Jak ochronić swoją działalność przed internetowymi oszustami?
Oferowanie klientom bezpiecznych usług staje się z roku na rok coraz trudniejsze. Przybyło najróżniejszych zagrożeń, których każdy przedsiębiorca powinien być świadomy – zwłaszcza w internecie. Co możesz zrobić, aby skutecznie ochronić swoją firmę przez atakami w sieci?
Na przestrzeni ostatnich lat zagrożenie ze strony internetowych oszustów znacząco wzrosło. Choć na celowniku w naszym kraju znajdują się przede wszystkim finanse, bankowość oraz sektory rządowy i wojskowy, na ataki cyberprzestępców narażony jest każdy biznes z dostępem do sieci. Doświadczeni przestępcy doskonale wiedzą, że małe i średnie firmy, zwłaszcza stawiające pierwsze kroki, nie zawsze mogą sobie pozwolić na solidne zabezpieczenia. Mają też świadomość, iż najsłabszym ogniwem wszystkich, nawet najbardziej wymyślnych i skutecznych zabezpieczeń, zawsze jest człowiek. Dlatego tak ważna jest świadomość zagrożeń oraz wiedza, w jaki sposób sprawnie się przed nimi chronić.
Najczęstszą formą komunikacji z klientami w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw wciąż jest e-mail. Z tego względu warto zainwestować w pocztę w domenie, czyli z własną nazwą po znaku "@" (np. kontakt@twojanazwafirmy.pl). To rozwiązanie stosunkowo tanie, a przynoszące szereg korzyści: od wizerunkowych, poprzez biznesowe, a kończąc właśnie na związanych z bezpieczeństwem. Liczba ataków internetowych przestępców przeprowadzanych poprzez wiadomości e-mail (niepewne załączniki, podejrzane linki) oraz SMS-y, jak wynika ze statystyk prowadzonych przez zespół CERT Polska, nieprzerwanie rośnie. Musisz więc poinformować pracowników, aby pod żadnym pozorem nie klikali w budzące wątpliwości przekierowania oraz nie otwierali dołączanych do wiadomości plików - jeśli cokolwiek ich zaniepokoi.
Pomocna w tym zakresie z pewnością okaże się profesjonalna poczta w domenie, która oferuje skuteczną ochronę przed niechcianym spamem oraz niebezpiecznymi wirusami.
Filtry antyspamowe to mniejsze ryzyko, iż wiadomość e-mail z niebezpiecznymi linkami i załącznikami trafi do głównej skrzynki odbiorczej - twojej lub twojego pracownika. Natomiast o wartości posiadania kopii zapasowych przekonał się każdy przedsiębiorca, który stracił dostęp do danych przechowywanych na poczcie. W momencie włamania na konto, możliwe jest odzyskanie cennych danych.
Zabezpieczenia tego typu znajdziesz np. w Interia Pakiet dla Firm. Co więcej, to jedno z najbardziej atrakcyjnych cenowo rozwiązań tego typu. Za pierwszy rok zapłacisz 29 zł, a za kolejne - 99 zł.
- zadbaj o zabezpieczenie techniczne firmowej sieci,
- przypominaj pracownikom o konieczności ustawiania mocnych haseł,
- organizuj regularne szkolenia z zakresu bezpieczeństwa w sieci,
- nie podawaj osobom postronnym wrażliwych danych,
- zachowuj ostrożność podczas rozmów telefonicznych.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo twojej firmy i zgromadzonych danych, kluczową kwestią jest stworzenie mocnych haseł do poczty oraz wszystkich programów, z których korzystasz. Choć może wydawać ci się to oczywiste - dla wielu nie jest. Przypominaj pracownikom, że mocne hasło musi zawierać co najmniej osiem znaków, wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne (np. $&*@#).
Ostrożność warto zachowywać także podczas kontaktów telefonicznych. Pamiętaj, że obecna technologia pozwala na podszywanie się pod publiczne instytucje, jak i doskonale znane ci osoby. Musisz więc wykazywać się czujnością (i uczulić na to pracowników), nawet jeśli dzwoni znajomy numer, np. bank, z którego usług korzystasz od lat.
Kluczową kwestią jest także ochrona danych osobowych. Nie podawaj ich osobom postronnym, o ile nie masz pewności, że jest to absolutnie niezbędne. W kontaktach biznesowych staraj się ponadto nie działać w emocjach, nie instaluj na smartfonie czy laptopie nieznanych programów - zwłaszcza jeśli korzystasz na nich z bankowości mobilnej. Nie zapominaj o regularnych aktualizacjach systemów oraz dobrym programie antywirusowym.
Większość ataków, z którymi mierzą się prywatne przedsiębiorstwa, opiera się na skutecznym wykorzystywaniu naszej niewiedzy, codziennym zabieganiu i emocjach. Dlatego tak ważna pozostaje znajomość sposobów, po które sięgają internetowi oszuści i regularne informowanie o nich pracowników.
W przypadku każdego rodzaju działalności najważniejsze pozostają regularnie szkolenia dla pracowników i wyrobienie w nich prawidłowych nawyków w zakresie cyberbezpieczeństwa. Chodzi o używanie VPN-a, silne hasła dostępowe oraz zaznajomienie się z takimi pojęciami, jak phishing czy ataki ransomware i DDoS. Najsłabszym ogniwem wszystkich zabezpieczeń zawsze bowiem pozostaje człowiek.