Reklama

Rok z zakazem handlu w niedziele. Jak zmienił handel w internecie?

Zaledwie o kilkanaście procent wzrosła sprzedaż internetowa w niedziele z zakazem handlu. Polacy odpoczywają od zakupów w sklepach, również internetowych, a zaległości nadrabiają w poniedziałek.

Reklama

Ustawa o zakazie handlu weszła w życie 1 marca 2018 r. Oto, jak wpłynęła sprzedaż w internecie:

* Średnio prawie 3 na 5 "niedzielnych" transakcji w internecie (57 proc.), w okresie od 1 marca do 31 grudnia 2018 r., zrealizowanych było w niedziele z zakazem handlu. To średnio o 14 proc. więcej niż w niedziele, kiedy otwarte były sklepy i centra handlowe.

* Wartość transakcji dokonanych przez Polaków we wszystkie niedziele stanowiła niespełna 12 proc. łącznej kwoty wydatków w sklepach internetowych w okresie od 1 marca do 31 grudnia 2018 r. Niedziele objęte zakazem handlu skonsumowały zaledwie 6 proc. sprzedaży online w tym czasie.

* Chętniej niż w niedzielę, Polacy kupowali w poniedziałek, który był najbardziej popularnym dniem na zakupy online. W tym dniu ilość transakcji stanowiła 18,4 proc. z całego tygodnia, a ich wartość 17,7 proc., co daje prawie 1/5 tygodniowych e-wydatków. Najbardziej popularnymi godzinami na zakupy w internecie to 9.00-11.00.

* Całkowity wzrost sprzedaży w internecie w niedziele, w stosunku do analogicznego okresu z roku poprzedniego jest wyższy o 122 proc.

(Dane z rynku e-commerce, źródło: Planet Plus, na podstawie analizy ponad 502 tysięcy transakcji w okresie 01.03.2018 - 31.12.2018 r. oraz ponad 32 tysięcy transakcji w niedziele w okresie 01.03.2017 - 31.12.2017 r.)

Komentarz Jana Sikory, założyciela Planet Plus, platformy oferującej zwrot gotówki za zakupy w internecie: Przeanalizowaliśmy ponad 500 tysięcy transakcji z platformy Planet Plus i z naszych danych wynika, że ustawa nie wpłynęła znacząco na handel w internecie. Liczba transakcji w niedziele wolne od handlu stanowiła średnio zaledwie 57 proc. e-zakupów dokonywanych we wszystkie niedziele, w badanym okresie czasu. Największe zainteresowanie zakupami internetowymi mogliśmy zaobserwować w pierwszą niedzielę z zakazem handlu, 11 marca 2018 r. W tym dniu odnotowaliśmy o 140 transakcji więcej niż średnio w pozostałe niedziele w roku. Kolejne duże wzrosty miały miejsce dopiero w III kwartale 2018 r. Wówczas liczba transakcji przekroczyła średnią o 269, w porównaniu z pozostałymi niedzielami w roku, co wiążemy z akcjami zakupowymi z okazji Black Friday oraz okresem przedświątecznym. Nie spodziewamy się rewolucji w bieżącym roku, ale uważnie będziemy obserwować zmiany.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2018

Kliknij tutaj, aby otworzyć wersję do wydruku

Dowiedz się więcej na temat: zakaz handlu w niedzielę | handel w niedzielę

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »