Jak płacić mniej za służbowe auta?

Dziś przedsiębiorcy przyglądają się kosztom służbowych samochodów ze szczególną uwagą, ponieważ w tym roku spodziewamy się ich podwyżek, a nadal mamy w pamięci trudności finansowe związane ze spowolnieniem gospodarczym. Oczekiwane zwiększenie wydatków związane jest z cenami ubezpieczeń oraz paliwa, a także zmianami dotyczącymi VAT.

Po pierwsze, o ile podwyższenie VAT o jeden punkt procentowy ma ograniczony wpływ na koszty, o tyle wprowadzone zmiany w VAT od samochodów z "kratką" mogą być dotkliwe dla przedsiębiorców, którzy z nich korzystają. Ograniczenie odliczeń VAT od nich i zawieszenie odliczeń VAT od paliwa do nich spowodowało, że zakup i użytkowanie samochodu przez rok może być dziś o 8 tys. zł droższe, w porównaniu do auta z "kratką", rozliczanego według starych reguł.

Pobierz za darmo: program PIT 2010

Reklama

Po drugie, ubezpieczyciele wprowadzają obecnie podwyżki cen polis komunikacyjnych. Dotyczą one przede wszystkim samochodów i flot o wysokich poziomach szkodowości, ale mogą one być znaczne i sięgać nawet 30 proc.

Po trzecie, obserwujemy wzrost cen paliwa, który w ciągu roku może się pogłębiać. Jeżeli założymy, że roczny przebieg służbowego auta to ok. 40 tys. km, a średnie spalanie wynosi 7 litrów na 100 km, zauważymy, że wzrost ceny paliwa zaledwie o 10 groszy za litr powoduje podwyższenie kosztu eksploatacji jednego auta o 280 zł w skali roku. Dla floty kilku-kilkunastu samochodów koszt ten będzie już odczuwalny.

W czasie rosnących wydatków tym bardziej warto zastanowić się nad tym, jakie możliwości mają firmy w zakresie ich optymalizacji. Koszty zależą przede wszystkim od klasy używanych samochodów, zakresu usług flotowych, z jakich korzysta firma oraz od formy finansowania. W tym kontekście zawsze polecam wynajem długoterminowy (ang. full service leasing, FSL), który łączy usługi finansowania leasingiem i zarządzania flotą. Skorzystanie z tej kompleksowej propozycji pozwala ograniczyć koszt służbowych aut nawet o 30 proc. Wynika to z wielu czynników.

Po pierwsze, w ramach FSL zewnętrzny doradca pomoże wybrać samochody i zakres usług flotowych, które będą najlepiej dopasowane do potrzeb i możliwości klienta, korzystając przy tym z aktualnych ofert specjalnych producentów. Po drugie, raty leasingowe stanowią koszt uzyskania przychodu, a zatem zmniejszają podatek dochodowy firmy. Po trzecie, skorzystanie z usług zewnętrznej firmy flotowej pozwala skoncentrować się na własnym biznesie, pozostawiając zarządzanie służbowymi autami profesjonalistom. Po czwarte, firma flotowa negocjuje dla swoich klientów korzystniejsze stawki, np. za usługi serwisowe czy ubezpieczenie.

Sprawdź wskaźniki dla firm na stronach Biznes INTERIA.PL

Co równie ważne, klient nie musi w wynajmie długoterminowym "wykładać" pieniędzy na zakup auta, a płaci jedynie raty leasingowe za użytkowanie samochodu w okresie wynajmu. Raty te mają stałą wysokość zapisaną w umowie, dzięki czemu przedsiębiorca może mieć pewność, że ryzyko szkody poniesionej w kolizji czy wahania cen rynkowych nie będą miały wpływu na wysokość wydatków.

Wbrew powszechnej opinii, usługa FSL przynosi oszczędności również małym firmom, które korzystają z floty od kilku do kilkunastu samochodów. Dlatego szczególnie dziś polecam ją wszystkim małym i średnim firmom, jako "antidotum" na podwyżki w wydatkach na służbowe auta.

Łukasz Żurek

dyrektor handlowy ALD Automotive Polska

Założenia kalkulacji:

- kontrakt podpisany na flotę dziesięciu aut

- maksymalny przebieg całkowity samochodu: 60 tys. km

- okres wynajmu: 36 miesięcy

Objaśnienie: Ceny podane w kalkulacjach są orientacyjne i nie należy traktować ich, jako oferty wiążącej. Ceny usługi wynajmu długoterminowego zależą od wielu czynników, w tym m.in.: od cen na rynku motoryzacyjnym i ubezpieczeniowym oraz od kosztu pieniądza (stóp procentowych) w chwili podpisania umowy, od wybranych modeli samochodów oraz ich wyposażenia, od zakładanego przebiegu maksymalnego, od wielkości floty klienta czy od długości trwania kontraktu. Podane kalkulacje należy zatem traktować wyłącznie jako przykładowe, które w rzeczywistości mogą odbiegać od tych zawartych w poszczególnych kontraktach.

Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Dowiedz się więcej na temat: VAT na samochody | benzyna | samochód służbowy | przedsiębiorca | VAT | firma
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »