcin Kaszuba, podkreślali, że jest to przede wszystkim inwestycja w wiedzę, nowe technologie oraz potencjał ludzki. "Bardzo zależy nam na przyciąganiu tego typu inwestycji, które wykorzystują nasz największy potencjał - świetnie wykształcone kadry" - powiedział Kaszuba.
Również wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) Sebastian Mikosz zaznaczył, że inwestycje w badania i rozwój mają dla Agencji kluczowe znaczenie.
Delphi jest producentem komponentów motoryzacyjnych (układów zasilania, zawieszenie, elektroniki samochodowej, systemów kontroli pojazdów, chłodzenia silnika i układów przenoszenia napędów).
Koncern jest obecny w Polsce od 1994 r. i zainwestował od tego czasu ponad 380 mln USD, zarówno w produkcję, jak też badania i rozwój. Obecnie struktura firmy w Polsce obejmuje dwie spółki: Delphi Poland SA z siedzibą w Krakowie (m.in. Centrum Techniczne w Krakowie i Centrum Księgowe w Ostrowie Wielkopolskim) oraz Delphi Polska Automotive Systems z siedzibą w Tychach.
TCK stało się globalnym ośrodkiem w dziedzinie amortyzatorów i systemów kolumn resorujących. Zadaniem centrum jest projektowanie produktów i procesów technologicznych, budowa prototypów i modeli oraz badania symulacyjne, laboratoryjne i użytkowe układów zawieszenia. W 2004 roku krakowski ośrodek rozpoczął prace nad nowoczesną technologią aktywnych amortyzatorów MagneRide.
W listopadzie 2000 roku w TCK utworzono Centrum Rozwoju Oprogramowania, którego zadaniem jest tworzenie oprogramowania dla systemów elektronicznych (mikroprocesorów) wykorzystywanych w przemyśle samochodowym, między innymi dla marki Delphi Grundig.
Inne obszary, którymi zajmuje się TCK, to: wiązki elektryczne, przełączniki oraz pochłaniacze par paliwa.
To połączenie najnowocześniejszych technologii, rozwoju i badań inżynieryjnych światowej klasy - mówi Marek Adamiak. - W TCK prowadzone są prace projektowe dla takich odbiorców, jak koncerny BMW, DaimlerChrysler, Ford, General Motors, PSA Peugeot Citroen i Honda.