Hinduska polska wódka
Spółka NV Distilleries ma propozycję dla polskich firm spirytusowych. Odda swoje akcje w zamian za produkcję wódki w Indiach.
Na hinduskim rynku sprzedaje się 90 mln dziewięciolitrowych kartonów alkoholi rocznie. To całkiem sporo jak na kraj, w którym religia nie pozwala dużej części obywateli spożywać alkoholu (dla porównania, w Polsce sprzedaje się około 250 mln l wódki rocznie). Białe wódki stanowią tylko 3,5 proc. hinduskiego rynku, ale udział ten w najbliższych latach może zwiększyć się do 30 proc. Dlatego tamtejsza firma NV Distilleries, średniej wielkości przedsiębiorstwo o obrotach rocznych 20 mln USD, zamierza wprowadzić do Indii polskie trunki. Ma już prawa do sprzedaży zachodnich marek m.in. Baccardi-Breezers.
Omińcie cła
- O współpracy i zawiązaniu joint-venture rozmawialiśmy już z Polmosem Białystok, Polmosem Lublin, spółką Koneser oraz należącą do Aleksandra Gudzowatego firmą Brasco (Hindusi chcieliby sprzedawać wódkę Kraków należącą do Polmosu Wrocław, kupionego przez tego biznesmena - przyp. red.) - mówi Ashok Jain, właściciel NV Distilleries.
Proponuje producentom 49 proc. akcji swojej firmy w zamian za produkcję polskich wódek w Indiach.
- Hinduski rynek alkoholowy ma obiecujące perspektywy. Może więc dać polskim producentom wiele korzyści. Trudno jednak wyobrazić sobie, by importowali oni wódkę. Przeszkadzają w tym bardzo wysokie opłaty celne - mówi Ashok Jain.
Podatek importowy wynosi 150 proc., a na dodatek trzeba uiścić opłaty za dostępem do poszczególnych regionów (nawet 100 proc. wartości produktu). Tak znaczne obciążenia praktycznie blokują sprzedaż importowanych alkoholi.
Na razie rozmawiamy
Czy polscy producenci zechcą współpracować z Hindusami? Na razie prowadzą wstępne rozmowy i nie chcą składać obietnic.
- Propozycja jest ciekawa, musimy ją przeanalizować. Nie podjęliśmy jeszcze żadnej decyzji - mówi Jan Małachowski, prezes Polmosu Białystok, właściciela marek Żubrówka i Absolwent.
- Spotkaliśmy się z przedstawicielem hinduskiej firmy. Nasza decyzja o ewentualnej współpracy wynikać będzie m.in. z rozwoju sytuacji na rynku polskim. Bo to na nim chcemy się skupić. Jesteśmy zainteresowani zakupem Polmosu Białystok i wprowadzeniem nowych własnych marek - mówi Waldemar Wasiluk, członek zarządu Polmosu Lublin, którego sztandarową marką jest Żołądkowa Gorzka.
Bardziej konkretne deklaracje składa natomiast Koneser. Robert Słowik, rzecznik prasowy firmy, informuje, że już trwają rozmowy o markach, pod którymi wódka mogłaby być produkowana w Indiach. Czołowymi znakami warszawskiej wytwórni są: Winiak Klubowy i biała wódka Koneser.
Katarzyna Jaźwińska