Do rejestracji firmy wystarczy jeden wniosek

Dziś wchodzą w życie przepisy znowelizowanej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadzające uproszczenia w zakładaniu firm, czyli tzw. zasadę jednego okienka.

Do tej pory osoba rejestrująca działalność gospodarczą musiała złożyć cztery wnioski w urzędach: gminy (lub miasta), skarbowym, statystycznym i ZUS (lub KRUS). Obecnie wystarczy tylko jeden: w urzędzie gminy lub miasta. Formularz zgłoszeniowy dotyczący zakładania firm przez osoby fizyczne został określony w rządowym rozporządzeniu.

- Wraz z wejściem w życie zasady jednego okienka wnioski o wpis do ewidencji działalności gospodarczej będzie można składać w czterech formach - powiedział Gazecie Prawnej wiceminister gospodarki Adam Szejnfeld.

Reklama

Przyszły przedsiębiorca będzie mógł osobiście złożyć wniosek w formie papierowej w urzędzie gminy lub miasta. Będzie mógł przesłać wypełniony formularz listem poleconym, wraz z notarialnie potwierdzonym podpisem. Uzyska też możliwość przesłania wniosku z bezpiecznym podpisem kwalifikowanym za pośrednictwem internetu. W końcu w formie elektronicznej będą mogły przesłać wniosek również osoby niedysponujące bezpiecznym podpisem kwalifikowanym. Zostaną one jednak poproszone o stawienie się w urzędzie, w celu sprawdzenia danych zawartych wniosku.

Do nowych przepisów zastrzeżenia mają pracownicy samorządowi.

- Wprowadzenie zmian określanych mianem jednego okienka jest dalekie od ideału i może być przyczyną utrudnień dla przedsiębiorców. Przede wszystkim osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą np. w formie spółki cywilnej będzie musiała oprócz złożenia w gminie jednego wspólnego wniosku EDG-1 (obszernego i nieczytelnego) dodatkowo złożyć wniosek do ZUS ZUA lub ZUS ZZA w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznym oraz druk NIP-2, NIP-D w urzędzie skarbowym.

- Czy wizyta w trzech różnych instytucjach to rzeczywiście jedno okienko? - zastanawia się Wojciech Łaptaś, kierownik Oddziału Obsługi Przedsiębiorcy Urzędu Miasta Krakowa.

Co jest podstawową wadą wniosku EDG-1? Jak urzędy przygotowały się do wprowadzenia uproszczone procedury? Czy określony w rządowym rozporządzeniu wzór wniosku można od 31 marca stosować nie tylko do zakładania firm przez osoby fizyczne, ale również do zawieszania działalności gospodarczej, jej wznawiania czy dokonywania zmian we wpisie do rejestru? Co oznacza zasada tzw. zero okienka?

Więcej: Gazeta Prawna 31.03.2009 (63) - str.10

Krzysztof Tomaszewski

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: gminy | firmy | ZUS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »