Kryzys uderza w firmy. 65 proc. z nich podniosło ceny
Jak wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Banku Gospodarstwa Krajowego, 65 proc. firm podniosło ceny własnych wyrobów, aby minimalizować koszty działania.
"Działaniem, które większość przedsiębiorstw podjęła, aby zminimalizować koszty funkcjonowania firmy w obecnej sytuacji rosnących cen było podniesienie cen własnych towarów lub usług. Już ponad połowa firm (65 proc.) zdecydowała się na to działanie, a 18 proc. ma je w planach" - napisano w raporcie.
46 proc. podjęła działania zmierzające do redukcji ogólnych kosztów związanych z funkcjonowaniem firmy, a prawie co czwarta firma (23 proc.) planuje ich redukcję.
Z badania wynika, że przedsiębiorstwa redukują również koszty usług obcych. To działanie podjęło lub planuje 56 proc. firm.
Autorzy badania podają, że przy rosnących cenach energii ponad połowa firm (55 proc.) już wdrożyła, albo planuje wdrożyć technologie ograniczające koszty energii. Na zmiany dostawców energii zdecydowało się 12 proc. przedsiębiorstw, a planuje to zrobić 11 proc.
Ograniczenie zużycia surowców i materiałów przez wdrożenie odpowiednich technologii podjęła już co czwarta firma, zaś 12 proc. planuje takie działanie.
"Generalnie przedsiębiorcy nie minimalizują kosztów zwalniając pracowników lub obniżając wynagrodzenia. Tylko 8 proc. badanych firm zwolniło pracowników, nieco więcej (11 proc.) planuje zwolnienia. Na obniżki wynagrodzeń zdecydowało się zaledwie 3 proc. przedsiębiorstw, a w planach ma je 6 proc." - napisano.