Mniej obowiązków pracodawcy
Propozycje Komisji Przyjazne Państwo w zakresie zmniejszenie obowiązków pracodawcy w zakresie dokumentacji płatnika składek ZUS
W dniu 3 czerwca 2009 roku odbyło się posiedzenie Komisji "Przyjazne Państwo", podczas którego omawiano tezy opinii, sporządzonej przez konsultanta Komisji, na temat zasadności zmian w ustawie z dnia 17 października 2008 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 220, poz. 1418) w zakresie obowiązku wydawania pracownikom druku RMUA. Opinia została przygotowana ze względu na postulat pracodawców, dotyczący zmiany częstotliwości dostarczania druków RMUA przez płatnika składek, z comiesięcznego na kwartalne", w wyniku ustaleń Komisji Przyjazne Państwo z dnia 22 kwietnia 2009 roku, która weryfikowała zakres zastosowania nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z dnia 17 października 2008 roku. Zmiany dotyczyły możliwości przesyłania przez płatników składek druków RMUA pracownikom, czy też innym osobom drogą elektroniczną, w formie dokumentu elektronicznego z dołączonym bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Po zapoznaniu się z opinią konsultanta Sejmowa Komisja "Przyjazne Państwo", zaakceptowała propozycję przedsiębiorców, aby zmniejszyć częstotliwość wydawania druków RMUA pracownikom. Druki te byłyby wydawane nie co miesiąc, jak to było dotychczas, ale raz na kwartał.
Zaproponowało dodatkowo, aby uprościć formę wydawania dokumentów RMUA drogą elektroniczną, mianowicie zlikwidować konieczność stosowania podpisu elektronicznego. Wymóg używania tego podpisu sprawił bowiem, że choć od stycznia tego roku pracodawcy mogą przekazywać RMUA w formie elektronicznej, to korzystają z tego sposobu bardzo rzadko. Zdaniem PKPP Lewiatan druki RMUA powinny być wystawiane drogą elektroniczną bez dodatkowych obostrzeń, tak jak jest to np. w przypadku dokumentów bankowych generowanych elektronicznie.
Ewa Czudek Grzyb, Radca prawny