Nowe propozycje zmian w zamówieniach publicznych

Podmioty organizujące przetargi oraz przedsiębiorcy biorący w nich udział powinni szykować się na kolejne zmiany w Prawie zamówień publicznych (Pzp). Nowelizacja tej ustawy zakładająca kolejne zaostrzenie przesłanek wykluczenia "nierzetelnych" wykonawców z postępowania została właśnie skierowana do Sejmu. Jednocześnie Urząd Zamówień Publicznych przygotował własny projekt zmian w Pzp, które mają na celu lepszą ochronę interesów podwykonawców.

Podmioty organizujące przetargi oraz przedsiębiorcy biorący w nich udział powinni szykować się na kolejne zmiany w Prawie zamówień publicznych (Pzp). Nowelizacja tej ustawy zakładająca kolejne zaostrzenie przesłanek wykluczenia "nierzetelnych" wykonawców z postępowania została właśnie skierowana do Sejmu. Jednocześnie Urząd Zamówień Publicznych przygotował własny projekt zmian w Pzp, które mają na celu lepszą ochronę interesów podwykonawców.


Zamawiający skorzysta z dialogu technicznego

Projekt skierowany właśnie do Sejmu zakłada m.in. wprowadzenie przepisu umożliwiającego zamawiającemu, jeszcze przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, zwrócenie się do podmiotów trzecich o doradztwo lub udzielenie informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub określenia warunków umowy. Taka procedura nosiłaby nazwę dialogu technicznego. Jak czytamy w uzasadnieniu do tej propozycji "Projektowany przepis umożliwi zamawiającym zapoznanie się z najlepszymi, najkorzystniejszymi i najnowszymi rozwiązaniami oraz osiągnięciami technicznymi, technologicznymi i organizacyjnymi w dziedzinie lub na rynku właściwym dla przedmiotu zamówienia planowanego do udzielenia".

Reklama


Nowe przesłanki wykluczenia wykonawców

Projektowane przepisy modyfikują również przesłankę wykluczenia wykonawcy z postępowania, w związku z wyrządzeniem szkody zamawiającemu niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zamówienia, która została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu. Projekt modyfikuje obecnie obowiązującą przesłankę tak, by wykluczeniu podlegali ci wykonawcy, którzy wyrządzili szkodę albo byli zobowiązani do zapłaty kary umownej w wysokości minimum 5% wartości realizowanego zamówienia publicznego. Chodzi o to, by sankcja wykluczenia z postępowań o udzielenie zamówienia była proporcjonalna w stosunku do popełnionego przez danego wykonawcę czynu, w szczególności by nie podlegali wykluczeniu wykonawcy, którzy w sposób nieistotny uchybili zobowiązaniom umownym.

Jednocześnie proponuje się wprowadzenie nowej przesłanki, która ma jeszcze bardziej zaostrzyć system wykluczania tzw. "nierzetelnych" wykonawców z postępowań. Otóż zakłada się, by wykluczaniu podlegał wykonawca, z którym zamawiający (którykolwiek) rozwiązał albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia publicznego albo odstąpił od takiej umowy z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność, a jej wartość:

  • dla robót budowlanych była równa lub przekraczała wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20.000.000 euro,
     
  • dla dostaw lub usług - 10.000.000 euro.

Przy czym rozwiązanie, wypowiedzenie albo odstąpienie od umowy będzie musiało nastąpić w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia opiewać na co najmniej 5% wartości umowy. Na podstawie tego przepisu zamawiający będzie wykluczał wykonawcę także w przypadku gdy rozwiązanie, wypowiedzenie lub odstąpienie od umowy zostało dokonane przez innego zamawiającego.


Podwykonawstwo będzie zdefiniowane

Kolejne interesujące zmiany ma przynieść nowelizacja Prawa zamówień publicznych przygotowana przez Urząd Zamówień Publicznych. Ma ona uregulować kwestie związane z podwykonawstwem, bowiem obecne przepisy regulują je w sposób niewystarczający. W ostatnim czasie głośne były sprawy związane m.in. z niepłaceniem przez wykonawców podwykonawcom za prace przy budowie autostrad. Dlatego też w nowelizacji ustawy proponuje się wprowadzenie definicji umowy o podwykonawstwo, która obejmie swym zakresem wszystkie pisemne odpłatne umowy zawierane w celu wykonania zamówienia publicznego miedzy wybranym przez zamawiającego wykonawcą, a innym podmiotem. Ponadto proponuje się, by zamawiający mógł zastrzec obowiązek wykonania kluczowych części zamówienia bezpośrednio przez samego wykonawcę. W przypadku takiego zastrzeżenia wykonawca będzie zobowiązany wykazać samodzielne spełnienie warunków wskazanych do realizacji zamówienia.

Dopuszczając możliwość realizacji części zamówienia przez podwykonawców, zamawiający będzie mógł wymagać od wykonawcy wskazania, odpowiednio we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofercie, części zamówienia, której wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcy, a nawet podania nazw (firm) proponowanych podwykonawców. Projekt dopuszcza jednocześnie, by na etapie realizacji zamówienia wykonawca mógł wskazać innych podwykonawców niż pierwotnie proponowani, jak też inny niż przewidziany wcześniej zakres podwykonawstwa.

Płatności na rzecz podwykonawców

Zamawiający i wykonawca, który zawarł umowę z podwykonawca, będą ponosili solidarną odpowiedzialność za zapłatę wynagrodzenia podwykonawcy realizującemu część zamówienia. Projekt reguluje również kwestie płatności podwykonawcom w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez wykonawcę. W takiej sytuacji zamawiający będzie mógł zapłacić podwykonawcom bezpośrednio, a równowartość uiszczonej kwoty będzie potrącana z należnego wykonawcy wynagrodzenia. Jeżeli natomiast wykonawca będzie wypłacał podwykonawcom wynagrodzenie w kwotach niższych od wskazanych w umowie, wtedy zamawiający będzie uprawniony do zapłaty podwykonawcom z kwot lub gwarancji, stanowiących zabezpieczenie należytego wykonania umowy.

Stanowisko PKPP Lewiatan odnośnie nowej przesłanki wykluczania wykonawców

"Polskie przepisy staną się jeszcze bardziej restrykcyjne, a urzędnik wykluczy z przetargu firmę na podstawie tego, że inny urzędnik rozwiązał z nią umowę. (…) Komisja Europejska już teraz negatywnie ocenia obowiązujące u nas przepisy w zakresie wykluczania z przetargu wykonawców. Po zaostrzeniu przepisów zostaną oni wyeliminowani z całego rynku zamówień publicznych. Wobec stanowiska Komisji Europejskiej, PKPP Lewiatan wyraża zdziwienie i zaniepokojenie, że mimo tego Rada Ministrów uzgodniła takie zmiany w Prawie zamówień publicznych".

Źródło: www.pkkplewiatan.pl


autor: Marta Stefanowicz - Wasilewska
Gazeta Podatkowa nr 60 (892) z dnia 2012-07-26

GOFIN podpowiada

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »