Firmy ratują rynek motoryzacyjny
Maleje sprzedaż samochodów osobowych, bo klienci indywidualni ograniczają zakupy. Polski rynek motoryzacyjny ratują zakupy nowych aut do firm - uważają eksperci instytutu Samar, monitorującego rynek motoryzacyjny.
Eksperci przeanalizowali dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), dotyczące rejestracji nowych samochodów.
Z ich analizy wynika, że w ubiegłym roku osoby prywatne zarejestrowały 118 tys. 96 nowych samochodów - o 5,7 proc. mniej niż w 2005 r. W tym samym czasie firmy zarejestrowały łącznie 104 tys. 474 samochody - prawie o 30 proc. więcej niż rok wcześniej.
Zdaniem ekspertów Samaru, to właśnie zwiększona aktywność firm, kupujących coraz więcej nowych samochodów, pozwoliła przełamać dotychczasowy trend spadkowy sprzedaży nowych aut; udział zarejestrowanych przez firmy samochodów w rejestracjach ogółem zwiększył się w ciągu ostatniego roku o 7,8 proc. i wynosi 47 proc.
Według Samaru najchętniej kupowaną przez przedsiębiorców marką była Toyota. W 2006 r. firmy zakupiły i zarejestrowały 14 tys. 228 tych samochodów (najpopularniejszym modelem była corolla), o ponad 36 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział Toyoty w rynku aut firmowych wyniósł 13,62 proc.
Na drugiej pozycji znalazł się Opel - w ciągu ub. r. firmy zarejestrowały 13 tys. 831 aut tej marki, o 18,47 proc. więcej niż w 2005 r.; udział Opla w rynku aut firmowych wyniósł 13,24 proc. Największym zainteresowaniem przedsiębiorców cieszył się opel astra.
Trzecie miejsce w rankingu najczęściej wybieranych przez przedsiębiorców marek zajęła Skoda. W ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku przedsiębiorcy zarejestrowali 11 tys. 931 samochodów tej marki, o 25,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Najchętniej kupowanym modelem była skoda octavia.
Czwarte miejsce zajął Ford - klienci instytucjonalni zarejestrowali 11 tys. 733 samochodów tej marki, o 19,13 proc. więcej niż w roku 2005. Najczęściej wybieranym modelem był ford focus.
Pierwszą piątkę najchętniej kupowanych do firm marek zamyka Renault - 7 tys. 675 zarejestrowanych samochodów. Najczęściej wybieranym modelem był renault megane.
Na kolejnych miejscach znalazły się: Volkswagen (7.423 auta zarejestrowane przez firmy), Fiat (6.487 zarejestrowanych firmowych aut), Peugeot (5.797), Citroen (4.264) i Honda (2.742).
Z analizy danych rejestracyjnych wynika, że 60 proc. samochodów rejestrowanych przez przedsiębiorców finansowanych jest poprzez leasing lub znajduje się w tzw. wynajmie długoterminowym.
Liderem w finansowaniu samochodów dla przedsiębiorców w 2006 r. został Europejski Fundusz Leasingowy (EFL). W ciągu roku wykorzystując ofertę EFL przedsiębiorcy sfinalizowali zakup 8.177 samochodów, w tym 7.701 samochodów nowych oraz 476 używanych.
Na drugiej pozycji znalazł się Raiffeisen-Leasing. W sumie firma ta wyleasingowała 6.365 pojazdów, w tym 6.110 samochodów nowych i 255 używanych. Trzecią pozycję zajął Volkswagen Leasing - w ciągu ub.r. sfinansował zakup 4.791 samochodów, w tym 4.754 nowe i 37 używanych.
Całkowita liczba nowych samochodów zarejestrowanych na przedsiębiorców, sfinansowanych przez firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego wyniosła 63 tys. 2 auta, o ponad 46 proc. więcej niż w roku 2005 - taki wzrost pozwolił na zwiększenie udziału tych firm w rynku flotowym z 53,5 proc. do 60 proc.