Internet bez gwarancji

Coraz więcej osób nie wyobraża sobie życia bez internetu. Dostęp do sieci jest potrzebny nie tylko w pracy zawodowej, ale także w życiu codziennym.

Internet bez gwarancji jakości usług

W Internecie dokonujemy zakupów, przelewów bankowych, czy rezerwacji biletów. Przy jego pomocy kontaktujemy się z bliskimi. Dostęp do szybkiej i łatwo dostępnej informacji ułatwia kształcenie i pozwala na pogłębianie zainteresowań.

Podpisując umowę o dostarczanie internetu musimy pamiętać o tym, żeby dokładnie ją przeczytać i zapoznać się z jej postanowieniami. Trzeba też zapoznać się z Regulaminem Świadczenia Usług, którego postanowienia są również wiążące. Ważne jest, żeby sprawdzić, czy regulamin albo umowa nie zawierają niedozwolonych klauzul umownych, które naruszają prawa konsumenta i stosowanie których jest zabronione.

Reklama

Brak odpowiedzialności

Analizując Regulamin Świadczenia Usługi Dostępu do Lokalnej Sieci Komputerowej Metcom z siedzibą w Szczytnie natknęliśmy się na postanowienia, które łamią prawa klientów. Jednym z takich postanowień jest paragraf 5 ust. 1 Regulaminu, zgodnie z którym operator nie gwarantuje przepustowości transmisji do zasobów internetowych. Jest to ewidentne zwolnienie się przedsiębiorcy od odpowiedzialności za ewentualne nienależyte wykonanie umowy, której istotą jest właśnie zapewnienie dostępu do internetu. Z tego też względu wyłączenie odpowiedzialności przedsiębiorcy narusza prawa klienta i jest niezgodne z art. 3853 pkt 2 kodeksu cywilnego, który stanowi, że wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności przedsiębiorcy jest niedozwolonym postanowieniem umownym.

Nienależna opłata

Regulamin Świadczenia Usługi Dostępu do Lokalnej Sieci Komputerowej Metcom zawiera także postanowienia, które uprawniają przedsiębiorcę do pobrania nienależnej opłaty. Jednym z takich postanowień jest par. 15, zgodnie z którym po podłączeniu i uruchomieniu usługi, użytkownikowi nie przysługuje zwrot opłaty instalacyjnej. Zgodnie z tym postanowieniem, nawet jeżeli konsument zrezygnuje z usługi dostępu do internetu z winy dostawcy, to przedsiębiorca będzie mógł zatrzymać uiszczoną wcześniej opłatę instalacyjną. Jest to niezgodne z art. 3853 pkt 12 kodeksu cywilnego, który stanowi, że niedozwolonym postanowieniem umownym jest postanowienie, które wyłącza obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie nie spełnione, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania.

Czy operator może nie ponosić odpowiedzialności za złą jakość usług wynikłą z awarii oraz nieprawidłowego działania urządzeń dostawcy usług internetowych? Czy umowa może zawierać niejednoznaczne zapisy ? Co zrobić, gdy umowa korzystania z usług dostawcy internetu zawiera niedozwolone klauzule?

Arkadiusz Jaraszek - Więcej: Gazeta Prawna 17.02.2008 (34) ? str.20

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: życia | świadczenia | przedsiębiorcy | internet | dostawcy | regulamin
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »