Faktura korygująca, a faktura pierwotna

Jeśli podatnik wystawia kolejną fakturę korygującą, to korekta ta powinna odnosić się do faktury pierwotnej i jednocześnie uwzględniać skorygowane już wcześniej dane - takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 17 października 2012r. (znak IPTPP4/443-467/12-5/ALN).

Jeśli podatnik wystawia kolejną fakturę korygującą, to korekta ta powinna odnosić się do faktury pierwotnej i jednocześnie uwzględniać skorygowane już wcześniej dane - takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 17 października 2012r. (znak IPTPP4/443-467/12-5/ALN).

Według obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, istnieje możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania - obrotu, o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązujących rabatów jak również o wartość zwróconych towarów. Takie uprawnienie przysługuje podatnikowi pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez osobę, na którą była ona wystawiona (art.29 ust. 4 i 4a ustawy o VAT). Z kolei szczegółowe zasady wystawiania faktur korygujących są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 marca 2011r. ( Dz. U. z 2011 r., Nr 68, poz.360). Zgodnie z § 13 rozporządzenia, faktura korygująca z tytułu rabatu powinna zawierać co najmniej: numer oraz datę jej wystawienia, dane zawarte w fakturze, której dotyczy korekta, kwotę i rodzaj udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego. Ponadto te same zasady stosuje się odpowiednio w przypadku wystawienia faktury korygującej z tytułu zwrotu sprzedawcy towarów.

Reklama

Należy podkreślić, że w dzisiejszym obrocie gospodarczym rzeczą naturalną jest udzielanie sobie przez przedsiębiorców rabatów przy zakupie towarów, upustów czy innego rodzaju bonifikat. Takie zachowanie ma przede wszystkim przyciągnąć potencjalnych klientów i jednocześnie przyczynić się do wzrostu dochodu. Przedsiębiorcy starają się w każdy możliwy sposób zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku, dlatego coraz częściej w umowach z kontrahentami zastrzegają możliwość zwrotu nabytych towarów, których nie udało im się sprzedać. W obu powyższych sytuacjach konieczność skorygowania pierwotnie wystawionych faktur nie budzi wątpliwości. Problem pojawia się, gdy podatnik ma wystawić fakturę korygującą z tytułu zwrotu towaru, na który już wcześniej udzielił odbiorcy rabatu a więc w sytuacji gdy mamy kilka faktur korygujących do jednej faktury pierwotnej. W ostatnim czasie kwestię tę rozstrzygnął organ podatkowy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wypowiedział się w sprawie spółki prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej. Spółka zawierała umowy z odbiorcami towaru, zgodnie, z którymi, w szczególnych przypadkach sprzedająca udzielała im jednorazowych rabatów. Jednocześnie, kontrahenci spółki mogli dokonać zwrotu niesprzedanego towaru, co z kolei wymagało sporządzenia korekty faktury. Podatnik zadał pytanie, czy w takiej sytuacji faktura korygująca z tytułu zwrotu towaru ma być wystawiona do wartości pierwotnej z faktury sprzedaży (bez rabatu) czy też do wartości zmniejszonej już po uwzględnieniu rabatu i wydania zbiorczej faktury korygującej.

Organ podatkowy, po dokładnym przeanalizowaniu stanu faktycznego, doszedł do wniosku, że wnioskodawca powinien wystawić kolejną fakturę korygującą odnosząc się do pierwotnej faktury VAT dokumentującej sprzedaż, uwzględniając wystawione wcześniej faktury korygujące.

W uzasadnieniu interpretacji organ zgodził się z podatnikiem, że nieuwzględnienie wyniku zbiorczej faktury prowadziłoby do niekorzystnych podatkowo rezultatów.

Wnioskujący przytoczył następujący przykład:

odbiorca nabył w lipcu towar o wartości 1.000 zł netto + VAT 230 zł. W sierpniu została wystawiona zbiorcza faktura korygująca na rabat w wartości 200 zł netto + VAT 46zł, po czym we wrześniu towar został zwrócony w 50 proc. Jeżeli w korekcie nie uwzględnimy dokonanego wcześniej rabatu, odbiorca otrzyma przy zwrocie fakturę na wartość 500 zł netto + 115 VAT, podczas gdy przy zaliczeniu udzielonego upustu wartość ta wyniesie 400 zł + 92zł VAT.

Podkreślono, iż wartość na fakturze korygującej powinna być przyjęta w kwocie pomniejszonej o udzielony rabat. W przeciwnej sytuacji - bez uwzględnienia rabatu, przy całkowitym zwrocie towaru podatnik zmniejszyłby swój obrót do zera, natomiast u nabywcy pojawiłaby się większa kwota podatku do odliczenia niż wynikająca z pierwotnej wartości towarów. Różnica podatku będzie wynosiła wartość podatku z nieuwzględnionej zbiorczej faktury korygującej, czyli w podanym przykładzie 46 zł.

Podsumowując, jeżeli faktura korygująca zmienia tą samą pozycję faktury VAT jak poprzednia, to należy uwzględniać skorygowane już wcześniej dane, gdyż ostatnia faktura korygująca odzwierciedla aktualny stan i cenę towaru, a jeśli faktura korygowana jest wielokrotnie, na kolejnych fakturach musi być wskazany numer i data wystawienia faktury pierwotnej.

Jarosław Włoch

Aplikant radcowski, konsultant podatkowy w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Dowiedz się więcej na temat: faktura
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »