Jak zbudować własną firmę?

Sukces małej firmy wymaga czegoś więcej, niż tylko świetnego pomysłu.

Jeden z jego byłych studentów sprzedaje genetycznie zmodyfikowane złote rybki, które świecą w ciemności. Kolejny pracuje nad nowym rodzajem pieluch z dołączonymi ściereczkami do wycierania dzieci. Dla Johna Butlera, wykładowcy przedsiębiorczości i zarządzania w działającej przy University of Texas w Austin szkole McCombs School of Business, takie projekty są nierozerwalnie związane z życiem w mieście, w którym aż roi się od nowych firm. - Zawodowo zajmujemy się generowaniem majątku - mówi Butler.

Na zdjęciach: Pięć błędów finansowych typowych dla małych firm

Reklama

Na zdjęciach: Sześć sposobów stymulowania małych firm

Na zdjęciach: Sześć pytań, dzięki którym sprawdzisz, czy Twój nowy pomysł na biznes wypali

Na zdjęciach: Wskazówki dla przedsiębiorców poturbowanych przez recesję

Na zdjęciach: 13 rzeczy, za które przedsiębiorcy mogą być wdzięczni

Niewiele jest miejsc tak blisko związanych z kapitalizmem i przedsiębiorczością, jak Austin w Teksasie i Dolina Krzemowa. Jednak prawda jest taka, że nowe firmy powstają wszędzie - zwłaszcza w ciężkich czasach. Bez względu na to, czy zakładamy firmę z konieczności, czy z wyboru, taki krok ma liczne zalety, na przykład pozwoli zgromadzić majątek i otworzy przed nami nowe możliwości, szczególnie w okresie gdy nie jest o nie łatwo; dostaniemy też szansę zostania szefem i wykroczenia poza ciasne biurowe boksy.

"Destrukcja jest bolesna, lecz stwarza nowe możliwości", mówi Jerome Engel, dyrektor centrum przedsiębiorczości w Berkeley Haas School of Business. "Nadszedł doskonały moment, aby przedsiębiorcy zweryfikowali swoje plany na kolejne 10 lat".

Nie wszyscy sobie radzą

Każdy, kto się na to zdecyduje nie będzie sam: w USA w 2008 roku było aż 3,8 miliona firm zatrudniających poniżej 10 pracowników, według danych Bureau of Labor Statistics. Choć zakładanie własnej firmy jest popularną praktyką, to wielu świetnie wyszkolonych profesjonalistów nie radzi sobie z wiążącymi się z tym krokiem podstawowymi czynnościami. Na przykład, weterani z wielkich korporacji często nie poświęcają dostatecznej ilości czasu na budowę fundamentów niezbędnych dla rozwoju swoich nowo założonych przedsiębiorstw, mówi Engel.

Po pierwsze, należy pamiętać, że nawet najlepszy pomysł na świecie nie wystarczy, aby stworzyć świetną firmę; do tego potrzebny jest solidny biznes plan. Niezbędna będzie również strategia identyfikacji twojego produktu lub usługi, która wyznaczy też sposób oddziaływania na potencjalnych klientów i określi nakłady wymagane do prowadzenia działalności i generowania zysku.

Na tym etapie trzeba też zdecydować jaką formę prawną przyjmie nowa firma. Istnieje sześć głównych kategorii: podmioty jednoosobowe, spółki, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, korporacje, korporacje typu "S-corporation" i korporacje zwolnione z podatku. Z czasem można zmienić formę prowadzonej działalności; na przykład, firmy zazwyczaj nie zaczynają jako korporacje lecz stają się nimi po osiągnięciu odpowiednich rozmiarów i obrotów.

Mała nie zawsze znaczy dobra

Najłatwiej i najtaniej można założyć firmę jednoosobową, jednak taki podmiot gospodarczy ma podstawową wadę: właściciel odpowiada własnym majątkiem za całe zadłużenie firmy, co oznacza, że wierzyciele mogą zabrać twój prywatny majątek, jeśli firma upadnie.

To nie koniec osobistej odpowiedzialności za firmę. Szef kuchni sprzedający swoje potrawy może być pociągnięty do odpowiedzialności, jeśli klient pośliźnie się i przewróci na terenie jego nieruchomości. Pewne zabezpieczenie oferują tu firmy ubezpieczeniowe, lecz warto zastanowić się też nad innymi formami działalności gospodarczej. Wiele małych firm ma formę spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, aby uniknąć odpowiedzialności związanej z założeniem przedsiębiorstwa jednoosobowego lub zwykłej spółki.

Kolejną ważną decyzją będzie wybór nazwy firmy. Nazwy typu Mary's Donut Palace prawdopodobnie będzie trzeba zarejestrować w lokalnym urzędzie. Należy też unikać wprowadzania klientów w błąd. Jeśli jesteś miłośnikiem podwodnej eksploracji i chcesz dawać lekcje nurkowania, nie sugeruj, że jesteś licencjonowanym instruktorem dopóki nie uzyskasz odpowiednich certyfikatów.

Następną kluczową kwestią jest finansowanie. Często największym wyzwaniem dla początkujących przedsiębiorców jest zebranie dostatecznego kapitału założycielskiego, aby utrzymać się w branży co najmniej przez 90 dni zanim pojawią się pierwsze przychody, mówi Alice Magos, analityk ds. małych firm w zlokalizowanej w Chicago firmie CCH.

- Wiele osób nie rozumie, że nawet jeśli masz dobrze prosperującą firmę i wykazujesz zyski, a nie uzyskujesz dodatniego przepływu gotówki, to nie utrzymasz się długo na rynku - dodaje Magos.

Alice Magos radzi zacząć od planu finansowego, który pozwoli stwierdzić kiedy będzie można liczyć na przychód i porównać otrzymane daty z terminami regulowania zobowiązań nowej firmy.

Jeśli niezbędne okaże się finansowanie zewnętrzne, możesz ubiegać się o granty od lokalnych organizacji lub korzystnie oprocentowane pożyczki dla małych przedsiębiorstw. Niestety wiele banków obecnie niechętnie udziela kredytów, więc może trzeba będzie poprosić o wsparcie przyjaciół lub krewnych.

Uważaj na fiskusa

Trzeba też pamiętać o należnościach dla skarbu państwa. Na szczycie listy życzeń amerykańskiego fiskusa znajdą się prawdopodobnie kwartalne zaliczki na poczet podatków. Jeśli poczekasz do końca roku z zapłatą należności, skarb państwa doliczy do twojego rachunku solidną karę i upomni się o uregulowanie niedopłaty. Kwartalne raty na poczet podatku mogą okazać się wyższe niż przypuszczałeś, gdyż złożą się na nie podatki federalne, stanowe i prawdopodobnie też lokalne wraz z ubezpieczeniem społecznym pracodawcy i pracownika. Większość małych przedsiębiorstw obowiązują zwykłe stawki podatku dochodowego.

Na pocieszenie: możesz zacząć odliczać uzasadnione wydatki na prowadzenie firmy oraz część kosztów prowadzenia domowego biura. Małe firmy mogą też liczyć na pomoc specjalistycznych organizacji, takich jak Small Business Administration i lokalny oddział Chamber of Commerce.

Przed rozpoczęciem działalności warto też skonsultować się z księgowym, prawnikiem, a nawet agentem ubezpieczeniowym. Pamiętaj, że większość z nich prawdopodobnie też ma swoje małe firmy, więc specjaliści będą liczyć na odpowiednie wynagrodzenie.

Na zdjęciach: Sześć sposobów skutecznego zwiększenia sprzedaży

David K. Randall

Zobacz dane makroekonomiczne z kraju i ze świata

Forbes
Dowiedz się więcej na temat: Biznes | własna firma | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »