Polskie firmy w relacjach z pracownikami są coraz bliżej europejskich standardów
W ciągu ostatnich 20 lat istotnie zmieniły się relacje między pracodawcą i zatrudnionymi. Powoli doganiamy standardy europejskie - uważa prezes Krajowej Izby Gospodarczej. Coraz więcej firm stawia na dialog ze stroną społeczną i staje się on ważnym elementem zarządzania przedsiębiorstwem. To z kolei pozytywnie przekłada się na wyniki firm. W tym roku po raz kolejny nagrodzono "Pracodawców godnych zaufania". Laureatami zostali: spółka PKP Cargo, Edipresse Polska oraz Towarzystwo Finansowe SKOK.
- Pod względem kształtowania stosunków między pracodawcą i zatrudnionymi nie osiągnęliśmy jeszcze standardów europejskich, aczkolwiek obserwując zmiany, jakie w Polsce nastąpiły w ciągu ostatnich 20 lat, możemy powiedzieć, że jest o niebo lepiej - przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.
- Jeszcze kilka lat temu zagadnienia pracownicze były zaniedbywane albo wręcz lekceważone przez niektórych pracodawców. Dochodziło do tego, że każdy kontakt właściciela z zatrudnionym był konfrontacyjny. W tej chwili jest już zupełnie inaczej. Racje obu stron są z reguły szanowane.
Jak precyzuje Andrzej Czernek, członek zarządu i dyrektor generalny Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego "Teraz Polska", z punktu widzenia odpowiedzialnego biznesu istotne jest budowanie właściwych relacji między pracodawcą i pracownikiem.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
- Wiadomo, że liczą się nie tylko same wyniki pracy, lecz także atmosfera jaka panuje w zakładzie. To przekłada się na ostateczne wyniki - wskazuje Andrzej Czernek. - Dlatego tak ważne jest budowanie odpowiednich relacji z pracownikiem, dbanie o niego przede wszystkim poprzez zaspokajanie potrzeb socjalnych. Chodzi o to, aby w miejscu pracy czuł się dobrze, by widział, że pracodawca nie tylko korzysta z efektów jego aktywności, lecz także buduje z nim odpowiednią relację.
Promowaniu przedsiębiorstw wprowadzających takie standardy ma służyć konkurs "Pracodawca Godny Zaufania". W tegorocznej edycji kapituła oceniała, jak o pracowników dbają firmy z branży kolejowej, medialnej oraz spółdzielczych instytucji finansowych. Laureatami zostali: spółka PKP Cargo, Edipresse Polska oraz Towarzystwo Finansowe SKOK.
- Chcemy w ten sposób promować wysokie standardy stosunków między pracodawcą a pracownikiem, ten konkurs właśnie temu służy - wyjaśnia Andrzej Arendarski. - Firmy, które zostały nagrodzone, są wzorcami. Poprzez upowszechnianie dobrych praktyk chcemy namawiać innych, aby po prostu poszli w ich ślady.
Podczas oceny, jak wskazuje szef KIG, brane były pod uwagę różne aspekty stosunków między zatrudnionymi i pracodawcami. Umiejętność prowadzenia dialogu była jednym z najważniejszych kryteriów.
- Doceniamy także przedsiębiorstwa, które troszczą się o zatrudnionych i mają dla nich szeroką ofertę profesjonalnego rozwoju i zabezpieczenia socjalnego. Krótko mówiąc, laureatami zostały firmy zapewniające wysokie standardy dialogu miedzy pracodawcą a pracobiorcą - mówi Arendarski.
Według dyrektora generalnego Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego "Teraz Polska", biorąc pod uwagę standardy europejskie, relacje pracownicze w polskich firmach mogłyby być lepsze.
- Dopiero od 25 lat budujemy gospodarkę rynkową i w tym zakresie nie mamy większych doświadczeń - tłumaczy Andrzej Czernek. - Dlatego pokazywanie dobrych praktyk i ocenianie relacji pracodawców z pracownikami ma duże znaczenie. Pozwala budować wzorce, pokazywać i upowszechniać, tak aby inni mogli je naśladować i widzieli tego korzystne efekty.
Dotychczas laureatami Konkursu "Pracodawca Godny Zaufania" zostały takie firmy, jak: Pelion (dawniej PGF), Mostostal Warszawa, Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci sklepów Biedronka), Polkomtel, Eurobank, PKN Orlen, PKP Cargo, Żywiec Zdrój, Henkel Polska, Skanska, Danone czy Compensa TU.