Kryzys uderza w firmy. 65 proc. z nich podniosło ceny

Jak wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Banku Gospodarstwa Krajowego, 65 proc. firm podniosło ceny własnych wyrobów, aby minimalizować koszty działania.

"Działaniem, które większość przedsiębiorstw podjęła, aby zminimalizować koszty funkcjonowania firmy w obecnej sytuacji rosnących cen było podniesienie cen własnych towarów lub usług. Już ponad połowa firm (65 proc.) zdecydowała się na to działanie, a 18 proc. ma je w planach" - napisano w raporcie.

46 proc. podjęła działania zmierzające do redukcji ogólnych kosztów związanych z funkcjonowaniem firmy, a prawie co czwarta firma (23 proc.) planuje ich redukcję.

Z badania wynika, że przedsiębiorstwa redukują również koszty usług obcych. To działanie podjęło lub planuje 56 proc. firm.

Reklama

Ponad połowa firm wdrożyła lub planuje wdrożyć technologie ograniczające koszty energii

Autorzy badania podają, że przy rosnących cenach energii ponad połowa firm (55 proc.) już wdrożyła, albo planuje wdrożyć technologie ograniczające koszty energii. Na zmiany dostawców energii zdecydowało się 12 proc. przedsiębiorstw, a planuje to zrobić 11 proc.

Ograniczenie zużycia surowców i materiałów przez wdrożenie odpowiednich technologii podjęła już co czwarta firma, zaś 12 proc. planuje takie działanie.

"Generalnie przedsiębiorcy nie minimalizują kosztów zwalniając pracowników lub obniżając wynagrodzenia. Tylko 8 proc. badanych firm zwolniło pracowników, nieco więcej (11 proc.) planuje zwolnienia. Na obniżki wynagrodzeń zdecydowało się zaledwie 3 proc. przedsiębiorstw, a w planach ma je 6 proc." - napisano.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: bgk | Polski Instytut Ekonomiczny | ceny energii | inflacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »