Reklama

Mobile zmienia biznes!

Polski internet coraz bardziej zmienia swe oblicze. Od momentu, gdy na rynek weszły urządzenia mobilne, firmy musiały wziąć je pod uwagę, planując swoje działania promocyjno-sprzedażowe.

W ciągu kilku ostatnich lat zarówno duże koncerny jak i mali przedsiębiorcy zaczęli się dostosowywać do trendów, w których przeciętny użytkownik coraz częściej załatwia swoje sprawy - przez internet.

Reklama

Według raportu PricewaterhouseCoopers (PWC) w ciągu najbliższych pięciu lat rynek tabletów wzrośnie aż sześciokrotnie - do 12 mln sztuk. Do 2018 roku ilość smartfonów ma przekroczyć 44 mln sztuk i będą stanowić zdecydowaną większość rynku telefonów komórkowych.

Już teraz 72 proc. z 9,4 mln osób posiadających smartfony, codziennie korzysta z nich do przeglądania internetu a 54 proc. z ponad 3 mln osób posiadających tablety przyznaje, że wykorzystuje je do oglądania stron internetowych. Niemal 25 proc. z nas codziennie ogląda materiały filmowe w sieci. Robimy zakupy, rozmawiamy ze znajomymi, oglądamy filmy - coraz częściej wykorzystujemy je do codziennych czynności. Wprost proporcjonalnie rośnie także ilość firm i instytucji, które decydują się na to aby nawiązać kontakt z użytkownikiem mobilnym oraz zwiększyć jego zaangażowanie w proces zakupowy.

Wraz z postępującymi zmianami technologicznymi, zmieniają się również strategie sprzedażowe i promocyjne firm, które najlepiej widać, chociażby po zmianach w dostępności stron www. Jeszcze pięć lat temu pojęcie responsywności czy mobilnej wersji strony, było znane w zasadzie agencjom interaktywnym, marketingowym i samym webmasterom. Obecnie, przedsiębiorcy zdają już sobie sprawę, że coraz więcej osób korzysta z internetu w smartfonach i tabletach. Przenoszą więc swoje działania promocyjne do sieci, dostosowując również strony internetowe pod swoich użytkowników. Wszystko to, ma w konsekwencji prowadzić do zwiększenia zaangażowania klientów, wzrostu sprzedaży i rozpoznawalności marki.

Przykładem jest portal nowych nieruchomości RynekPierwotny.pl, który w połowie września wprowadził stronę mobilną m.rynekpierwotny.pl, dostępną dla użytkowników smartfonów i tabletów, szukających mieszkań i domów na rynku pierwotnym. - Mobilność już dawno stała się faktem. W 2013 r. 8 proc. użytkowników wchodziło na nasz portal przez urządzenia mobilne. W perspektywie roku ruch ten zwiększył się dwukrotnie, dlatego też wdrożyliśmy mobilną wersję naszej strony, aby użytkownicy mieli jeszcze lepszy dostęp do ofert, które ich interesują - komentuje Grzegorz Kurowski, prezes Property Group Sp. z o.o.

Portal jako pierwszy, w branży nieruchomości, udostępnił użytkownikom mobilnym wirtualne spacery po wybranych inwestycjach, które zostały w tym celu specjalnie stworzone w najnowszej technologii HTML5. Użytkownicy za pomocą kilku kliknięć mogą na swoim smartfonie zapoznać się z dokładną ofertą inwestycji i skontaktować się przez formularz kontaktowy z konsultantem lub deweloperem. - Wirtualne spacery oszczędzają czas, pokazując znacznie więcej niż zwykłe galerie zdjęć. Dlatego też, w wersji mobilnej jest to kluczowa funkcjonalność portalu, oprócz intuicyjnej nawigacji oraz wyszukiwarki. Użytkownik musi wiedzieć że jest dla nas najważniejszy - tłumaczy prezes Property Group Sp. z o.o.

RynekPierwotny.pl nie jest jedyną firmą, która w tym roku wprowadziła zmiany związane ze wzrostem rynku urządzeń mobilnych w ruchu internetowym. Rok 2014 jest rokiem dużych zmian w polskiej sieci. Nowe wersje stron wprowadziły największe serwisy i portale, np. Interia.pl. Bez wątpienia jest to trend, który będzie przybierał na sile, ponieważ Polska podąża w tym samym kierunku co Dania czy Słowacja, gdzie ruch mobilny stanowi odpowiednio 35 proc. i 22 proc.

Według badań Gemiusa w 2013 r. w Polsce ruch internetowy z urządzeń mobilnych stanowił 8 proc. Rok wcześniej - 4 proc. Równolegle, można spodziewać się również wzrostu ilości transakcji dokonywanych przez urządzenia mobilne. Wg raportu NetB@nk wydanego przez Związek Banków Polskich, już ponad 23,4 mln osób ma dostęp do bankowości internetowej. Co ważne, w przeciągu ostatniego roku ilość osób posiadających dostęp do konta internetowego wzrosła o 2 mln! Banki już wyczuły potencjał, dostosowując strony i tworząc aplikacje dla swoich klientów. Przykładem są np. ING Bank Śląski, BZ WBK czy mBank.

Możemy więc, z dużą dozą prawdopodobieństwa prognozować dalszy wzrost zaangażowania urządzeń mobilnych w ruchu internetowym, co z pewnością wpłynie na środowisko biznesowe i strategie promocyjno-sprzedażowe przyjmowane przez polski biznes.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: Biznes | mobilne | urządzenia | -oil | polski internet

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »