Lepsze nastroje w firmach, skłonność do inwestycji mała Lepsze nastroje, ale skłonność do inwestycji niewielka

W tym kwartale poprawiły się nastroje przedsiębiorców i wskaźnik KERNA wyniósł 54,51 na minusie. To ocieplenie nastrojów oparte jest jednak głównie na oczekiwaniu lepszych wyników sprzedaży, na co bardzo liczą przedsiębiorcy - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który cyklicznie monitoruje firmy MŚP w Polsce.

W tym kwartale poprawiły się nastroje przedsiębiorców i wskaźnik KERNA wyniósł 54,51 na minusie. To ocieplenie nastrojów oparte jest jednak głównie na oczekiwaniu lepszych wyników sprzedaży, na co bardzo liczą przedsiębiorcy - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który cyklicznie monitoruje firmy MŚP w Polsce.

Wobec odczytu z poprzedniego kwartału aktualna wartość wskaźnika nastrojów KERNA oznacza spory wzrost - niemal 8 pkt., ale w porównaniu do nastrojów sprzed roku, drugi kwartał oceniany jest gorzej - o 9,05 pkt. mniej, niż rok temu w analogicznym okresie.

Na obecnym wyniku wskaźnika KERNA zaważyły głównie: zakładana poprawa kondycji własnej firmy i spore nadzieje odnośnie poprawy makroekonomicznych warunków w kraju.

Ponad 35 proc. przedsiębiorców zakłada polepszenie sytuacji ekonomicznej swojej firmy w tym kwartale. Jest to nieznacznie więcej, niż trzy miesiące temu (28,5%).

Reklama

- Należy jednak podkreślić, że tendencja wzrostowa dla prognoz pozytywnych utrzymuje się już trzeci pomiar z rzędu - mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research. Jednocześnie pogorszenia kondycji własnej firmy spodziewa się 12 proc. przedsiębiorców, kwartał wcześniej pesymistów było 20,3 proc. To spadek o 8,3 pkt. proc.

Dobre nastroje w firmach nie korelują ze skłonnością do inwestycji. INDEX ZAIR obrazujący skalę zakupów prowadzonych przez firmy MŚP wyniósł w tym kwartale minus 72,5 pkt. i jest niższy o 8,1 pkt. wobec odczytu z poprzedniego kwartału. - Presja na niższe ceny i tym samym niższe marże, o której informowali badani już w poprzednim odczycie spowodowały, że biznes w wielu branżach prowadzono niemal na progu rentowności, co działa hamująco na skłonność inwestycyjną - dodaje Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research.

Należy dodać, że wobec analogicznego okresu roku 2014 INDEX ZAIR jest również słabszy (aż o 14 pkt.), co wskazuje, że przedsiębiorcy w tym kwartale będą się koncentrować bardziej na generowaniu wyższego wolumenu sprzedaży, niż podnoszeniu konkurencyjności poprzez zakupy do firmy.

Co jednak istotne, spośród wszystkich wymienianych obszarów, w które inwestować planują badani, jedynie obszar zatrudnienia uzyskał lepszą wartość subindeksu, niż kwartał wcześniej (35,9 pkt. wobec poprzedniego 31,2 pkt.).

+Obszary pozostałe (jak np. inwestycje w kompetencje, inwestycje w maszyny i urządzenia, technologie, nieruchomości, samochody służbowe, a nawet w marketing i reklamę) mają aktualnie odczyty niższe, niż w pierwszym kwartale tego roku.

Izabella Młynarczyk, analityk rynku Instytutu Keralla Research

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »