Inspektor działa bez pośredników
Od dziś inspektor pracy kontrolujący np. filię banku będzie mógł przesłać decyzję lub skierować inne środki prawne bezpośrednio do jego centrali, bez pośrednictwa swojego kolegi właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy.
Dotychczas inspektor miał obowiązek przekazywania decyzji wydawanych w ramach kontroli oddziału przedsiębiorstwa do właściwego ze względu na siedzibę centrali okręgowego inspektora pracy, który podpisywał np. nakaz, i dopiero po tym kierował go do pracodawcy. Taka procedura znacznie wydłużała czas wdrażania ważnych dla pracowników rozwiązań. Nieefektywność takiego obiegu dokumentów została dostrzeżona w czasach, gdzie wiele przedsiębiorstw ma terenowe oddziały i rozbudowaną strukturę wewnętrzną. Należy pamiętać, że kierownik terenowej placówki nie jest pracodawcą, w ręku którego spoczywają możliwości finansowe i organizacyjne, które należy wykorzystać do wykonania wydanych przez inspekcję środków. Oczywiście w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia pracowników inspektor będzie kierował swoje decyzje bezpośrednio do kierownika oddziału firmy. Będzie on także adresatem korespondencji z PIP, gdy do realizacji decyzji nie jest potrzebna interwencja pracodawcy (centrali).
Powyższe rozwiązania zostały wprowadzone ustawą z 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. nr 110, poz. 926).
Tomasz Zalewski