Kurs pilotażu awionetki firmowej w kosztach uzyskania przychodów

Wiele firm korzysta z własnego transportu lotniczego (samoloty, śmigłowce) zatrudniając pilotów obsługujących "lotniczy tabor" przedsiębiorstwa. Z uwagi na wymogi prawa lotniczego oraz stopień skomplikowania obsługi tego typu maszyn, konieczne jest posiadanie przez pilotów odpowiednich licencji lotniczych.

Wiele firm korzysta z własnego transportu lotniczego (samoloty, śmigłowce) zatrudniając pilotów obsługujących "lotniczy tabor" przedsiębiorstwa. Z uwagi na wymogi prawa lotniczego oraz stopień skomplikowania obsługi tego typu maszyn, konieczne jest posiadanie przez pilotów odpowiednich licencji lotniczych.

Firmy zazwyczaj pokrywają te wydatki. Czy możliwe jest zatem zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup usługi przeprowadzenia kursu pilotażowego (zakończonego uzyskaniem odpowiedniej licencji), którego uczestnikiem będzie pracownik firmy korzystającej z samolotu?

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Jeśli zatem umiejętności nabyte przez pracownika na szkoleniu będą wykorzystywane przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych, wydatek taki należy uznać za racjonalny i celowy.

Reklama

Koszty mające posłużyć zdobyciu przez pracownika nowych umiejętności potrzebnych w wykonywanej pracy co do zasady zatem są ponoszone w celu uzyskania przychodów. Jeżeli więc firma zatrudniająca pracownika wykorzystuje w swojej działalności gospodarczej samolot i do jego obsługi konieczne jest posiadanie odpowiedniej licencji, wydatki na sfinansowanie szkolenia lotniczego (zakończonego uzyskaniem takiej licencji) wykazują związek z przychodami takiej firmy i mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Należy mieć jednak na uwadze konieczność spełnienia kilku przesłanek związanych z ponoszonym wydatkiem. W firmie powinno być utworzone stanowisko pilota, na którym zatrudniony jest właśnie pracownik kierowany na szkolenie lotnicze (szkolenie musi być bowiem tematycznie powiązane z zakresem obowiązków pracowniczych danego pracownika).

Ponadto firma powinna wykorzystywać śmigłowiec w swojej działalności gospodarczej, gdyż tylko wtedy możliwe jest powiązanie tego wydatku z jej przychodami. W sytuacji, gdyby pracownik (pilot), który ukończył kurs, wykonywał swoje obowiązki służbowe wobec innych podmiotów (np. innych firm), trudno byłoby wykazać jakikolwiek związek pomiędzy poniesionym kosztem jego szkolenia a przychodem firmy.

Ponadto w celu uniknięcia ryzyka zakwestionowania tego typu wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, firma powinna być w stanie wykazać (odpowiednia dokumentacja), że wykonywane przez pracownika loty śmigłowcem są wykorzystywane w ramach jej działalności gospodarczej.

Wobec niemożliwości przypisania wydatków na zakup kursu pilotażowego do konkretnych przychodów należy uznać, że będą one stanowić pośrednie koszty uzyskania przychodu rozliczane w chwili ich poniesienia.

Lech Janicki, ekspert ECDDP Sp. z o.o.

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej sp. z o. o.
Dowiedz się więcej na temat: firma | koszty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »