Program "Polska Bezgotówkowa" wystartował operacyjnie na początku lutego. Ma zachęcić do przyjmowania płatności bezgotówkowych. Przedsiębiorca (punkt usługowy lub handlowy) nie ponosi jakichkolwiek kosztów związanych z posiadaniem terminala ani kosztów związanych z samą transakcją, pod warunkiem jednak, że nie przekroczy 100 tys. zł obrotu rocznie na jeden terminal.
- Widzimy bardzo duże zainteresowanie programem zarówno wśród agentów rozliczeniowych (14. już przystąpiło podpisując odpowiednią umowę z Fundacją), jak i wśród akceptantów, którzy wchodzą na stronę www Fundacji i kontaktują się z agentami rozliczeniowymi.
Ostatnie 3 tygodnie, to był okres wdrażania przez agentów narzędzi obsługujących program. Dlatego traktujemy ten czas, jako przede wszystkim testowy. W tym kontekście 2,5 tysiąca umów podpisanych przez akceptantów z agentami rozliczeniowymi uznajemy za bardzo dobry wynik - mówi Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa. Plan jest ambitny, bo zakłada w 2018 roku postawienie 100 tys. terminali.
Program dociera do przedsiębiorców przede wszystkim poprzez przedstawicieli agentów rozliczeniowych (instalujących i obsługujących terminale płatnicze). Potwierdzają, że wielu przedsiębiorców jeszcze nie wie, że można skorzystać z takiej szansy.
- Z naszych obserwacji wynika, że przedsiębiorcy dopiero od nas dowiadują się o Programie "Polska Bezgotówkowa". Słysząc o ofercie bezpłatnego terminala przez rok, chętniej podejmują decyzję o nawiązaniu współpracy z nami. Są to jednak klienci, którzy planowali instalację terminala niezależnie od tej inicjatywy.
Reprezentują przede wszystkim sektor handlowo-usługowy. Warto wspomnieć, że każdy klient, który zwraca się do First Data, a nawet nie wie o programie, dostaje terminal za darmo, jeżeli tylko spełnia warunki kwalifikujące go do bycia beneficjentem "Polska Bezgotówkowa". Praktycznie nie notujemy aktywnego zainteresowania klientów, zgłaszających się samodzielnie po terminal z powodu Programu. Być może dlatego, że nie został jeszcze szeroko wypromowany i nie dotarł do właściwych odbiorców - Arkadiusz Kazanecki, dyrektor marketingu First Data Polska, właściciela marki Polcard.
Inny czołowy agent rozliczeniowy, eService uruchomił specjalną platformę bezgotowki.pl, dzięki której przedsiębiorca może zamówić darmowy terminal w ramach rządowego Programu "Polska Bezgotówkowa". - Z takiej możliwości w pierwszym tygodniu skorzystało już kilkuset przedsiębiorców. Widzimy wzrost mailowych i telefonicznych zapytań o szczegóły oferty. Wielu chętnych do udziału w Programie korzysta także z dedykowanej strony bezgotowki.pl - podkreśla Witold Siekierzyński, rzecznik prasowy firmy eService.
Nawet ci, którzy słyszeli o programie chcą się upewnić czy rzeczywiście przez rok będą zwolnieni z opłat.
O co najczęściej pytają przedsiębiorcy, którzy rozważają instalację terminala?
- Przede wszystkim pytają Fundację i agentów rozliczeniowych o możliwość skorzystania z nieodpłatnych terminali, a także o konkretne wymogi, które trzeba spełnić, aby przystąpić do programu. Przedstawiają przy tym swoje konkretne przypadki prosząc o potwierdzenie prawa do otrzymania dofinansowania - mówi Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa. Jak dodaje, agenci są dobrze przygotowani do upowszechniania zasad programu, ale czasami przedsiębiorcy potrzebują potwierdzenia w Fundacji, że interpretacja otrzymana od agenta jest prawidłowa - to też jest rolą Fundacji, aby wyjaśniać takie wątpliwości.
- Przedsiębiorcy szukają też tzw. informacji pisanych drobnym drukiem - nie wierzą, że otrzymanie bezpłatnej obsługi płatności bezgotówkowych na 12 miesięcy nie wiąże się dla nich z dodatkowymi kosztami w późniejszym okresie. Tutaj też rolą Fundacji jest uspokajanie i zapewnianie o transparentności oferty - podkreśla Zbigniew Wiśniewski i jak zaznacza zaczyna już działać marketing szeptany - przedsiębiorcy dzielą się wrażeniami z kontaktu z Programem.
- Jesteśmy przekonani, że przedsiębiorcy, którzy przystąpią do programu będą doskonałymi ambasadorami naszej inicjatywy - dodaje.
W najbliższym czasie Fundacja planuje intensywną komunikację z naciskiem na korzyści związane z przystąpienia do Programu i łatwą możliwość skorzystania z programu.

Polska Bezgotówkowa to wspólna inicjatywa uczestników rynku usług płatniczych: wydawców kart, agentów rozliczeniowych oraz organizacji płatniczych Visa i Mastercard przy udziale Związku Banków Polskich oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.
Zgodnie z przyjętymi przez Fundację założeniami, przedsiębiorcy mogą zgłaszać swój udział do programu w ciągu 3 lat, czyli do końca 2020 r. W tym czasie w Polsce może przybyć około pół miliona nowych terminali płatniczych. Przeznaczono na ten cel ok. 600 mln zł. Chodzi o to, żeby w punktach usługowo-handlowym można było zapłacić bezgotówkowo.
Na razie to gotówka pozostaje dominującym instrumentem płatniczym w fizycznych punktach sprzedaży. Z użyciem kart realizowanych jest 18 proc. transakcji detalicznych.
Na koniec września 2017 roku płatności kartą przyjmowało 257 tys. akceptantów , a terminali było 605 tys.
Tymczasem według badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Mastercard niemal połowa polskich konsumentów nadal nie ma realnego wyboru między płatnością kartą a gotówką.
Pytani o to, gdzie najtrudniej znaleźć terminal płatniczy, ankietowani najczęściej wskazują targi i bazarki (75 proc.), automaty z napojami lub przekąskami (56 proc.), punkty usługowe, takie jak warsztat samochodowy, szewc czy stolarz (53 proc.), a także transport publiczny, np. autobus czy tramwaj (50 proc.). Niewiele lepiej sytuacja wygląda w gabinetach lekarskich, w tym dentystycznych, a także w salonach fryzjerskich lub kosmetycznych. Terminali płatniczych, w opinii ankietowanych nadal brakuje też w małych sklepach osiedlowych.
Monika Krześniak-Sajewicz
Pobierz: program PIT 2017