Mniej nieuczciwych praktyk?

Senat przyjął poprawki doprecyzowujące ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), ustawa ta będzie swoistą "konstytucją konsumentów".

Ustawa wprowadza m.in. "czarną listę" 31 niedozwolonych praktyk, tj. takich, które wprowadzają klientów w błąd. Ma ona dostosować polskie prawo do unijnej dyrektywy z maja 2005 r., dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez firmy wobec klientów. Celem tej dyrektywy było ujednolicenie prawa UE w tym zakresie.

Według ustawy, za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się takie działanie przedsiębiorcy, które wprowadza klientów w błąd. W efekcie tego klienci podejmują decyzję o nabyciu danego produktu, czego w innej sytuacji by nie zrobili. Chodzi głównie o podawanie przez przedsiębiorcę nieprawdziwych informacji lub pomijanie informacji istotnych.

Reklama

Przepisy stanowią, że w razie narażenia interesów konsumenta w wyniku nieuczciwej praktyki, może on lub w jego imieniu Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Ubezpieczonych bądź organizacja ochrony konsumentów, żądać zaniechania takiej praktyki, usunięcia jej skutków lub naprawienia szkody.

Natomiast stosowanie agresywnej praktyki, czyli takiej, która ogranicza swobodę wyboru produktów przez konsumenta, podlega karze grzywny.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: praktyki | praktyka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »