Reklamacja towaru przy WDT

W praktyce obrotu gospodarczego zdarza się, iż przy transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów konieczna jest wymiana dostarczonego towaru zawierającego wady na nowy niewadliwy. Taka czynność odbywa się w ramach reklamacji, kiedy to dostawca, na swój koszt wymienia towar na nowy pozbawiony wad i zgodny z umową. Podatnicy mają bardzo często problem z prawidłową kwalifikacją podatkową takiej czynności i często mylnie określają ją nową wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W praktyce obrotu gospodarczego zdarza się, iż przy transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów konieczna jest wymiana dostarczonego towaru zawierającego wady na nowy niewadliwy. Taka czynność odbywa się w ramach reklamacji, kiedy to dostawca, na swój koszt wymienia towar na nowy pozbawiony wad i zgodny z umową. Podatnicy mają bardzo często problem z prawidłową kwalifikacją podatkową takiej czynności i często mylnie określają ją nową wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o VAT (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535, zm., dalej jako ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega czynność wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów a także wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju, w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT, na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. W myśl zaś art. 7 w/w ustawy opodatkowaniu może podlegać zarówno odpłatna, jak i pod pewnymi warunkami, nieodpłatna dostawa towarów. W przypadku wymiany towarów w ramach procedury reklamacyjnej odbiorca otrzymuje bezpłatnie towar wolny od wad. Istotą reklamacji jest bowiem przekazanie towaru bez dodatkowego wynagrodzenia. Aby taka nieodpłatna dostawa towarów była opodatkowana VAT musza być spełnione przesłanki określone w art. 7 ust. ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, nieodpłatna dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu jeśli brak jest powiązania pomiędzy nieodpłatnym przekazaniem a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą i jednocześnie podatnikowi (dostawcy) przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności (w całości lub choćby w części). Niespełnienie którejś z tych przesłanek powoduje, iż czynność nieodpłatnego przekazania nie będzie opodatkowana VAT.

Wymiana towaru związana z uznaniem reklamacji niewątpliwie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jest ona dokonywana w ramach łączącego strony pierwotnego stosunku prawnego i stanowi wykonanie zobowiązań jednej ze stron. Strony zawierając umowę dostawy towarów przyjmują na siebie pewne obowiązki i zobowiązania, które mają co do zasady charakter ekwiwalentny. Dostawca zobowiązuje się dostarczyć towar zgodny z umową, a odbiorca zobowiązuje się do zapłaty za niego ustalonego w umowie wynagrodzenia. W sytuacji, gdy dostarczony towar, za który uiszczono wynagrodzenie nie spełnia kryteriów przewidzianych kontraktem (jest wadliwy), a dostawca przyjmuje na siebie odpowiedzialność za powstałe wady, powinien on wymienić towar bez żadnych dodatkowych opłat. W takim wypadku przedmiotowa dostawa towaru nie może zostać uznana za nieodpłatną w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega ona opodatkowaniu.

Błędne jest zatem traktowanie wymiany towaru w ramach reklamacji, jako osobnej transakcji WDT i dokumentowanie jej nową fakturą bądź też wystawianie faktur korygujących pierwotny obrót (takie stanowisko reprezentują także organy podatkowe por np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Małopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 2006.09.20 znak PO2/443-111/06/72933). Taka czynność nie powinna być wykazywana w deklaracji VAT-7 ani w kwartalnej informacji podsumowującej. Jednak z uwagi na fakt, iż w ramach opisywanej dostawy dochodzi do transgranicznego przemieszczenia towaru pomiędzy krajami wspólnoty europejskiej, na podatniku ciążył będzie obowiązek wykazania w/w przemieszczenia w deklaracji INTRASTAT.

Justyna Zając-Wysocka

Radca prawny, Dyrektor Departamentu Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Dowiedz się więcej na temat: towar | reklamacja | wady | VAT | reklamacja towaru | dostawca | wymiana | dostawy | dostawa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »