Preferencje zakupowe Polaków: buty z internetu!

Ubrania i buty kupione przez internet? Jeszcze niedawno było to nie do pomyślenia. Teraz jednak moda to jedna z najpopularniejszych kategorii, w której produkty kupuje coraz więcej osób!

Z roku na rok powstaje w Polsce coraz więcej sklepów internetowych, a preferencje zakupowe zmieniają się. Polscy internauci i e-klienci dojrzewają. Rośnie grono osób rozpoczynających dopiero swoją przygodę z zakupami w Internecie. Wpływ na to ma z jednej strony kryzys i chęć oszczędzania (a wiadomo, że w Internecie jest taniej), a z drugiej strony profesjonalizacja branży. Zakupy w sieci są coraz łatwiejsze, szybsze, tańsze i bezpieczniejsze. Każdy kto choć raz spróbował kupować przez Internet, wraca. Co więcej - kupuje w coraz to nowszych kategoriach. Jeśli doświadczenie ze sklepem internetowym w którym kupiło się książkę, było pozytywne to następnym razem kupi się telewizor czy pralkę, a nawet ubrania czy buty. Bo to właśnie moda wyrasta na najpopularniejszą kategorię w jakiej kupujemy w Internecie.

Reklama

Kto kupuje w sieci?

Klientów w Internecie nie brakuje. Według szacunków w Polsce mamy już ponad 19 mln internautów. Ilu z nich robi zakupy w Internecie? Z badania czołowej w Polsce porównywarki cen Ceneo.pl wynika, że ponad 90 proc.! Zarówno młodzi, jak i starzy, kobiety i mężczyźni, praktycznie każdy! Co więcej, ponad połowa ankietowanych zakupy w sieci robi przynajmniej raz w miesiącu. A 26 proc. zadeklarowało, że zakupy w Internecie to dla nich chleb powszedni i dokonują ich przynajmniej kilka razy w miesiącu.

W 2012 roku Polacy wydali na zakupy w Internecie przeszło 5,5 mld zł. Bardzo duża część tej kwoty trafiła do sklepów oferujących buty, odzież i dodatki do ubrań. Jednocześnie w ankiecie przeprowadzonej wśród użytkowników Ceneo.pl, ankietowani wskazali największe bariery na jakie można natknąć się podczas zakupów w sieci. Trzy główne problemy to fakt, że przez Internet nie można dokładnie obejrzeć wybranego produktu (tę odpowiedź wskazało 53 proc. ankietowanych), przez Internet nie można dotknąć i przetestować produktu (41 proc.), Internet służy do kupowania tylko niektórych rzeczy (41 proc.). Co to oznacza? Że prawdziwym wyzwaniem dla sprzedających jest stworzenie nowych mechanizmów prezentujących produkty - szczególnie w kategorii Moda. Już teraz sklepy wykorzystują nowe technologie w pokazywaniu towaru na stronie internetowej, choćby prezentacje 3D i wirtualne manekiny. Minimalizuje to ryzyko złego wyboru. Co więcej, każdy towar, który kupimy, możemy do sklepu odesłać bez podania przyczyny. Wiele sklepów kusi też tym, że oferuje zwrot kosztów dostawy przy takiej wymianie towaru.

Co cieszy się największą popularnością?

W sieci kupujemy już prawie wszystko, a co za tym idzie, zmienia się też popularność poszczególnych kategorii, w których kupujemy najczęściej. Według badania Ceneo.pl w roku 2011 w pierwszej piątce najpopularniejszych kategorii znalazły się, wspomniana już Moda, Telefony i akcesoria, Księgarnia, Dom i Ogród oraz Komputery. Badanie powtórzono w styczniu (obejmowało cały rok 2012). Co znalazło się w pierwszej piątce? Również moda została wskazana jako kategoria w której kupujemy najczęściej (odzież, obuwie i dodatki). Na kolejnych miejscach nastąpiły jednak zmiany - na podium pojawił się sprzęt RTV i AGD. Miejscem czwartym i piątym wymieniły się Komputery i Dom i Ogród.

Statystyki pokazują, że moda to zdecydowanie domena kobiet. Dwie trzecie pań kupuje ubrania przez Internet. I jest to zdecydowanie najpopularniejsza dla nich kategoria. Na kolejnych miejscach znalazły się Dom i Ogród, Księgarnia oraz Dla Dziecka. A co kupują panowie? To też wybór tradycyjny - Sprzęt RTV, Komputery oraz Telefony.

Wydawało by się, że kupno butów czy sukienek przez Internet obarczone jest ryzykiem. Na szczęście sklepy Internetowe robią wszystko by to ryzyko zminimalizować. I wielu internautów już spróbowało, zachęcając znajomych. Wygląda więc na to, że jesteśmy świadkami nowej, zakupowej rewolucji.

- - - - - -

Już 28 lutego serwis Ceneo.pl po raz trzeci opublikuje Ranking Zaufane Opinie - czyli najlepiej ocenianych sklepów internetowych w Polsce. Ranking powstał na podstawie kilkuset tysięcy ankiet przeprowadzonych wśród kupujących w sieci, dzięki czemu będziemy mogli poznać najbezpieczniejsze i najlepsze sklepy w ocenie samych klientów. Razem z Rankingiem przygotowany będzie raport na temat bezpieczeństwa i zaufania w ecommerce. Szczegóły na stronie http://ranking.ceneo.pl

Jakub Walczak

Dowiedz się więcej na temat: Polacy | buty | preferencje | internet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »