Dotacje unijne dla firm, czyli... kiedy można uczcić swój sukces szampanem?

Z pierwszych szkoleń z zakresu zarządzania projektami, w których uczestniczyłam na początku 2000 roku, utkwiło mi się w pamięci jedno, niewiarygodne wówczas dla mnie zdanie: podpisanie umowy o dofinansowanie stanowi 5 procent sukcesu, a 95 procent sukcesu stanowi skuteczne rozliczenie dotacji. Jak to? - myślałam wówczas - przecież podpisanie umowy o dofinansowanie jest największym sukcesem!

Z pierwszych szkoleń z zakresu zarządzania projektami, w których uczestniczyłam na początku 2000 roku, utkwiło mi się w pamięci jedno, niewiarygodne wówczas dla mnie zdanie: podpisanie umowy o dofinansowanie stanowi 5 procent sukcesu, a 95 procent  sukcesu stanowi skuteczne rozliczenie dotacji. Jak to? - myślałam wówczas - przecież podpisanie umowy o dofinansowanie jest największym sukcesem!

Cykl życia projektu składa się z sześciu podstawowych elementów: pomysłu, opracowania wniosku aplikacyjnego i załączników, podpisania umowy o dofinansowanie, realizacji przedsięwzięcia, rozliczenia dotacji, zachowania trwałości projektu. Każdy z wymienionych elementów musi charakteryzować wysoka jakość, ponieważ na sukces projektu pracują jego wszystkie składowe, począwszy od realnego pomysłu, a kończąc na stuprocentowym rozliczeniu dotacji i utrzymaniu trwałości przedsięwzięcia. Dotacje unijne nie są dla wszystkich. Unijne dofinansowanie stanowi dźwignię dla zaplanowanego rozwoju firmy. Przedsiębiorca, który sam nie wie czego chce i twierdzi, że może otrzymać dofinansowanie na wszystko, nie jest partnerem do ubiegania się o wsparcie. Bezzwrotna dotacja jest dla beneficjentów działających w oparciu o długofalowe plany, z pomysłem na przyszłość oraz w obszarze, w którym firma działa lub planuje się rozwijać.

Reklama

Jak skutecznie przystąpić do realizacji projektu?

Zdefiniować cele, które dzięki realizacji projektu chcemy osiągnąć. Przydatna wówczas jest znana formuła SMART, mówiąca, że każdy cel powinien spełniać poniższe kryteria: S - specyficzny (konkretny), M - mierzalny (policzalny, możliwy do określenia przy pomocy liczb, jednostek, norm, etc.), A - akceptowalny (akceptowany przez wszystkich, którzy będą dążyć do jego realizacji), R - realny (możliwy do osiągnięcia), T - określony w czasie. Każdy potencjalny beneficjent powinien następnie określić zasoby, jakie posiada. Czy dysponuję ludźmi, kapitałem, infrastrukturą, czasem i informacjami na wystarczającym poziomie? Jeśli nie, to czy jestem w stanie brakujące zasoby pozyskać?

Kluczowym czynnikiem sukcesu projektu jest przygotowanie techniczne, administracyjne i finansowe inwestycji oraz rzetelne opracowanie dokumentacji aplikacyjnej. Każdy przedsiębiorca, który zamierza ubiegać się o wsparcie musi pamiętać, iż zanim przystąpi do prac nad dokumentacją projektową musi dysponować wszelkimi pozwoleniami, dokumentacją techniczną, kosztorysami, decyzjami środowiskowymi, mieć uregulowane płatności w urzędzie skarbowym oraz zakładzie ubezpieczeń społecznych i co najważniejsze - posiadać stabilną sytuację finansową, tak aby wykazać stuprocentowy montaż finansowy inwestycji (środki własne, kredyt, leasing itp.). Jeśli inwestor decyduje się zlecić przygotowanie projektu firmie zewnętrznej, powinien pamiętać o tym, iż są dwa podstawowe determinanty dobrej współpracy: terminowe przekazywanie wykonawcy kompletnej dokumentacji oraz stały zakres rzeczowy inwestycji.

Kompletność posiadanej przez inwestora dokumentacji warunkuje napisanie dobrego projektu, z realnym harmonogramem rzeczowo-finansowym, doszacowanym budżetem oraz prawidłowo przyjętymi wskaźnikami produktu i rezultatu. Cały cykl aplikowania podlega bardzo rygorystycznym wymogom konkursowym. I kiedy w końcu podpisujemy upragnioną umowę o dofinansowanie realizacji inwestycji, wydaje nam się, że najgorsze formalności są już za nami. Otóż nic bardziej mylnego! Po podpisaniu umowy nadal działamy według ścisłych procedur, a od naszej rzetelności i biegłości w poruszaniu się w gąszczu wytycznych i zaleceń w zakresie wdrażania i rozliczania zależy, czy faktycznie otrzymamy przyznane w umowie dofinansowanie. Podstawowymi elementami systemu rozliczania dotacji są m.in. zapisy umowy o dofinansowanie, kwalifikowalność wydatków, wnioski o płatność, wnioski o zaliczkę, monitoring realizacji inwestycji, informacja i promocja projektu, archiwizacja dokumentacji projektowej, konta analityczne w systemie finansowo-księgowym i wyodrębnione do projektu konto bankowe.

Wniosek o płatność

Aby skutecznie rozliczyć przyznaną w umowie dotację, musimy przedkładać do instytucji pośredniczących II stopnia (IP II) wnioski o płatność (WOP). Wniosek o płatność składa się z części merytorycznej i finansowej. Terminy składania WOP są każdorazowo określone w umowie o dofinansowanie projektu. Co do zasady WOP składa się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące, nie częściej niż raz na miesiąc oraz najpóźniej 30 dni od zakończenia realizacji projektu. Najwygodniejszą formą jest rozliczanie projektu kwartalnymi WOP. Unikniemy wówczas sytuacji, w której składamy w ciągu kwartału trzy wnioski o płatność i pierwszy WOP zawiera jeden błąd rachunkowy, wówczas wykrycie przez IP II takiego błędu od razu skutkuje poprawieniem wszystkich trzech złożonych wniosków. Skuteczny wniosek o płatność spełnia szereg wymogów formalnych i merytorycznych, w tym musi być przygotowany na prawidłowym formularzu (aktualnie obowiązującym), obejmuje faktycznie poniesione wydatki kwalifikowalne (nie koszty!), które są zgodne z zapisami umowy oraz z celami pomocy. Wnioski o płatność mogą obejmować: rozliczenie płatności zaliczkowej - udokumentowanie wydatków poniesionych przez beneficjentów, którzy otrzymali środki na realizację projektu w formie zaliczki; rozliczenie wydatków - udokumentowanie wydatków poniesionych przez beneficjentów finansujących całość wydatków ponoszonych w ramach projektu ze środków będących w ich dyspozycji.

Część merytoryczna wniosku o płatność zawiera następujące informacje o realizowanym projekcie: okres, którego dotyczy wniosek, priorytet, działanie, tytuł, nr umowy, okres realizacji, płatność, kwota wydatków kwalifikowalnych objętych wnioskiem, wnioskowana kwota, dane o beneficjencie (dane osób przygotowujących wniosek w części dotyczącej postępu finansowego i rzeczowego), planowany przebieg projektu do czasu złożenia kolejnego wniosku, problemy i trudności przy realizacji projektu, zgodność realizacji projektu z zasadami polityk wspólnotowych, postęp rzeczowy realizacji projektu w podziale na zadania (część opisowa). Część finansowa obejmuje: postęp finansowy realizacji projektu w podziale na zadania, korekty finansowe dotyczące poprzednich wniosków o płatność, określenie źródeł finansowania wydatków, rozliczenie kwoty dofinansowania i wkładu własnego oraz uaktualniony harmonogram płatności na kolejne okresy rozliczeniowe.

Problemy w trakcie rozliczenia

Każdy wniosek o płatność zawiera niezbędne, wymagane umową załączniki, w tym zgodny z określonym w tabeli postępu finansowego wydruk z komputerowego systemu księgowego projektu lub kopię ewidencji księgowej projektu lub tabelę "Zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem" (w zależności od zapisów w umowie o dofinansowanie), wyciąg z rachunku bankowego, kopie faktur lub innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, kopie dokumentów potwierdzające odbiór urządzeń lub wykonanie prac, w przypadku zakupu urządzeń, które nie zostały zamontowane - kopie protokołów odbioru urządzeń lub przyjęcia materiałów, z podaniem miejsca ich składowania, wyciągi bankowe z rachunku beneficjenta lub przelewy, potwierdzające poniesienie wydatków, kopie innych dokumentów potwierdzających i uzasadniających prawidłową realizację projektu.

Problemy, które mogą pojawić się w trakcie rozliczenia: wydatkowanie środków na zakres nie objęty wsparciem, naruszenie ustawy PZP, błędne oznaczenie okresu, którego dotyczy wniosek, brak korelacji faktur z okresem rozliczenia, brak korelacji płatności z odpowiednim rachunkiem, brak przedstawienia wymaganych dokumentów potwierdzających zapłatę faktur,

brak protokołu odbioru prac, faktura została opłacona w okresie innym niż ten, którego dotyczył wniosek o płatność, brak wyciągów potwierdzających dokonanie płatności i protokołu odbioru robót, wniosek i potwierdzenie za zgodność z oryginałem podpisane przez osobę, której pełnomocnictwa nie załączono.

Jak uniknąć najczęstszych błędów we wniosku o płatność? Przede wszystkim należy wypełniać wszystkie pola we wniosku, wniosek podpisuje zawsze osoba upoważniona do reprezentowania inwestora, bezwzględne dołączamy jako dowód poniesienia wydatków wyciąg bankowy z konta projektowego, starannie i czytelnie opisujemy faktury i inne dokumenty księgowe, których kserokopie dołączamy do wniosku o płatność. Proszę pamiętać, iż brak wydatków po stronie beneficjenta nie zwalnia go z obowiązku przedkładania wniosków o płatność z wypełnioną częścią merytoryczną, dotyczącą przebiegu realizacji projektu (zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie). Pozytywnie i w całości zweryfikowana przez IP II część wniosku o płatność dotyczącą przebiegu realizacji projektu, wskazuje na właściwą realizację projektu i jest warunkiem koniecznym do zrefundowania poniesionych wydatków. Dlatego, szanowni państwo, cieszmy się z przyznanej dotacji, ale szampana otwierajmy dopiero po tym, jak ją skutecznie rozliczymy.

Błędy we wnioskach

Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność:

- błędy rachunkowe,

- niewskazywanie podatku VAT,

- niewystarczający zakres informacji dotyczących postępu rzeczowego realizacji projektu,

- brak wyciągów bankowych potwierdzających wysokość środków przekazanych

beneficjentowi w formie zaliczki (wysokość otrzymanej kwoty dofinansowania),

- brak wypełnienia wszystkich wymaganych pól we wniosku,

- nieprawidłowe daty zapłaty - niewskazywanie wszystkich dat zapłaty za dany dokument,

jeżeli zapłata następowała w kilku ratach,

- nieprawidłowe kwoty w kolumnach brutto, netto i kwalifikowalne,

- brak wyciągów bankowych potwierdzających opłacenie dokumentów w całości,

- brak dokumentów potwierdzających wniesienie wkładu prywatnego.

Joanna Ciszewska-Gajda

Trener i doradca Grupy Ergo, kierownik projektów unijnych, autorka i współautorka projektów inwestycyjnych dla sektora MŚP oraz projektów szkoleniowych

Fundusze Europejskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »