Jak umorzyć sobie podatek?

Podatnik, który ma trudną sytuację i nie stać go na zapłacenie podatku, może starać się o jego umorzenie. Aby tak się stało, potrzebny jest odpowiedni wniosek.

Jak starać się o umorzenie podatku?

Mali i średni przedsiębiorcy mogą starać się o ulgowe traktowanie ze strony fiskusa na podstawie art. 67a ordynacji podatkowej. Z możliwości tej mogą skorzystać jedynie ci podatnicy, którzy znaleźli się w wyjątkowej sytuacji i od umorzenia zaległości podatkowych zależy ich byt. Zgodnie z tymi przepisami odpowiedni organ może: odroczyć termin płatności podatku, rozłożyć zapłatę podatku na raty bądź umorzyć w całości lub części.

Można starać się o umorzenie: CIT, PIT, VAT, cła i akcyzy oraz podatków lokalnych (od nieruchomości, od środków transportu).

Reklama

Umorzenie jest formą wyjątkową, stosowaną w naprawdę szczególnych przypadkach. Przepis stanowi wyraźnie, że umorzenie może nastąpić tylko w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Jednak o umorzeniu podatku nie może decydować tylko i wyłącznie przekonanie podatnika, gdyż zgodnie z orzeczeniem NSA (wyrok z 14 września 2001 r., III SA 1590/00) o istnieniu ważnego interesu podatnika decydują kryteria zobiektywizowane. Warto więc pamiętać, że jeśli nawet wystąpią okoliczności wynikające z ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego, to i tak organ podatkowy nie jest bezwzględnie zobowiązany do umorzenia zaległości podatkowej.

Jak podaje "Gazeta Prawna", decyzja organu upoważnionego jest całkowicie dowolna i arbitralna - organ może, ale wcale nie musi przychylić się do prośby podatnika. Jednakże fiskusa przy podejmowaniu decyzji obowiązuje kilka zasad: powinien dokładnie przeanalizować sytuację finansową podatnika, ustalić, czy trudności płatnicze mają charakter okresowy, stały bądź - co gorsza - pogłębiają się oraz czy ewentualna pomoc sprawi odzyskanie płynności finansowej przez firmę. Urząd powinien również sprawdzić, co podatnik zrobił do tej pory, aby poprawić sytuację finansową.

Diabeł tkwi w szczegółach

Podatnik składając wniosek do właściwego Urzędu Skarbowego musi wykazać: ile wynoszą jego zaległości wraz z odsetkami, skąd się wzięły, jaka jest aktualna sytuacja finansowa i o co konkretnie wnosi. Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej najlepiej wysłać listem poleconym lub złożyć osobiście, żądając potwierdzenia jego złożenia.

Cztery kroki, czyli jak sporządzić wniosek

1. Przed sporządzeniem wniosku podatnik powinien zastanowić się, czy jego sytuacja jest wyjątkowa i czy podatki zagrażają jego dalszej egzystencji.

2. Przygotowując wniosek podajemy: imię i nazwisko, adres zamieszkania, NIP. Określamy organ podatkowy, do którego kierujemy prośbę, podając jego nazwę i adres. Wniosek kierujemy zawsze do naczelnika US. W piśmie określamy także zakres żądań, czyli jakie należności mają być odroczone.

3. Piszemy uzasadnienie, do którego dołączamy wszelkie dokumenty potwierdzające złą sytuację podatnika, np.: zaświadczenie lekarskie, zaświadczenie potwierdzające status bezrobotnego, itp.

4. Pod wnioskiem należy umieścić własnoręczny podpis.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: podatek | podatnik | zaległości | umorzenie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »