Nowy VAT zagrozi leasingowi

Firmy leasingowe będą dochodziły swych praw w Komisji Europejskiej, jeśli nowela ustawy o podatku VAT przejdzie w proponowanym kształcie.

Firmy leasingowe będą dochodziły swych praw w Komisji Europejskiej, jeśli nowela ustawy o podatku VAT przejdzie w proponowanym kształcie.

Związek Przedsiębiorstw Leasingowych w imieniu branży wystosował do resortu finansów oraz senatorów, którzy w przyszłym tygodniu zajmą się projektem nowelizacji ustawy o podatku VAT, apel o odrzucenie zapisów dotyczących VAT na samochody.

Lisak OK

- Projekt, który przeszedł przez sejmową komisje finansów, jest dla całej branży samochodowej zabójczy. Jeśli ta nowelizacja zostanie uchwalona, to firmy leasingowe, dla których 70 proc. aktywów stanowi leasing pojazdów, mogą mieć poważne problemy. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie 50-proc. odliczenia VAT od pojazdów wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej. Mamy jednak świadomość, że już jest za późno na wprowadzenie tak daleko idących zmian - mówi Krzysztof Bielecki, prezes ZPL.

Reklama

Dodaje, że w tej sytuacji związek proponuje pozostawienie przepisów z ubiegłego roku - tzw. wzoru Lisaka i przystąpienie po wyborach do rozmów o zmianie w ustawie.

Branża nie wierzy, że w Senacie przejdzie poprawka wynikająca z błędu resortu finansów umożliwiająca 100 proc. odliczenie VAT. Jej zdaniem proponowane zapisy zezwolą na odliczenie podatku VAT tylko w przypadku aut z jednym rzędem siedzeń, a więc znacznie mniejszej liczby modeli niż dotychczas. Ponadto nowela narzuca dodatkowe wydatki na firmy leasingowe i klientów, a brak przepisów przejściowych powoduje, że nie wiadomo, jak będą się rozliczać dotychczasowi leasingobiorcy.

- Zapisy są znacznie mniej korzystne dla branży niż obowiązująca ustawa. Jest to sprzeczne z zaleceniami szóstej dyrektywy UE. Dlatego gdyby nowela przeszła złożymy skargę w Komisji Europejskiej - wyjaśnia Krzysztof Bielecki.

Szukanie sojuszników

ZPL już omawiał złożenie ewentualnej skargi z kancelarią prawną Baker&Mckenzie i ze środowiskami zajmującymi się sprzedażą aut np. ze związkiem motoryzacyjnym SOIS.

- Jeśli złożymy skargę w komisji, to wówczas albo sama upomni ona państwo albo nada sprawie bieg w Europejskim Trybunale Sprawiedliwości w Luksemburgu - wyjaśnia Mirosław Barszcz, przedstawiciel Baker&Mckenzie.

SOIS zamierza ściśle współpracować z ZPL.

- Biorąc pod uwagę zastój początku roku, obawiamy się, że jeśli wejdą w życie nowe przepisy, to w 2005 r. nie uda się w Polsce sprzedać więcej niż 280 tys. aut. Będzie to najgorszy wynik od ponad 10 lat, a to bardzo negatywnie wpłynie na całą branżę - mówi Jakub Faryś, dyrektor ZM SOIS.

Beata Tomaszkiewicz

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: zagrożeni | nowela | firmy | VAT | nowela ustawy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »