Edutainment - nowy trend w szkoleniach i spotkaniach pracowniczych
Firmy organizujące dla swoich pracowników eventy integracyjne, duże spotkania szkoleniowe kierują się zwykle dwoma potrzebami - bezpieczeństwa i innowacji. Bezpieczeństwa - ponieważ odbiorcami wydarzenia są duże grupy pracowników - ich niezadowolenie może się przez dłuższy czas odbijać szerokich echem w firmie.
Innowacji - ponieważ pracownicy oczekują, że aktywności z poprzednich lat nie będą się powtarzać. Z roku na rok poprzecza stawiana przed ego typu wydarzeniami rośnie.
Źródło edutainmentu
Jak z każdym zjawiskiem - tak również edutainment jest odpowiedzią na oczekiwania, których źródła mają charakter społeczny, gospodarczy czy też związany ze współwystępowaniem kilku różnych pokoleń w jednym czasie, w jednej firmie.
Pokolenie Y i Z wychowane w cyfrowym świecie, przyzwyczajone do świata gier i grywalizacji oczekuje innych rozwiązań niż przedstawiciele generacji X. Dla X'ów tradycyjne szkolenie z flipchartem i ustawieniem krzeseł w podkowę wypełnia większość oczekiwań wobec szkolenia. Millenialsi żeby zaangażować się w pełni potrzebują projektów bardziej interaktywnych.
Odpowiedzią na te oczekiwania jest edutainment. Termin powstały z połączenia dwóch pojęć - edukacji (education) i rozrywki (entertainment). Wydarzenie edutainmentowe projektowane jest w taki sposób, aby uczestnicy otrzymali intensywne, atrakcyjne doświadczenie, które stanie się fundamentem do realizacji takich celów rozwojowych jak:
"Wzmacnianie kompetencji,
"Zmiany postaw,
"Dostarczenie nowej wiedzy,
"Wspieranie wartości firmowych.
Wykorzystanie rozrywki w szkoleniach
Włączenie rozrywki w proces rozwojowy jest również odpowiedzią na trendy lifestyle'owe. Otaczający nas nadmierny szum informacyjny, grywalizacja jako stały element marketingu, digitalizacja coraz liczniejszych sfer życia powodują, że tradycyjne formy edukacji często wymagają wsparcia.
Nawet klasyczne szkolenia są dziś dużo bardziej interaktywne, oddziaływające na emocje niż jeszcze pięć, dziesięć lat temu. Atrakcyjna, rozrywkowa forma wydarzenia pozwala na:
"przyciągnięcie i utrzymanie uwagi uczestników,
"trwałe pobudzenie zainteresowania i zaangażowania,
"przeżywanie autentycznych emocji i doświadczeń, które stają się podstawą do omówień rozwojowych.
Zabawa może być z powodzeniem stosowana podczas realizacji nawet najpoważniejszych tematów. Przykładem niech będzie przeprowadzane przez Gammę Discover szkolenie nt. zarządzania projektem z wykorzystaniem sesji 4-godzinnego przygotowywania obiadu przez grupę 15 osób project managerów, podczas którego uczestnicy uczą się, jak korzystać w praktyce z technik i metodyki agile, planowania i koordynacji zadań, idei "just in time" w projekcie, rozwiązywania konfliktów, komunikacji lub współpracy w zespole rozproszonym.
Efekt swoich działań projektowych mogą ocenić, konsumując przygotowany wspólnie obiad.
Wprowadzenie zabawy jest szczególnie przydatne w sytuacji, gdy omawiany temat jest wybitnie "suchy", mało sexy dla uczestników szkolenia lub trudno go ciekawie przeprowadzić, korzystając z klasycznych metod szkoleniowych. Wykorzystanie gier, ćwiczeń typu "jolt" (wnioski z takich ćwiczeń są diametralnie inne od tych, których spodziewali się uczestnicy), elementów grywalizacji w znacznym stopniu uatrakcyjnia realizację takich tematów, jak: współodpowiedzialność w pracy zespołowej, budowanie zaufania w zespole, tworzenie kultury wzajemnej wdzięczności ze współpracy, zasady samozarządzającego się zespołu, zarządzanie nastrojem i emocjami firmie itp. Każdy temat może być podany zabawnie.
Z wielu badań naukowych wynika, że humor, pod warunkiem że nie jest używany w nadmiarze, zwiększa uwagę, zainteresowanie i zaangażowanie uczestników szkoleń i pomaga wzmocnić to, co jest nauczane (JP Powell i LW Andresen, Studies in Higher Education).
Inne przykładowe projekty edutainmentowe:
a)Symulacja łodzi podwodnej wraz z rozgrywką strategiczną - w celu wprowadzenia pojęć turkusowego modelu zarządzania i autonomicznych zespołów
b)Gra scenariuszowa osadzona w świecie apokaliptycznym - w celu rozwoju umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych
c)Sztuki korporacyjne - przedstawienie teatralne rozwijające umiejętności improwizacji oraz wzmacniające wartości firmowe
d)Outdoorowa gra planszowa - aktywności strategiczne w ujęciu outodoorowym wzmacniające postawę kooperacji wewnątrzfirmowej w celu poprawy konkurencyjności organizacji
Trend edutainmentowy przyszedł do Polski z zachodu Europy. We Francji, Wielkiej Brytanii czy Niemczech tego typu projekty są po prostu jednym z wielu narzędzi wspierania polityki HR'owej. W Polsce ten rynek intensywnie się rozwija. Jak zwykle w przypadku trendów, w pierwszej kolejności uczestniczą w nim najbardziej zamożne przedsiębiorstwa.
Bardzo często są to firmy, dla których sam fakt, że wydarzenie staje edutainmentowe powoduje, że budżet przedsięwzięcia może wzrosnąć - łatwiej po prostu znaleźć sponsorów wewnętrznych dla tego typu spotkań. Z godnie z modelem marketingu szeptanego za trendsetterami podążą kolejne przedsiębiorstwa. Te firmy, które najwcześniej zaczną reagować na trend zbiorą premię dla lidera.
"Badania prowadzone przez specjalistów Gammy Discover wskazują, że Polskie firmy korzystają z edutainmentu w następujących sytuacjach:
"Zmęczenie tradycyjnymi szkoleniami przy jednoczesnej potrzebie rozwoju pracowników,
"oddziaływanie na przekonania i motywację - gdy pracownicy mają wysokie umiejętności, ale nie stosują ich w praktyce,
"Wykorzystanie spotkania integracyjnego dla celów rozwojowych bez obniżania funkcji rozrywkowej,
"Wzmacnianie wizerunku firmy jako pożądanego pracodawcy (employer branding),
"Zbudowanie przekonania wśród pracowników, że działania rozwojowe są formą nagrody" mówi Michał Wasilewski Dyrektor Gamma Diskover lidera edutainmentu w Polsce.
" Połączenie świata eventów ze światem szkoleniowym w Gammie Discover jest dla nas naturalne ponieważ firma dysponuje ekspertami zajmującymi się zarówno team buildingiem jak również tematyką przywództwa, sprzedaży i efektywności osobistej" dodaje.
Podsumowanie
Wykorzystanie edutainmentu jako formatu realizującego cele integracyjne i szkoleniowe jest nowym zjawiskiem zarówno dla firm szkoleniowych jak i ośrodków szkoleniowych. Znajomość zagadnienia, rozumienie w jakich procesach firmowych edutainment jest efektywnym narzędziem pozwala być partnerem merytorycznym dla działów HR, szkoleniowych - decydentów, którzy kontraktują powierzchnie konferencyjne oraz usługi rozwojowe i team buildingowe.
źródło: materiał powstał przy współpracy z Gamma sp.j.