Reklama

Fiskus niszczy polskie firmy. Potrzebują one lat na odzyskanie dobrego imienia

Optimus, JTT czy TFL to jedne z wielu firm, które zniszczył fiskus. Co ciekawe, ta ostatnia potrzebowała aż 20 lat - rekordowo dużo - aby wygrać sprawę w sądzie i udowodnić, że nie unikała płacenia podatków.

Problem nadmiernej przewlekłości postępowań w sprawach podatkowych jest powszechny.

Jak zauważa w rozmowie z serwisem infoWire.pl Małgorzata Samborska, dyrektor w firmie Grant Thornton: "Polska firma niesłusznie oskarżona o nieprawidłowości podatkowe walczy o oczyszczenie dobrego imienia przed Naczelnym Sądem Administracyjnym średnio cztery i pół roku. Najdłużej toczą się postępowania dotyczące CIT (ponad pięć i pół roku), najkrócej - spory dotyczące akcyzy (34 miesiące)".

Podatnik na rehabilitację czeka więc latami, jednak zanim odzyska dobre imię, musi wpłacić "zaległości" na konto fiskusa. To niebezpieczne, bo z uwagi na przewlekłą procedurę sądową firma może stracić kontrakty, utracić płynność finansową i zbankrutować.

Reklama

"Jeśli podatnik nie zapłaci kwoty żądanej przez aparat skarbowy w terminie, jest wszczynane postępowanie egzekucyjne. Organ podatkowy może ustanowić hipotekę przymusową na nieruchomościach podatnika lub zająć jego majątek, konta bankowe oraz inne zbywalne aktywa" - informuje ekspertka.

Jak wynika z badań firmy Grant Thornton, fiskus nie jest nieomylny. W co trzecim przypadku niezawisły sąd stwierdza, że to podatnik miał rację w sporze z organami podatkowymi.

Niestety na solidne zadośćuczynienie raczej nie ma co liczyć. Zostaje tylko ewentualna satysfakcja, zwrot niesłusznie zapłaconego domiaru podatkowego z ustawowymi odsetkami oraz zwrot kosztów sądowych.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »