Firmy unikają e-PIT
Rozliczenia podatkowe przez internet ciągle są mało popularne wśród firm. Kluczem do sukcesu miało być wdrożenie modułów do oprogramowania, które umożliwiają przesyłanie e-deklaracji, ale niewielu producentów przygotowało takie moduły.
Deklaracje drogą elektroniczną bezpośrednio z systemu mogą przesłać tylko podatnicy, którzy korzystają z modułów do oprogramowania dostarczonego przez takich producentów, jak np. Macrologic, Comarch, StreamSoft oraz SAP.
Zdaniem Janusza Kurowskiego, członka zarządu Macrologic, aby upowszechnić tę formę składania deklaracji, należałoby przeprowadzić powszechną akcję edukacyjną wśród wszystkich podatników, nie tylko przedsiębiorców. Dodaje on, że taka akcja powinna być prowadzona z wykorzystaniem publicznych środków przekazu. Równolegle - kontynuuje Janusz Kurowski - potrzebna jest akcja szkoleniowa dla naczelników urzędów skarbowych, której celem powinno stać się uświadomienie korzyści, jakie staną się udziałem organów podatkowych.
- Przeszkodą w upowszechnieniu się nie tylko e-deklaracji, ale e-dokumentów w ogóle jest brak zrozumienia, co to jest i jak się tym posługiwać. Brak zrozumienia rodzi obawę, a obawa sprawia, że reagujemy oporem - wyjaśnia Janusz Kurowski.
Również Arkadiusz Kwieciński z Biura Rachunkowego ARCO uważa, że w Polsce brakuje dobrej kampanii informacyjno-edukacyjnej, która ukazałaby wszystkie zalety posiadania e-podpisu, przedstawiając jednocześnie w jasny i czytelny sposób procedury korzystania z elektronicznych usług administracyjnych.
Łukasz Zalewski
Zaplanuj wakacje już teraz - tanie bilety lotnicze, promocyjne oferty turystyczne.