Kiedy przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych podlega opodatkowaniu VAT?
W związku z nowelizacją ustawy o VAT od 1 kwietnia 2013 r. drukowane materiały reklamowe i informacyjne zostały wyłączone z katalogu towarów, których nieodpłatne przekazanie nie podlega opodatkowaniu. Nie oznacza to jednak, że każde przekazanie takich towarów w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą należy automatycznie opodatkować podatkiem VAT.
Przykładowo nieodpłatne przekazanie broszur, ulotek czy też katalogów może być wyłączone spod opodatkowania ze względu na fakt, iż nie posiadają one wartości użytkowej. Wyjątkiem od tej zasady mogą być np. kalendarze ścienne z logo firmy, które obok funkcji reklamowych i informacyjnych, prezentują wartość użytkową. W ich przypadku warto jednak rozważyć, czy nie wypełniają definicji prezentów o małej wartości, których przekazania dalej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
W kwestii opodatkowania nieodpłatnego przekazania kontrahentom, w związku z działalnością gospodarczą, drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych należy w pierwszej kolejności odnieść się do przepisów ustawy o VAT, które obowiązują od 1 kwietnia br. Zgodnie bowiem z aktualnie obowiązującymi przepisami opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).
Mając na uwadze powyższe należy jednak pamiętać, w jakim celu został wprowadzony podatek VAT. U podstaw podatku VAT leży bowiem obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę - konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Mając powyższe na uwadze, podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta.
Uzasadnione jest zatem twierdzenie, że w przypadku przekazania broszur, ulotek czy też katalogów (także tych, których koszt wytworzenia przekracza 10zł), kontrahent który jest otrzymuje nie uzyskuje żadnej korzyści a otrzymane rzeczy de facto nie reprezentują dla niego żadnej wartości. Broszury, ulotki czy też katalogi mają bowiem zupełnie inną funkcję niż użytkowa, stanowią zachętę do korzystania z oferty danego przedsiębiorcy, a w efekcie zwiększenie obrotów spółki.
Z powyższym zgodził się również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2013 r. (znak IPPP1/443-145/13-2/PR). Organ podatkowy uznał, że przekazanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej broszur, ulotek, katalogów, standów czy banerów reklamowych nie podlega opodatkowaniu z uwagi na fakt, iż nie posiadają one wartości konsumpcyjnej dla kontrahentów. Jednocześnie jednak zauważył, że: "(...) nie wszystkie formy przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych będą wyłączone spod opodatkowania jako towary nieposiadające wartości użytkowej. Otóż, drukowane materiały np. kalendarze ścienne z logo firmy, które obok funkcji reklamowych i informacyjnych, stanowią dla nabywcy wartość użytkową, o ile nie będą wypełniały definicji prezentów o małej wartości, będą objęte podatkiem od towarów i usług".
Wobec powyższego przedsiębiorca, który planuje przekazywać kontrahentom np. kalendarz ścienny z logo powinien pamiętać, że przez niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT prezenty o małej wartości należy rozumieć przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.
Marcin Parulski, konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie
Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem