Fiskus znów dobiera się do aut leasingowanych

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje rozporządzenie zmieniające zasady homologacji samochodów. Firmy leasingowe twierdzą, że jeśli hatchbacki i kombi nie będą uznawane za ciężarówki, zmniejszy to i tak słaby popyt na samochody. Proponują przełożenie prac nad projektem.

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje rozporządzenie zmieniające zasady homologacji samochodów. Firmy leasingowe twierdzą, że jeśli hatchbacki i kombi nie będą uznawane za ciężarówki, zmniejszy to i tak słaby popyt na samochody. Proponują przełożenie prac nad projektem.

Zanosi się na kolejną rewolucję na rynku motoryzacyjnym - niezbyt przyjemną dla przedsiębiorców. Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje rozporządzenie zmieniające zasady homologacji samochodów osobowych jako ciężarowe.

- Pracujemy nad projektem. Mogę tylko powiedzieć, że chodzi o zmianę przepisów o homologacji dostosowujące je do dyrektyw Unii Europejskiej - mówi Witold Przychodzeń, naczelnik Wydziału Warunków Technicznych Pojazdów w Ministerstwie Infrastruktury.

Nie ujawnia szczegółów projektu. Według naszych informacji, Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić zakaz homologowania samochodów typu kombi i hatchback jako ciężarówki. Oznacza to, że podmioty gospodarcze, które kupią takie auta, nie będą mogły odliczać podatku VAT wliczonego w ich cenę. Stracą na tym również firmy leasingowe.

Reklama

- Do tej pory, przy zakupie samochodu z homologacją ciężarową, VAT mógł być odliczany dwukrotnie - przy zakupie pojazdu przez firmę leasingową i następnie przez klientów, którzy mogli odliczać ten podatek od rat leasingowych - tłumaczy Piotr Kaczmarek, prezes Europejskiego Funduszu Leasingowego, największej firmy leasingowej w Polsce.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej wstrzymują się z komentowaniem sprawy.

- Nie znamy treści rozporządzenia - mówi Jerzy Pniewski, dyrektor sprzedaży krajowej w Daewoo FSO.

Dodaje, że w Daewoo samochody osobowe z homologacją ciężarową stanowią 12 proc. przychodów sprzedaży.

Tego typu pojazdu są w ofercie praktycznie wszystkich producentów.

Tak, ale później

Niezależnie od opinii branży leasingowej, polskie przepisy zostaną dostosowane do wymogów UE. Problem leży jednak gdzie indziej.

- Rozumiemy konieczność wprowadzenia zmian, ale dyrektywy UE pozostawiają kwestie opodatkowania zakupu samochodów osobowych i ciężarowych do wewnętrznych regulacji. Rozsądne wydaje się przełożenie zmian zasad homologacji o rok - do czasu wprowadzenia nowych, bardziej racjonalnych przepisów podatkowych - mówi prezes EFL.

Za przykład przedstawiciele branży podają Czechy, gdzie przy zakupie samochodu przez podmioty gospodarcze odliczyć można połowę VAT, a segment motoryzacyjny stanowi prawie połowę rynku leasingowego

W 2001 roku wartość wyleasingowanych aut sięgnęła 2,58 mld zł. Większość stanowiły samochody osobowe z homologacjami ciężarowymi.

W tym samym okresie wartość przekazanych w leasing aut osobowych wyniosła 157 mln zł.

Częste zmiany

Przepisy homologacyjne dla samochodów osobowych były w ostatnich latach kilkakrotnie zmieniane. Najpierw homologację ciężarową przyznawano tylko wybranym pojazdom osobowym. Później - określonym typom aut. Rosnąca liczba samochodów osobowych przerabianych na ciężarowe (między innymi dzięki zwiększeniu ładowności i monotowaniu słynnej metalowej kratki za siedzeniami), skłoniła rząd do podjęcia prac nad ograniczeniem tego procederu. Pojawiały się kolejne propozycje - ograniczenia liczby miejsc siedzących do dwóch, później do czterech, czy przyznawania homologacji ciężarowej wyłącznie samochodom ăco do których nie ma wątpliwości, że są ciężarówkamiÓ. Najbardziej kontrowersyjnym pomysłem, który nie wszedł w życie, było uzależnienie przyznania ciężarowej homologacji od tego, czy w bagażniku zmieści się sześcian o boku 60 cm. Dziś aut nie można już przerabiać, a o typie pojazdu decyduje homologacja fabryczna. Kolejne zaostrzenie przepisów może doprowadzić do spadku sprzedaży leasingowanych aut, co będzie dodatkowym ciosem dla borykających się z zapaścią rynku koncernów motoryzacyjnych.

Budżet liczy

Wprowadzenie zmian powinno natomiast zwiększyć wpływy do budżetu. Według Wojciecha Drzewieckiego z firmy badawczej Samar, w 2001 roku w Polsce sprzedano około 100 tys. aut osobowych z homologacją ciężarową. Zakładając, że średnia wartość samochodu to 40 tys. zł, łączna wartość odliczeń VAT dokonanych przez podmioty gospodarcze (w tym także firmy leasingowe) wyniosła 720 mln zł.

Puls Biznesu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »