Leasing samochodów po nowemu

Reklamy, które ukazały się w dzisiejszej prasie mogą sugerować, że nic się nie zmieniło w leasingu samochodów. Ale czy na pewno?

Oczywiście nadal można leasingować samochody ciężarowe typu hatchback i kombi posiadające ważne homologacje. W rozumieniu prawa są one ciężarówkami - ale dla klienta istotniejsze znaczenie ma korzyść, jaką uzyskuje.

I tak dotychczas leasingobiorca mógł odzyskać VAT w pełnej wysokości odpłatnie użytkując samochód z homologacją ciężarówki. Co więcej niektórzy leasigodawcy przerabiali samochody osobowe na ciężarówki, co niejednokrotnie spotykało się ze skuteczną krytyką urzędów skarbowych (nakazujących zwrot podatku VAT). Potem zaniechano przeróbek samochodów i leasingowano pojazdy tylko z fabryczną homologacją ciężarówki.

Reklama

Obecnie według informacji Ministerstwa Infrastruktury "samochody osobowe w wersji nadwoziowej hatchback (kod AB) oraz kombi (kod AC) nie będą mogły być przebudowane na samochody ciężarowe i tym samym nie uzyskają świadectwa homologacji jako samochody ciężarowe... Samochody osobowe o nadwoziach wielozadaniowych (kod AF) i van (kod BB) będą mogły być przebudowane na samochody ciężarowe i tym samym uzyskają świadectwa homologacji jako samochody ciężarowe. Świadectwa homologacji wydane do dnia wejścia w życie ww. rozporządzenia zachowują ważność w zakresie, na jaki zostały wydane."

I tutaj wszystko się wyjaśnia - nie wolno przerabiać samochodów hatchback i kombi, gdyż nie daje to statusu ciezarówki, ale co innego jeśli taki samochód posiada fabryczną homologację.

Ważniejsze dla leasingobiorcy jest to, że do końca zeszłego roku podatnik leasingujący pojazd o wartości 40 tys. brutto mógł odzyskać 7212 zł podatlku VAT, obecnie leasingując ten sam pojazd może odzyskać do 3000 zł.

Reasumując, leasing pojazdów nie zniknął mimo wprowadzenia zmian rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji z 28 listopada 2003 r., obowiązującym od 1 stycznia br. Funkcjonuje on dalej i jest dobrym narzędziem do finansowania inwestycji, jednak jest niewątpliwie mniej korzystny niż był dotychczas, gdyż osłabione zostały jego cechy "antyfiskalne".

Tomasz Horoszkiewicz

brak
Dowiedz się więcej na temat: ciężarówki | osobowe | leasing | samochod | samochody | VAT
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »