Poland Business Run, czyli biznes daje i dostaje
Wzrost zaufania do firmy, budowanie relacji z władzami miast, integracja ze społecznością lokalną i zwiększenie zaangażowania pracowników - to tylko niektóre korzyści, jakie daje firmom udział w Poland Business Run. Pozytywny wizerunek największego charytatywnym biegu biznesowego w Polsce i skojarzenia z nim związane przenoszą się też na przedsiębiorstwa, które tworzą inicjatywę.
Poland Business Run to charytatywna sztafeta, która od pięciu lat angażuje pracowników najróżniejszych firm do pomocy innym. Wysiłek biegaczy pozwala stanąć na nogi beneficjentom między innymi Fundacji Jaśka Meli Poza Horyzonty i innym potrzebującym. Od początku istnienia inicjatywy, w całej Polsce udało się pomóc już ponad 60 osobom w zakupie protez, dofinansowaniu rehabilitacji i konsultacji psychologicznych. Z roku na rok rośnie liczba pracowników, którzy nie tylko chcą pobiec, ale też angażują się w organizację projektu.
Przybywa nie tylko nowych firm i rąk chętnych do pracy, ale do akcji dołączają też lokalne fundacje oraz kolejne miasta. 4 września na starcie staną pracownicy firm z Krakowa, Poznania, Katowic, Łodzi, Warszawy, Wrocławia i Gdańska. Celem projektu zainicjowanego w Krakowie przez UBS oraz Radisson Blu Hotel Kraków jest integracja biznesu w szczytnym celu i promocja zdrowego trybu życia. Jednak na udziale w Poland Business Run zyskują nie tylko beneficjenci i biegacze, ale też firmy, zaangażowane w projekt.
W ostatnich latach wzrosło znaczenie i skala działań prowadzonych przez przedsiębiorstwa w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak podaje Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna (ISO), CSR (Corporate Social Responsibility) to odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniania przez przejrzyste i etyczne postępowanie które: przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa, uwzględnia oczekiwania interesariuszy, jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania, jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.
Podkreśleniem rosnącej wagi CSR w Polsce było uruchomienie na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych tzw. Respect Index - indeksu firm społecznie odpowiedzialnych. Firmy decydują się na działania CSR, ponieważ widzą w tym wiele korzyści. Udział w projekcie charytatywnym, jakim jest Poland Business Run pokazuje, że przedsiębiorstwa nie tylko pomagają fundacjom, ale też same korzystają na takim zaangażowaniu - nie tylko wizerunkowo, ale i biznesowo.
Korzyścią dla organizacji, która angażuje się w poprawę życia społeczności lokalnej z pewnością jest wzrost zaufania do niej pracowników, co przekłada się na ich lojalność wobec pracodawcy. Udział w Poland Business Run buduje więź ludzi z firmą, ponieważ łączy ich wspólny cel - pomoc osobom po amputacjach. Bez względu na zajmowane stanowisko, pracownicy mają szansę zrobić razem coś, co daje im satysfakcję i pozwala się zintegrować.
Udział w największym biegu biznesowym w formie sztafety nie jest zwykłą zbiórką funduszy, ale wymaga od pracowników zaangażowania. Przygotowania do wydarzenia zaczynają się na długo przed finałem. Biegacze rozpoczynają wspólne treningi i promują akcję Pomagam Bardziej, dzięki której zbierają dodatkowe środki. Z kolei pracownicy firm zaangażowanych w organizację biegu tworzą profesjonalny zespół projektowy, który pracuje przez cały rok. Inicjatywa taka jak Poland Business Run wymaga dobrej organizacji pracy, planowania, podziału obowiązków, wsparcia logistycznego, marketingowego oraz działań foundrisingowych. Pracownicy dzięki temu mogą nabywać nowe umiejętności, które są cenione na rynku pracy i wpływają na rozwój osobisty. Wspieranie inicjatyw charytatywnych ma swoje odzwierciedlenie w rekrutacji nowych pracowników, ponieważ kandydaci podkreślają, że zwracają uwagę na to, czy firma jest odpowiedzialna społecznie.
Zaangażowanie firmy w działania na rzecz społeczeństwa widzą nie tylko pracownicy i potencjalni kandydaci, ale też klienci, inwestorzy władze miasta i media. Według raportu Poland Business Run, wartość publikacji w mediach na temat charytatywnej sztafety wynosiła ponad 2 miliony złotych. O inicjatywie pisały czołowe media biznesowe, takie jak: Rzeczpospolita, Harvard Business Review Polska, Outsourcing Portal czy Warsaw Business Journal. Dodatkowym kanałem promocji akcji są social media: Facebook, Linkedin oraz Instagram, w których pojawiają się logotypy firm zaangażowanych w inicjatywę oraz wypowiedzi ich przedstawicieli. Pozytywna obecność w mediach ma swoją realną wartość, ponieważ PR-owcy najczęściej muszą płacić za artykuły sponsorowane, aby pokazać swoje przedsiębiorstwo z jak najlepszej strony.
Publicity związane z Poland Business Run ma swoje odzwierciedlenie w reputacji konkretnych firm. Cieszą się one większym zaufaniem i łatwiej im budować relacje z interesariuszami. Poza wymiernymi korzyściami biznesowymi i marketingowymi, udział w Poland Business Run to przede wszystkim dawanie szansy na poprawę warunków życia beneficjentów. Dzięki zaangażowaniu firm i pracowników w ciągu 4 lat udało się zebrać ponad 2 miliony złotych, dzięki którym osoby po amputacjach mogły otrzymać dostosowane do ich potrzeb, nowoczesne protezy. Najlepszym dowodem na to, że inicjatywa stawia na nogi jest to, że jedna z beneficjentek pracuje obecnie w firmie, która organizowała bieg. Danusia Bujok ma pracę w której może się realizować, a firma Luxoft zyskała wartościowego pracownika.