MPiPS publikuje projekt rozporządzenia

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne.

Ma ono zastąpić dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 kwietnia 2007 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne.

Zasady udzielania pomocy państwa na zatrudnienie określone w przepisach aktualnie obowiązującego rozporządzenia wynikają z przepisów rozporządzenia Nr 2204/2002 Komisji (WE) z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia.

Reklama

Z uwagi na fakt, iż pomoc publiczna może być udzielana na mocy powołanego rozporządzenia 2204/2002 Komisji (WE) tylko do końca 2008r., konieczne jest wydanie nowego rozporządzenia normującego zasady organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych po dniu 31 grudnia 2008r. zgodnie z nowym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu.

Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia dotyczą powiatowych urzędów pracy, osób bezrobotnych, pracodawców i organizatorów robót publicznych. Przepisy rozporządzenia umożliwią udzielanie po dniu 31 grudnia 2008r. pomocy publicznej celem realizacji prac interwencyjnych, robót publicznych oraz udzielania jednorazowej refundacji składek na ubezpieczenia społeczne uregulowanych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Określono w nim szczegółowo warunki i tryb organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne za skierowanego bezrobotnego, w tym treść wniosku o organizowanie prac interwencyjnych i robót publicznych, elementy umowy. Uregulowania te są w zdecydowanej większości powtórzeniem przepisów zawartych w rozporządzeniu z dnia 19 kwietnia 2007 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne. Wprowadzone nowe uregulowania są związane z koniecznością dostosowania rozporządzenia do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.

Zmieniono także przepisy, które powodowały wątpliwości w działaniu powiatowych urzędów pracy. Zrezygnowano z krytykowanego zawężenia w zakresie określenia powiatowego urzędu pracy, do którego można składać wniosek o organizowanie prac interwencyjnych. Aktualnie obowiązujące uregulowanie określa, iż może to być tylko powiatowy urząd pracy właściwy dla siedziby podmiotu lub miejsca wykonywania prac interwencyjnych. Postuluje się rezygnację z tego ograniczenia i określenie, iż wniosek może być złożony do dowolnie wybranego urzędu pracy.

Z drugiej jednak strony projekt zmierza w kierunku odformalizowania ubiegania się o organizowanie prac interwencyjnych i robót publicznych przez odstąpienie od przepisu, który stanowi, iż prace interwencyjne i roboty publiczne mogą być organizowane przez pracodawcę, pod warunkiem, że innym podmiotom gospodarczym realizującym takie same zadania jak wykonywane u tego pracodawcy przez skierowanych bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych nie zagraża z tego powodu likwidacja lub upadłość. Przepis ten powoduje aktualnie wiele problemów z jego praktycznym zastosowaniem, bowiem trudno określić na ile organizowanie prac interwencyjnych u danego pracodawcy może zagrażać innym pracodawcom likwidacją lub upadłością.

Stwierdzenie realnego istnienia takiego zagrożenia jest w praktyce niemożliwe ze względu na to, że urzędy pracy nie posiadają instrumentów prawnych jak i odpowiedniego przygotowania do badania kondycji gospodarczej i finansowej innych podmiotów gospodarczych pod kątem możliwości ich upadłości lub likwidacji w wyniku organizowania prac interwencyjnych czy też robót publicznych na swoim obszarze.

Ponadto przepisy projektu umożliwią organizowanie prac interwencyjnych przez osoby prawne i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, czyli osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.

Wskazane jest bowiem aby organizacje takie jak, np. Caritas Polska - pomimo, iż wchodzi w skład struktury organizacyjnej kościoła - były traktowane tak samo, jak inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego i mogły ubiegać się o organizowanie prac interwencyjnych. Pomoc, o której mowa w rozporządzeniu, jest pomocą publiczną na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji oraz pomocą w formie subsydiów płacowych na zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych. W projekcie rozporządzenia przyjęto, iż podmiot, który korzysta z pomocy będzie zobligowany do utrzymania zatrudnienia przez okres 12 miesięcy.

W zakresie określenia grup osób, które mogą być kierowane na prace interwencyjne, roboty publiczne oraz do zatrudnienia z refundacją składki na ubezpieczenia społeczne rozporządzenie odsyła do właściwych przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.

Przepisy dotyczące pomocy publicznej wskazane w powołanym wyżej rozporządzeniu Komisji Europejskiej mają zastosowanie do beneficjentów pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, czyli do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, które otrzymały pomoc. Organ udzielający pomocy na zatrudnienie będzie zwolniony z obowiązku wystąpienia o wydanie opinii o projekcie umowy, będącej podstawą udzielania pomocy, jeżeli pomoc będzie udzielana zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji WE nr 800/2008. Z uwagi na bardzo pilną potrzebę umożliwienia organizowania prac interwencyjnych w podmiotach podlegających przepisom określającym zasady udzielania pomocy publicznej przewidywanym dniem wejścia w życie projektowanej regulacji jest 1 stycznia 2009r.

SerwisPrawa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »