Fiskus naraża ... skarb państwa

Decyzje nowych urzędów skarbowych mogą być przez firmy skutecznie podważane. Działają one bowiem bez podstawy prawnej.

Decyzje nowych urzędów skarbowych mogą być przez firmy skutecznie podważane. Działają one bowiem bez podstawy prawnej.

1 stycznia zaczęły funkcjonować specjalne urzędy skarbowe przeznaczone do obsługi tzw. dużych firm. Zaczną, choć nie powinny. Z przepisów wyraźnie wynika, że mogą one ruszyć, ale 1 stycznia 2005 r. Dlaczego wystartują o rok wcześniej? Bo tak się uparło Ministerstwo Finansów (MF). Ten upór może jednak drogo kosztować budżet państwa.

Błąd resortu

"Puls Biznesu" kilkakrotnie poruszał problem dużych urzędów skarbowych. Cytowaliśmy opinie prawników i ekspertów podatkowych, którzy zgodnie twierdzą, że urzędy mogą zacząć działać 1 stycznia 2005 r., a nie już od 1 stycznia 2004 r., jak chce resort finansów. To wynika z dokładnej analizy przepisów ustawy o wojewódzkich kolegiach skarbowych i zmianie innych ustaw (Dziennik Ustaw nr 137 z 2003 r.). Resort finansów nie widzi jednak problemu.

Reklama

- Od 1 stycznia 2004 r. specjalne urzędy skarbowe dla dużych firm ruszą pełną parą - mówi Anna Sobocińska z MF.

Zadaniem 19 specurzędów skarbowych będzie usprawnienie poboru podatków dzięki baczniejszemu prześwietlaniu podatników. Mają one obsługiwać około 30 tys. przedsiębiorstw. Jak nas poinformowało biuro prasowe MF, do nowych urzędów zgłosiło się 28 tys. firm. Oznacza to, że na "uprzejme zaproszenie" resortu (tak napisano na jego stronie internetowej) zgłosili się prawie wszyscy przedsiębiorcy, którzy podpadaliby pod jurysdykcję specurzędów.

Będą konsekwencje

Na razie Ministerstwo Finansów robi dobrą minę do złej gry.

- Resort pokrętnie stara się udowodnić iluzoryczną tezę, że duże urzędy skarbowe mogą wystartować z początkiem 2004 r. Przez to może dojść do dezorganizacji systemu fiskalnego - mówi prof. Witold Modzelewski, prezes Instytutu Studiów Podatkowych.

Zaistniała sytuacja stwarza więc ogromne zagrożenie dla budżetu państwa. Jakie?

- Decyzje podatkowe specjalnego urzędu będą łatwe do podważenia. Każda firma niezadowolona z wydanej decyzji może zakwestionować właściwość urzędu, co skutkować będzie nieważnością takiej decyzji - wyjaśnia Andrzej Dębiec, szef działu podatkowego kancelarii prawnej Lovells.

Wystarczy więc wystąpić do NSA, aby uzyskać uchylenie decyzji skarbowych. Z tego powodu do budżetu mogą nie trafić setki milionów złotych.

Jarosław Królak

O co chodzi

Art. 5 ust. 9b nowelizacji ustawy o urzędach i izbach skarbowych wszedł w życie 1 stycznia 2004 r. Określa on kategorie podatników, którzy mają przejść do dużych urzędów skarbowych. Natomiast art. 5a.1. mówi, że dla podatników, o których mowa w art. 5 ust. 9b, zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego następuje 1 stycznia roku następującego po roku, w którym nastąpiło ich włączenie do danej kategorii podatników. Skoro więc ich włączenie nastąpi 1 stycznia 2004 r., to zmiana właściwości urzędu skarbowego nastąpi po roku, czyli 1 stycznia 2005 r.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: urzędy skarbowe | one | skarb | resort | Skarb Państwa | fiskus
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »