Nie ma preferencji dla lokalnych

Nie wszyscy zamawiający przystosowali się już do obowiązujących od 2 marca 2004 r. przepisów prawa zamówień publicznych. W ogłoszeniach można jeszcze znaleźć kryteria, które faworyzują lokalnych wykonawców.

Nie wszyscy zamawiający przystosowali się już do obowiązujących od 2 marca 2004 r. przepisów prawa zamówień publicznych. W ogłoszeniach można jeszcze znaleźć kryteria, które faworyzują lokalnych wykonawców.

Chociaż jest to sprzeczne z nowymi zasadami. Urząd Zamówień Publicznych wydał więc w tej sprawie komunikat.

W związku z publikowaniem w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszeń o zamówieniach publicznych, które przewidują kryteria oceny ofert faworyzujące lokalnych wykonawców, UZP poinformował, że kryteria takie uważa za sprzeczne z podstawowymi zasadami prawa zamówień publicznych (patrz podstawa prawna). Zgodnie z art. 91 ust. 2 prawa zamówień publicznych, jednym z kryteriów oceny ofert jest wprawdzie wpływ sposobu wykonywania zamówienia na rynek pracy w miejscu wykonywania zamówienia, jednak kryterium to należy stosować w sposób obiektywny, nienaruszający zasad równego traktowania oraz uczciwej konkurencji. Na podstawie tego przepisu zamawiający nie może więc przyznawać preferencji przedsiębiorcom mającym siedzibę na obszarze, na którym wykonywane jest zamówienie. W przypadku ich zastosowania zamawiający narusza zasadę:

równego traktowania wszystkich uczestników postępowania wyrażoną w: art. 7 ust. 1 prawa zamówień publicznych, unijnych dyrektywach dotyczących zamówień publicznych oraz orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (m.in. orzeczenia w sprawach C-243/89 "Storebaelt", C-21/88 "Du Pont", oraz C-351/88 "Laboratorio Bruneau"),

wyrażoną w art. 91 ust. 3 prawa zamówień publicznych, zgodnie z którą kryteria udzielenia zamówienia nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy,
w w myśl której kryteria zamówienia powinny odnosić się do przedmiotu zamówienia (art. 91 ust. 2 prawa zamówień publicznych).

WARTO WIEDZIEĆ Zamawiający nie mogą stosować preferencji lokalnych i krajowych.

Sprzeczne z polskim i europejskim prawem dotyczącym zamówień publicznych jest np. ustalenie ze względu na kryterium "wpływu sposobu wykonania zamówienia na lokalny rynek pracy" następującej punktacji: wykonawca z powiatu x - 15 pkt, wykonawca z województwa y - 10 pkt, wykonawca z terenu Polski - 5 pkt.

Reklama



UZP na podstawie analizy ogłoszeń zamieszczonych w BZP stwierdził występowanie przypadków stosowania wyżej wskazanego kryterium. W razie takiego określenia kryterium udzielenia zamówienia, zdaniem UZP, zamawiający narusza zasadę równego traktowania wykonawców poprzez zastosowanie preferencji lokalnych i krajowych, zaś jego postępowanie mogłoby stać się podstawą do wniesienia przez wykonawców protestów i odwołań, a przez Komisję Europejską skargi do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Marta Pionkowska

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: preferencje | zamówienia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »