Fiskus znów dobiera się do aut leasingowanych
Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje rozporządzenie zmieniające zasady homologacji samochodów. Firmy leasingowe twierdzą, że jeśli hatchbacki i kombi nie będą uznawane za ciężarówki, zmniejszy to i tak słaby popyt na samochody. Proponują przełożenie prac nad projektem.
Zanosi się na kolejną rewolucję na rynku motoryzacyjnym - niezbyt przyjemną dla przedsiębiorców. Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje rozporządzenie zmieniające zasady homologacji samochodów osobowych jako ciężarowe.
- Pracujemy nad projektem. Mogę tylko powiedzieć, że chodzi o zmianę przepisów o homologacji dostosowujące je do dyrektyw Unii Europejskiej - mówi Witold Przychodzeń, naczelnik Wydziału Warunków Technicznych Pojazdów w Ministerstwie Infrastruktury.
Nie ujawnia szczegółów projektu. Według naszych informacji, Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić zakaz homologowania samochodów typu kombi i hatchback jako ciężarówki. Oznacza to, że podmioty gospodarcze, które kupią takie auta, nie będą mogły odliczać podatku VAT wliczonego w ich cenę. Stracą na tym również firmy leasingowe.
- Do tej pory, przy zakupie samochodu z homologacją ciężarową, VAT mógł być odliczany dwukrotnie - przy zakupie pojazdu przez firmę leasingową i następnie przez klientów, którzy mogli odliczać ten podatek od rat leasingowych - tłumaczy Piotr Kaczmarek, prezes Europejskiego Funduszu Leasingowego, największej firmy leasingowej w Polsce.
Przedstawiciele branży motoryzacyjnej wstrzymują się z komentowaniem sprawy.
- Nie znamy treści rozporządzenia - mówi Jerzy Pniewski, dyrektor sprzedaży krajowej w Daewoo FSO.
Dodaje, że w Daewoo samochody osobowe z homologacją ciężarową stanowią 12 proc. przychodów sprzedaży.
Tego typu pojazdu są w ofercie praktycznie wszystkich producentów.
Tak, ale później
Niezależnie od opinii branży leasingowej, polskie przepisy zostaną dostosowane do wymogów UE. Problem leży jednak gdzie indziej.
- Rozumiemy konieczność wprowadzenia zmian, ale dyrektywy UE pozostawiają kwestie opodatkowania zakupu samochodów osobowych i ciężarowych do wewnętrznych regulacji. Rozsądne wydaje się przełożenie zmian zasad homologacji o rok - do czasu wprowadzenia nowych, bardziej racjonalnych przepisów podatkowych - mówi prezes EFL.
Za przykład przedstawiciele branży podają Czechy, gdzie przy zakupie samochodu przez podmioty gospodarcze odliczyć można połowę VAT, a segment motoryzacyjny stanowi prawie połowę rynku leasingowego
W 2001 roku wartość wyleasingowanych aut sięgnęła 2,58 mld zł. Większość stanowiły samochody osobowe z homologacjami ciężarowymi.
W tym samym okresie wartość przekazanych w leasing aut osobowych wyniosła 157 mln zł.
Częste zmiany
Przepisy homologacyjne dla samochodów osobowych były w ostatnich latach kilkakrotnie zmieniane. Najpierw homologację ciężarową przyznawano tylko wybranym pojazdom osobowym. Później - określonym typom aut. Rosnąca liczba samochodów osobowych przerabianych na ciężarowe (między innymi dzięki zwiększeniu ładowności i monotowaniu słynnej metalowej kratki za siedzeniami), skłoniła rząd do podjęcia prac nad ograniczeniem tego procederu. Pojawiały się kolejne propozycje - ograniczenia liczby miejsc siedzących do dwóch, później do czterech, czy przyznawania homologacji ciężarowej wyłącznie samochodom ăco do których nie ma wątpliwości, że są ciężarówkamiÓ. Najbardziej kontrowersyjnym pomysłem, który nie wszedł w życie, było uzależnienie przyznania ciężarowej homologacji od tego, czy w bagażniku zmieści się sześcian o boku 60 cm. Dziś aut nie można już przerabiać, a o typie pojazdu decyduje homologacja fabryczna. Kolejne zaostrzenie przepisów może doprowadzić do spadku sprzedaży leasingowanych aut, co będzie dodatkowym ciosem dla borykających się z zapaścią rynku koncernów motoryzacyjnych.
Budżet liczy
Wprowadzenie zmian powinno natomiast zwiększyć wpływy do budżetu. Według Wojciecha Drzewieckiego z firmy badawczej Samar, w 2001 roku w Polsce sprzedano około 100 tys. aut osobowych z homologacją ciężarową. Zakładając, że średnia wartość samochodu to 40 tys. zł, łączna wartość odliczeń VAT dokonanych przez podmioty gospodarcze (w tym także firmy leasingowe) wyniosła 720 mln zł.